23948sdkhjf

Vognmand: - Vi har valgt kortere førerhus for at gøre bilen mere smidig

- Vi er godt nok Scania-folk, men vi har da en enkelt Volvo med skovkran, siger René Hemdrup Jensen nærmest undskyldende.

Sammen med sin kompagnon Søren Bæhrenz driver han SB Transport i Biersted 15 km nord for Nørresundby. Det er en alsidig vognmandsforretning med syv biler, hvoraf den senest ankomne er en Scania R 540 B8x4*4 leveret af Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm i Aalborg.

Rene Jensen bliver fast mand på den nye R 540, der til forskel fra Sørens næsten tilsvarende Scania R 500 ”kun” er udrustet med CR17-førerhus med hvilekabine i stedet for det mere almindelige CR20-førerhus med sovekabine.

- Selv om det kun er en hvilekabine, kan man faktisk godt overnatte i bilen. Der er ikke helt så meget plads som i en rigtig sovekabine, men hvis man er træt nok, går det fint med at sove i bilen, siger chaufføren.

- Jeg har prøvet, tilføjer han.

Kortere førerhus og kortere akselafstand

De ca. 30 cm, som CR17-førerhuset er kortere end CR20, er blevet brugt på en kortere akselafstand. Det gør bilen mere smidig og nemmere at komme ind med, når pladsen er trang. Det kan der være god brug for ved meget af den lokale containerkørsel, som SB Transport har meget af.

- Vi kører med alt, hvad der kan transporteres i containere, siger René Jensen - fra flis, muld og haveaffald til skærver, grus og sand. Desuden udlejer vi containere og udfører kranopgaver, så vores biler skal være fleksible.

Tekniske specifikationer 

Den nye R 540 er udrustet med Scanias kraftigste 6-cyl. motor på 540 hk/2.700 Nm, 14-trins GRS905R-gearkasse med Opticruise og integreret Retarder samt RB662-tandembogie med langs- og tværgående differentialespærrer. Bagest er der monteret tvangsstyret og hævbar bogieaksel, som yderligere forbedrer manøvreevnen under snævre forhold.

Bilen er opbygget med et SAWO SR22SL kroghejs, malet af Nordjysk Autolakering i Sæby samt plysset efter alle kunstens regler i førerhuset af Fix Autopolstring i Hedensted. Og så er den udstyret med VBG træktøj til kørsel med både kærre og overføringspåhængsvogn.

Desuden har SB Transport tegnet en 8-årig vedligeholdelsesaftale med udvidet drivlinedækning hos Stiholt i Aalborg, for som René siger: Vi skal ikke bruge vores tid på at servicere og reparere bilerne i tide og utide. Vi skal køre!

 

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094