23948sdkhjf

Tvivler på effekt af p-rabat

I dag stemmer Folketinget om en lov, der gør det muligt at rabat for hurtig betaling af parkeringsbøder på rastepladser. Bøderabatten, som gælder fra den 1. juli, betyder, at parkeringsafgiften på 2.040 halveres til 1.020 kr., hvis den betales inden fem dage. Rabatten er 25 pct. og p-bøden dermed 1.530 kr., hvis afgiften betales 6-24 dage fra udstedelsen.

Selv om et stort flertal af partier – inklusive Venstre og Konservative - tvivler flere på, at det vil få udenlandske vognmænd til at betale dere bøder.

- Der skal anderledes håndfaste metoder til, hvis vi skal have de bøder kradset ind, og det er vi så også klar til at diskutere, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

De konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, tvivler også på, at det vil have virkning over for udenlandske vognmænd.

- Reelt vil loven komme til at betyde, at danske vognmænd får nedsat deres bøder, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S), der står bag lovforslaget, trøster sig med, at der ikke er noget forgjort i, at de danske vognmænd vil være de eneste, der får en fordel.

DF: Læg p-bøden på traileren

Dansk Folkeparti er durk imod strafrabat. Partiet ønsker betaling straks ved kasse ét eller at lægge bøden på traileren, fordi speditøren har nemmere ved at opkræve pengene end kommunerne og staten.

- Vi ønsker ikke, at der gives rabat på bøder til udenlandske chauffører, siger transportordfører Hans Kr. Skibby. Han og resten af DF stemmer imod hele lovforslaget.

DTL: Klamp hele vogntoget

DTL har en mere probat løsning, nemlig at tilbageholde hele vogntoget som eksempelvis Sverige. DTL har ikke tiltro til effekten af bøder til traileren, som Dansk Folkeparti foreslår, og det kan være vanskeligt at finde ud af, hvem en udenlandsk trailer tilhører.

- Klamp bilerne derude, indtil bøden er betalt. Ikke første gang, men hvis en nummerplade optræder i systemet igen og den første bøde ikke er betalt. Vores favorit er at klampe hele vogntoget, og det ville formentlig skærpe speditørernes opmærksomhed om deres underleverandører, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL.

Bøden bør desuden forhøjes med et gebyr til dækning af de administrative udgifter ved klampning.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.128