23948sdkhjf

Unicon fylder mere biobrændstof på betonbilerne

Betonproducenten øger antallet af miljøvenlige betonbiler fra otte til 21 i Danmarks to største byer. Om to år skal 20 procent af lastbilflåden køre på biobrændstof.

Danmarks største producent af færdigbeton sender nu yderligere 13 miljøvenlige betonbiler på vejene i Aarhus og Storkøbenhavn. Det sker i forlængelse af, at Unicon i august 2020 kunne udrulle Danmarks første hybride betonbiler.

Ifølge Fleet Manager Peter Wiboe Holm fra Unicon er de 13 nye betonbiler endnu et stort skridt i retningen mod drastisk at nedbringe emissionerne fra transport af beton.

- Det gælder både på vejene og på byggepladserne i Danmark, siger han.

- Det er også blandt de væsentligste anbefalinger fra klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren.

- Vi er glade for, at vi nu har rundet endnu en vigtig milepæl i vores omstilling af flåden. Det er vores målsætning at gøre det nemt at bygge bæredygtigt i beton.

CO2-reduceret transport

- Vi kan ikke nøjes med at have CO2-reducet beton på hylderne, siger Peter Wiboe Holm.

- Den grønne omstilling gælder alle led i organisationen og værdikæden, og her er CO2-reduceret transport og leverance et vigtigt indsatsområde, som ikke mindst gavner vores kunder og de bymiljøer, vi kører i.

Kører på HVO-biobrændstof

De nye betonbiler kører på biobrændslet HVO, som udleder 90 procent mindre CO2 end konventionelt dieselbrændstof.

Målet for Unicon er at udskifte alle betonbiler til markedets mest miljørigtige og trafiksikre betonbiler frem mod 2030, så den samlede CO2-udledning kan reduceres mest muligt.

- På den korte bane betyder det, at cirka 20 procent af vores flåden skal omstilles til at køre på HVO, som en overgangsteknologi frem mod elektrificering, siger Peter Wiboe Holm.

- Selvom vi indtil nu er de eneste i den danske betonbranche, der har investeret i en grøn omstilling af bilflåden, er vi langt fra i mål. Certificeret HVO, der er udpeget som den bedste overgangsteknologi, skal bringe os et langt stykke ad vejen, men ambitionen er at blive 100 procent emissionsfrie ved at omstille til en eldrevet bilflåde på sigt.

- Vi fortsætter derfor med at investere i udviklingen af nye miljørigtige betonbiler, og vi forventer snart at kunne løfte sløret for store nyheder på den front, forklarer Peter Wiboe Holm.

Ikke uden omkostninger

Det er dog ikke uden omkostninger at være frontløber inden for grøn betonlevering, da certificeret HVO er cirka 4 kr. dyrere pr. liter end diesel.

- Som den største spiller på markedet inden for færdigbeton har vi et naturligt ansvar for at gå forrest. Vi afholder derfor selv de øgede omkostninger, som følger med omstillingen af vores flåde.

- Det er dog vores forventning, og markedet i stigende grad vil bevæge sig i en mere bæredygtig retning, og her ønsker vi at være på forkant med udviklingen, slutter Peter Wiboe Holm.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078