23948sdkhjf

MAN TGE sælger bedst i Danmark

Danmark er det europæiske land, hvor TGE har den højeste markedsandel.

Salget af MAN’s varebil, TGE, er gået super godt i Danmark. Faktisk er Danmark det marked i Europa, hvor TGE har den højeste markedsandel, når MAN sammenligner de forskellige lande og de segmenter, som er relevante for modellen - nemlig segmentet 3,5 ton og segmentet 3,6-6 ton.

- I 2019 vandt MAN i Danmark prisen for det marked, der havde den bedste performance inklusiv højeste markedsandel af TGE.

- Det varer ikke længe, før vi får svaret fra hovedkontoret i München angående resultatet for 2020, og vi er naturligvis superspændte på, om vi vinder for anden gang fortæller Nicolai Sperling, der er chef for salget af varebiler i Danmark.

- Det er ikke sikkert, at vi vinder, men at vi ligger med helt oppe i toppen, er vi ikke i tvivl om.

- Det er naturligvis altid sjovt at kunne måle sig med andre lande internt i MAN og klare sig godt; men vores fokus ligger dog altid et helt andet sted: nemlig på vores kunders og medarbejderes tilfredshed og ikke mindst loyalitet.

- Det er jo kunderne vi skal leve af, siger han.

Rette tid og sted

Hvorfor netop det danske marked har taget så godt imod MAN’s varebil, der havde premiere i 2017, har han et ganske godt svar på.

- Jeg tror aldrig, man skal underestimere "held", siger han. Nogle gange er man på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, med det rigtige produkt og service set-up.

- Vi har et produkt og en service, som tiltaler mange, og det kom netop på et tidspunkt, hvor der var et behov i markedet for et alternativ til de leverandører, der normalt leverer varebiler.

Professionelles kunders valg

- Vi er en af de få varebilsleverandører, der kun har professionelle erhvervssælgere, fortsætter Nicolai Sperling.

- I mange bilhuse ligger salget af varebiler stadig sammen med personvognsmærkerne; men det gør de ikke hos os. Vi har ingen personbiler, så vi har kun erhvervskunder og erhvervssælgere.

- Vores "mind-set" er rettet mod erhvervskunderne 100 procent. Vi ønsker at være de professionelles valg; Vores sælgere rådgiver kun om varebiler, og de har stor erfaring i at vejlede kunderne, så de får lige den varebil, de har brug for.

Ikke en tilfældig bil

- For kunden er der jo ikke bare tale om en tilfældig varebil. Det er et højt specialiseret arbejdsredskab, som er nødvendigt for at håndværkeren eller transportøren skal kunne udføre sit erhverv. Derfor har vi fokus er på det værdibaserede salg, hvor vi kan give kunden "det ekstra"

- En varebil er jo et produktionsredskab, som skal være i drift altid. Sker der noget, skal kunden kunne få bilen serviceret alle ugens dage, hele året rundt.

- Vi har kunder, der kører med fødevarer, medicin og vacciner og ikke mindst ambulancedrift. De skal være sikre på at kunne komme videre, selv om der er et nedbrud juleaften.

- Vores værksteder har 24 timers udrykningsservice, så kunderne kan altid komme i kontakt med os, hvis der er brug for hjælp.

- At selve servicen af køretøjet er vigtigt for erhvervskunder, er jo ikke nyt. Vores værksteder indgår ofte aftaler om service af hele kundens vognpark, både af egne og konkurrerende mærker.

Ønsker også en opbygning

- Ofte ønsker kunder en større eller mindre opbygning på varebilen og service af denne. Nogle vil have en kran, andre vil have bilen opbygget med køl eller varerum indrettet på en speciel måde. Det er vi gearet til - både i form af sparring fra vores dygtige sælgere og efterfølgende servicering på vores værksteder.

2021 bliver et godt år

Transportmagasinet: Hvad er forventningerne til 2021?

- Jeg tror, at 2021 bliver noget bedre end 2020, som ikke var et dårligt år for os, på trods af Corona pandemien. Jeg tror, at det marked, som vi befinder os på - 3-6 ton markedet - vil vokse.

- Det er et marked, der inkluderer stærke konkurrenter; men her er vi altså også ekstremt stærke. Det er jo nærmest små lastbiler, vi taler om - og det er naturligt, at folk kommer til os, for de ved jo, at MAN også er et lastbilmærke.

- At vi er vant til at servicere lastbiler er et af vores bedste salgsargumenter, slutter Nicolai Sperling.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094