23948sdkhjf

Så er Tyskland også i gang

Første spadestik i Tyskland på Femern Bælt-forbindelsen

Femern Bælt-regionen vokser nu sammen. På byggepladsen i Puttgarden tog den danske transportminister Benny Engelbrecht sammen med Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz, adm.direktør i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen og direktør i Autobahn GmbH Stephan Krenz det første spadestik til arbejdet på den tyske side.

I de seneste måneder har den danske transportminister Benny Engelbrecht holdt sig løbende orienteret omkring byggefremskridtet på tunnel-byggepladsen på Lolland. Nu glæder han sig over, at der ligeledes kommer fart på projektet i Tyskland.

- Femern Bæltforbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål.

Fjerner flaskehalse
Enak Ferlemann, der er statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur, lagde vægt på det afgørende i at fjerne flaskehalse i det europæiske vejnet:

- Femern-tunnelen bliver et af årtiets største og mest betydningsfulde transportinfrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen mellem regionerne København, Malmø og Hamborg gøres ny betydeligt hurtigere.

- Rejsetiden i tog mellem Hamborg til København reduceres til kun 2½ time. Det er et vigtigt signal for jernbanen her i det 21. århundrede.

- Når forbindelsen er færdigbygget i 2029 vil en rejse igennem den 18 kilometer lange Femern-tunnel kun tage syv minutter i tog og ti minutter i bil.

Skaber arbejdspladser
Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz fremhævede mulighederne som den nye og hurtigere forbindelse bringer med sig for borgerne i Østholsten.

- Modelberegninger har vist, at der alene i Østholsten forventes en vækst i beskæftigelsen på mellem 600 og 1.100 arbejdspladser på grund af den forbedrede infrastruktur, sagde Bernd Buchholz.

- Jeg er sikker på, at fordelene også snart overbeviser de tidligere kritikere af Femern-projektet. Det vil allerede i anlægsfasen vise sig at være en turistattraktion, og det vil få øen Fehmarn til stråle yderligere.

Bringer mennesker sammen
Pat Cox, som er Europa Kommissionens koordinator for Skandinavien-Middelhavskorridoren, og som har støttet Femern projektet i mange år, mener, at dette projekt et flagskibsprojekt.

- Det skaber den manglende forbindelse på tværs af grænser mellem Skandinavien og Tyskland og hele vejen til Middelhavsområdet.

- Den positive dynamik som projektet fører med sig, bringer fremover flere europæiske borgere og virksomheder sammen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125