23948sdkhjf

DTL: Nu ryger 11 kilos-reglen endelig

Et flertal i Folketinget melder sig nu klar til at afskaffe 11 kilos-reglen på varebilsområdet, oplyser DTL her til morgen.

Reglen har været kraftigt kritiseret af DTL og af Specialforeningen for Kurér- & Varebilstransportører (SKV), fordi den har fået brodne kar i branchen til at tænke i at opdele varerne i dele på under 11 kilo hver for på den måde at undgå omkostninger til tilladelse, uddannelse af chauffører osv. Også politiet og Færdselsstyrelsen har anbefalet at skrotte reglen, der er tæt på umulig at administrere for myndighederne.

Thomas Jensen, formand for SKV, hilser nyheden velkommen.

- 11 kilos-reglen giver useriøse vognmænd en urimelig konkurrencefordel, fordi de ikke skal betale deres chauffører efter overenskomsten, kan køre uden vognmandstilladelser og ikke behøver at uddanne deres chauffører. Det er på høje tide, at den regel bliver skrottet. Det vil tvinge mange vognmænd til at stoppe med at underbyde vi andre eller helt stoppe med at køre varebilkørsel, siger han.

Han accepterer så også det lille hår i suppen, at vægtgrænsen for, hvornår man skal have vognmandstilladelse for at køre varebil for fremmed regning stiger fra de nuværende 2.000 kilo til 2.500 kilo.

- Jeg havde helst set, at man havde bibeholdt vægtgrænsen på 2.000 kilo, men i det samlede billede vægter fjernelsen af 11 kilos-reglen tungere, siger Thomas Jensen.

Med den nye vægtgrænse kommer de danske regler til at stemme overens med EU’s varebilregler, der træder i kraft i 2022.

 

Også i DTL er der tilfredshed med, at 11 kilos-reglen endelig fjernes.

- Varebilreglerne blev vedtaget i 2018 bl.a. for at skabe ordnede forhold i en mildt sagt rodet branche, hvor pirater havde alt for let spil, siger adm. direktør Erik Østergaard.

- Med 11 kilos-reglen kunne de med en smule kreativitet smyge sig uden om reglerne og slippe for at søge vognmandstilladelse og dermed underbyde deres seriøse kolleger. Det bliver der nu sat en stopper for, og dermed får varebilreglerne den ønskede effekt: At det bliver lettere for ordentlige vognmænd at drive forretning med deres varebiler,

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062