23948sdkhjf

Tyveknægte ramt af corona: Færre indbrud i varevogne og lastbiler

Folk har været mere hjemme under corona-krisen. Og kombineret med stærke låse, så har det efter alt at dømme holdt tyveknægtene fra at begå indbrud i varebilerne

Ubudne gæster I varevognen kan være særdeles bekostelige for håndværksmestre og entreprenører. Ikke nok med, at det enkelte køretøj bliver ukampdygtigt i en periode. Det kan også betyde tabt arbejdsfortjeneste, mistet værktøj og materialer.

Ifølge en opgørelse over anmeldte tyverier fra last- og varebiler de seneste tre år, er der en positiv udvikling at spore på området.

I 2018 blev der anmeldt ikke mindre 5.697 tyverier fra last- og varebiler til politiet. Det tal har set et drastisk fald til 3.806 i 2020, hvilket svarer til et fald på 33,2 pct. over de tre år.

Den store nedgang på landsplan er i høj grad båret af en endnu mere dramatisk nedgang hos fire enkeltstående politikredse.

Henrik Olsen, der er adm. direkør i Unisecure, der arbejder med sikring og opsporing indenfor bl.a. byggebranchen, fortæller, at der kan være en "coronaeffekt" angående tallene for 2020. Det mener også cheføkonom i Tekniq Arbejdsgiverne, Maria Schougaard Berntsen:

- Vi hører fra vores medlemmer, at tyveribilledet har ændret sig, formentlig som konsekvens af, at folk har været mere hjemme, siger hun.

De oplever også, at tyverierne flytter meget rundt i de forskellige landsdele fra kvartal til kvartal. Da indbrudstyve er ikke lader sig hæmme af hverken kommune- eller regionsgrænser. 

Sikre sig selv

Hos Tekniq Arbejdsgiverne oplever man et stigende fokus blandt medlemmerne, der er blandt de faggrupper, hvor både materialer og værktøj typisk ligger i den dyrere ende, på at sikre sig selv med øget brug af alarmer og låsemekanismer.

- De er nødt til at gøre alt, hvad de kan selv, for tyveri er både dyrt og kan skabe store forsinkelser, siger Maria Schougaard Berntsen.

Mange håndværkere opdager først, at den er gal, når de holder ude hos en kunde, fordi indbruddet et sket gennem et lille hul, der er boret i siden af bilen.

- Det skaber frustration og øgede udgifter for virksomhederne. Kunderne skal pludselig også vente længere tid på få lavet det arbejde, som de har bestilt, siger hun.

Pengeskabslåse på biler

Henrik Olsen fortæller, at sidste skud på stammen indenfor sikring af varebiler kaldes en 'Bear Lock'. Det er en låsemekanisme, der er konstrueret uafhængigt af bilernes centrallås og skal åbnes med en fjernbetjening eller egen nøgle. Ifølge Henrik Olsen er det tilsvarende de låse, som findes i pengeskabe.

- Det koster selvfølgelig penge, men får de fleste tyveknægte til at se sig om efter andre muligheder, for hvis de vil ind i en bil sikret med sådan en lås, kræver det at de skærer et hul i bilen, som er stort nok til, at de kan kravle igennem, og den slags larmer ufattelig meget, siger han.

Dét, kombineret med skiltning om, at værktøjet er DNA-mærket, er efter Henrik Olsens erfaring fra sikkerhedsbranchen, nogle af de stærkeste foranstaltninger mod tyveri i biler. Da tyvene både gøres opmærksomme på, at tyveriet vil blive meget besværligt, og at tyvekosterne kan spores direkte tilbage til den konkrete forbrydelse.

Mulige mørketal

Der kan være mørketal forbundet med opgørelser over tyverier, da nogle virksomheder kan være mindre tilbøjelige til at melde tyverier til politi og forsikring:

- De store entreprenører har typisk meget høje selvrisikoer i nogle tilfælde op til flere hundredtusinder, så der er klart også en stor del af den her type tyverier, som slet ikke bliver anmeldt, siger Henrik Olsen, direktør i Unisecure.

Overblik kan være begrænset

Morten Frihagen, direkør i Dansk Håndværk, fortæller også, at mange virksomheder ikke har det fulde overblik over, hvad de præcis ligger inde med at værktøj.

- Det er et broget billede, for der er mange, som ikke har det fulde overblik over, hvor meget af hver slags værktøj de har, siger han.

I de tilfælde vanskeliggøres anmeldelser yderligere, men det er dog typisk kun tilfældet indtil virksomhederne har haft besøg af tyve et par gange, siger Morten Frihagen:

- Har man én gang haft en forsikringssag, ved man, at man bliver mødt med krav om dokumentation.

Det bekræfter Henrik Olsen fra Unisecure, der også siger, at tempoet i branchen for tiden også kan spille en rolle:

- Vi arbejder også med en del kunder, som ikke altid selv kender omfanget, fordi deres egne folk resolut tager ud og køber noget nyt, så snart der mangler noget. Byggebranchen har jo rekordtravlt, siger Henrik Olsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.473