23948sdkhjf

Ny Grøn Gasstrategi oser af biogas og grøn omstilling af den tunge transport

Inden for tre dage er der fremlagt en aftale for CCS, en Power-to-X-strategi og en gasstrategi, som hver især og tilsammen sætter skub i den udvikling af det danske energisystem og energiforbrug, der skal få os i mål med 70 procents CO2-reduktion. 

Både hos statens gasdistributør Evida  og brancheorganisationen Biogas Danmark er der tilfredshed at spore. 

Evida har de seneste 8 år bidraget til den grønne omstilling af gassystemet blandt andet ved at koble biogasanlæg til gasnettet. Biogassens indtog betyder, at gassen i stigende grad kommer ind i gassystemet fra mange mindre, decentrale biogasanlæg frem for fra få og store centrale kilder som Nordsøen. 

- Den nye aftale og de nye strategier er meget vigtige skridt for de danske ambitioner om at omstille energisystemet til en grøn fremtid, der bidrager til klimamålene, siger strategi- og udviklingsdirektør i Evida, Peter Kristensen.

Tung transport

Hos Biogas Danmark har man bidt mærke i, at biogas står som en helt central rolle i den nye gasstrategi – og især i forbindelse med omstillingen af vejgodstransporten.

– Det er vigtigt, at regeringen med gasstrategien slår fast med syvtommersøm, at Danmark har tilstrækkeligt med bæredygtige bioressourcer til at gøre hele det danske gasforbrug grønt, og at biogassen rummer et stort potentiale for at levere grøn omstilling af den tunge transport, siger Biogas Danmarks formand Henrik Høegh og tilføjer:

- Vi er meget tilfredse med strategien, og meldingen fra biogasbranchen er, at vi er klar til at sætte ekstra fart i produktionen, så vi for alvor kan få taget hul på den grønne omstilling af vejgodstransporten.

Fælles rammer for brint, CO2 og biogas

 I strategierne er der fokus på at opbygge europæiske markeder og fælles rammer for både brint, CO2 og biogas.

Evida er sammen med mere end 90 andre gasdistributionsselskaber i 16 europæiske lande i samarbejdet Ready4H2 i gang med at undersøge, hvordan distributionsnetværk kan styrke den samlede værdikæde for fremtidig transport af brint til gavn for både producenter og forbrugere.

Den første rapport peger på, at rørmaterialet i de europæiske gasdistributionsnet også er egnede til at transportere brint. Samtidig peger rapporten på, at det er fire gange billigere at transportere brint i rørledning end med lastbil. 

- De vidtforgrenede gasdistributionsnetværk rundt om i Europa og herhjemme kan spille sammen med planerne om transport i transmissionssystemet af grønne gasser - det være sig biogas eller brint - på tværs af landegrænser og dermed understøtte de danske såvel som de europæiske ambitioner og krav, siger Peter Kristensen.

(Forsidefoto: Colourbox)

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125