23948sdkhjf

Dachser udvider emissionsfri levering til København og 10 andre europæiske byer

Inden udgangen af 2022 vil Dachsers leveringer til centrum af mindst 11 større europæiske byer foregå uden emissioner. Til dato er Dachsers "emission-free delivery" blevet implementeret i Stuttgart, Freiburg og Oslo. Nu er forberedelserne også i gang i Berlin, München, Strasbourg, Paris, Prag, Madrid, Porto og altså også København.

Det oplyser Dachser i en pressemeddelelse.

Dachers nye tiltag indebærer, at den tyskejede virksomhed som standard leverer alle forsendelser emissionsfrit i et defineret område i centrum af storbyerne, normalt omkring gågaderne i bymidten. Ifølge Dachser betyder, at der ikke udledes luftforurenende stoffer eller drivhusgasser lokalt, mens også støjen reduceres.

- Vores initiativ med at udvide Dachser Emission-Free Delivery til mindst 11 større europæiske byer inden udgangen af 2022 er optakten til en række tiltag, som vi vil gennemføre i de kommende år som led i vores langsigtede klimabeskyttelsesstrategi, siger Chief Development Officer Stefan Hohm i pressemeddelelsen. 

Sammen med CEO Burkhard Eling er han er ansvarlig for klimabeskyttelse hos Dachser.

- Aktiv klimabeskyttelse er en del af Dachsers strategi for inkluderende ansvar. Samtidig lever vores engagement op til vores kunders og interessenters forventninger og sikrer dermed virksomhedens langsigtede bæredygtighed, tilføjer Dachsers CEO, Burkhard Eling. 

Elcykler og -varevogne

Med henblik på det nye tiltag har Dachser omstruktureret sine logistikprocesser for levering af stykgods i bymidter. Virksomheden bruger elektriske varevogne og lastbiler samt el-ladcykler, der indgår i et modulært system og hver især er skræddersyet til lokale behov.

Cyklerne er specialudviklet til stykgods og pallegods på op til 250 kg. Mens elektriske lastbiler bringer forsendelserne frem til mikrohubs – små lagre nær centrum – eller leverer varer, der på grund af deres vægt eller størrelse ikke er egnede til cykler, hele vejen til modtageren, starter ladcyklernes ruter ved mikrohubben, og de betjener primært gågader.

- I den forbindelse sætter vi først og fremmest vores lid til effektiv logistik og tekniske innovationer. I stedet for at gå denne vej alene ønsker vi at arbejde sammen med kunder og partnere, der også er ivrige efter at have aktiv indflydelse på, hvad logistikbranchen foretager sig i forhold til at indføre lav- og nulemissionsteknologier.

- Vi er overbevist om, at dette er den eneste måde, hvorpå vi kan nå Parisaftalens mål om en maksimal temperaturstigning på to grader og EU's og mange andre landes klimabeskyttelsesmål på mellemlang og lang sigt, siger Stefan Hohm.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095