23948sdkhjf

Vognmand om sin nye MAN: - Ingen grund til at spilde egenvægt på en soveplads

- Jeg skal ikke sove, når jeg arbejder, siger vognmand Henrik Hansen fra Hedoha Transport i Faxe. Han fordobler sin MAN-flåde med en TGS 35.510 med det smalle førerhus.

Vognmand Henrik Hansen i Faxe på Sydsjælland er glad. Han har netop sat en ny MAN TGS 510 i drift i sin lille vognmandsforretning og dermed forstærket MANdskabet fra én til to lastbiler fra den velkendte lastbilproducent i München i Tyskland.

- Jeg havde tidligere både en tysker og en svensker på holdet, men nu kører jeg med ren tysk besætning, siger Henrik Hansen.

Som indehaver af forretningen har han i al beskedenhed valgt at køre i den nye MAN selv, mens hans anden bil, en tre år gammel MAN TGS 500, køres af chauffør Ronnie Jørgensen, bedre kendt som Pizza King.

- Jeg var egentlig meget glad for min gamle svensker, men den fik nogle irriterende fejl og reparationer, fortæller vognmanden.

- I forbindelse med en skade sidste år besluttede jeg mig for at udskifte den, og her kom H.E. Jørgensen med det klart bedste tilbud på en ny lastbil.

Handlede med chefen selv

Henrik Hansen har handlet med H.E. Jørgensens chef, Henrik E. Jørgensen "himself", og alt vedrørende bestilling, opbygning og levering er kørt efter en snor.

Henriks nye MAN har typebetegnelsen TGS 35.510 8x2-6 og er fra den nye MAN-lastbilgeneration, der blev præsenteret sidste år. Det betyder, at han kan glæde sig over de nyeste opdateringer af drivline, chassis og førerhus i forhold til sin anden MAN, der har samme typebetegnelse, bortset fra, at 500 er udskiftet med 510.

- Jeg har valgt den med den opgraderede 510 hk-motor. Det er måske lidt voldsomt med så mange heste til en solobil på max. 32 tons totalvægt, men jeg kan godt li’ at have et godt kraftoverskud. Og jeg er sikker på, at den går markant længere på literen end min gamle svensker med V8-motor, der havde næsten lige så mange hestekræfter, fastslår han.

Primært i København

Den nye bil skal primært arbejde i det storkøbenhavnske område for en af Henriks mangeårige kunder i fjernvarmesektoren.

Hans anden MAN kører fast for en kunde inden for el-distribution, og begge steder er der brug for kran og tippelad til at løse opgaverne.

Gode kran-erfaringer

- Jeg har gode erfaringer med HMF’s kraner og opbygninger, så det har jeg også valgt på den nye, fortæller vognmanden, som har valgt samme type kran som på den gamle bil. I mellemtiden har Højbjerg opgraderet kranen fra 26 til 28 t/m, så også her er der ekstra kræfter.

- Det er rart at have lidt ekstra løfteevne at gøre godt med ude på knap 15 meter, siger Henrik Hansen.

Tippeladet er også af samme type, for der er jo ingen grund til at lave om på noget, der har bevist sit værd.

Alskens byggematerialer

Når de to MAN’er ikke kører for Hedoha Transports faste kunder i fjernvarme- og el-sektoren, får de lov til at levere alskens byggematerialer, som Henrik forhandler gennem sit handelsfirma granitplus.dk. Det er tunge sager, som kræver sin lastbil, hvad enten det tippes af i hele læs eller med kran i bigbags eller på paller.

Hedoha Transport kører stort set kun lokal kørsel samt i Storkøbenhavn. Derfor ser Henrik ingen grund til at spilde egenvægt og plads på en sovekabine.

- Jeg skal ikke sove, når jeg arbejder. Jeg skal arbejde, fastslår han!

Førerhuset er også den smalle version af TGS-førerhuset. Det reducerer egenvægten lige som alu-fælgene hele vejen rundt til gavn for nyttelasten.

Som på sin anden MAN har Henrik valgt at tegne en 5-årig serviceaftale inkl. 5 års totalgaranti på den nye bil.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109