23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så er Tyskland også i gang

Første spadestik i Tyskland på Femern Bælt-forbindelsen

Femern Bælt-regionen vokser nu sammen. På byggepladsen i Puttgarden tog den danske transportminister Benny Engelbrecht sammen med Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz, adm.direktør i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen og direktør i Autobahn GmbH Stephan Krenz det første spadestik til arbejdet på den tyske side.

I de seneste måneder har den danske transportminister Benny Engelbrecht holdt sig løbende orienteret omkring byggefremskridtet på tunnel-byggepladsen på Lolland. Nu glæder han sig over, at der ligeledes kommer fart på projektet i Tyskland.

- Femern Bæltforbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål.

Fjerner flaskehalse

Enak Ferlemann, der er statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur, lagde vægt på det afgørende i at fjerne flaskehalse i det europæiske vejnet:

- Femern-tunnelen bliver et af årtiets største og mest betydningsfulde transportinfrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen mellem regionerne København, Malmø og Hamborg gøres ny betydeligt hurtigere.

- Rejsetiden i tog mellem Hamborg til København reduceres til kun 2½ time. Det er et vigtigt signal for jernbanen her i det 21. århundrede.

- Når forbindelsen er færdigbygget i 2029 vil en rejse igennem den 18 kilometer lange Femern-tunnel kun tage syv minutter i tog og ti minutter i bil.

Skaber arbejdspladser

Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz fremhævede mulighederne som den nye og hurtigere forbindelse bringer med sig for borgerne i Østholsten.

- Modelberegninger har vist, at der alene i Østholsten forventes en vækst i beskæftigelsen på mellem 600 og 1.100 arbejdspladser på grund af den forbedrede infrastruktur, sagde Bernd Buchholz.

- Jeg er sikker på, at fordelene også snart overbeviser de tidligere kritikere af Femern-projektet. Det vil allerede i anlægsfasen vise sig at være en turistattraktion, og det vil få øen Fehmarn til stråle yderligere.

Bringer mennesker sammen

Pat Cox, som er Europa Kommissionens koordinator for Skandinavien-Middelhavskorridoren, og som har støttet Femern projektet i mange år, mener, at dette projekt et flagskibsprojekt.

- Det skaber den manglende forbindelse på tværs af grænser mellem Skandinavien og Tyskland og hele vejen til Middelhavsområdet.

- Den positive dynamik som projektet fører med sig, bringer fremover flere europæiske borgere og virksomheder sammen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094