23948sdkhjf

Tyveri fra varebiler: Der stjæles i snit for 70.000 kr. pr. indbrud

Antallet af anmeldte tyverier fra varebiler faldt mærkbart i 2021, men både brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne og F&P  – brancheorganisation for forsikring og pension –  advarer mod at slække på indsatsen overfor de ubudne gæster.

- Det er en god udvikling, men tallet skal endnu længere ned. Det er dyrt for håndværkeren – og forsikringsfællesskabet – at have indbrud i varebilerne. I gennemsnit løber tyvene med ca. 70.000 kr. pr. indbrud. Ud over selvrisiko og genanskaffelse af værktøj er der også tabt arbejdsfortjeneste, værkstedsbesøg og besværet med at skulle rykke rundt på kundeaftaler, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P i en pressemeddelelse fra Tekniq Arbejdsgiverne.

Der blev i 2021 anmeldt 3.549 tyverier fra varebiler mod 4.751 året før, hvilket svarer til et fald på godt 25 pct. Det viser nye tal fra Rigspolitiet.

- Det er en meget positiv udvikling, som vi har kunnet se de senere par år. Især med tanke på, hvor store konsekvenser det kan have for en håndværksvirksomhed, når en varebil bliver lænset for materialer og værktøj, som jo så skal erstattes, før man igen kan køre ud til kunderne, siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos Tekniq Arbejdsgiverne..

Hun understreger dog samtidig, at der ikke er nogen grund til at hvile på laurbærrene.

- For det første så kan vi rolig regne med, at der er et stort mørketal med tyverier, som ikke anmeldes. Manglende fokus fra politiet gør det mindre attraktivt at anmelde. Samtidig så har lukkede grænser under coronakrisen gjort arbejdsbetingelserne vanskeligere for de tyve, der fragter bytte ud af landet. Derfor bliver det interessant at følge udviklingen i 2022, siger hun.

Kun få sager opklares

Tekniq Arbejdsgiverne hæfter sig ved, at det kun er et fåtal af de anmeldte sager, som opklares. Faktisk er sigtelsesprocenten faldet fra 12,2 pct. i 2020 til 7,4 pct. i 2021.

- Det er ikke godt for retsfølelsen. Der er brug for, at politiet styrker deres indsats for at komme tyverierne til livs. Der er i hvert fald slet ikke plads til bare at læne sig tilbage og nyde de faldende tal, så længe tyvene kan operere stort set uden risiko for at blive fanget, understreger Maria Schougaard Berntsen.

Hun opfordrer samtidig til, at man fra politiets side gør det lettere for blandt andet håndværksvirksomheder at følge tyvenes ”rejse” rundt i landet, så man bedre kan tage sine forholdsregler, når de langfingrede gæster er på visit i lokalområdet.

- Vi ved af erfaring, at tyvene ofte slår til i bølger i skiftende dele af landet. Ved at gøre det muligt at følge tyverierne i noget nær realtid, kan du som virksomhed for eksempel bede dine svende om at parkere på virksomhedens egen adresse om aftenen eller at være særligt årvågne, når tyvene er på spil i nærheden. Det kan man ikke i dag, hvor disse data ofte er flere måneder undervejs og derfor først bliver tilgængelige, når de ubudne gæster er over alle bjerge, før man kan se, at de har været på spil, siger Maria Schougaard Berntsen.

Tekniq Arbejdsgiverne har i løbet af det sidste år sat politisk fokus på netop tyveri fra varebiler og råbt de relevante myndigheder op. 

- Dette er blot en lille brik blandt de mange potentialer, der findes i et langt mere digitaliseret samfund. Myndighederne skal tage den nye rolle som dataleverandør på sig og frisætte offentlige data på en lang række områder. Det skaber mere tryghed og en øget retssikkerhed. Både dansk erhvervsliv og forsikringsbranchen er klar, understreger Maria Schougaard Berntsen.

 Gør det besværligt for tyvene

- I forsikringsbranchen ser vi gerne, at politiet gør en særlig indsats især der, hvor der er tale om systematisk og organiseret kriminalitet. Men derudover kan håndværkere og andre, der kører i varebiler, også selv gøre det besværligt for tyvene. Det kan de ved for eksempel at være opmærksomme på, hvor de parkerer deres biler, hvordan bilen og værktøjet er sikret og ved at gøre det svært for tyvene at sælge tingene videre ved at mærke dem, siger underdirektør i F&P, Pia Holm Steffensen.

Hun fortæller, at især varebiler, hvor det er muligt at åbne varerummet fra førerkabinen, er særligt udsatte for indbrud. Her er fremgangsmåden typisk, at indbrudstyven skaffer sig adgang til førerkabinen ved at knuse den lille trekantsrude og efterfølgende åbne varerummet indefra, hvorefter bilen kan tømmes for værktøj og andre effekter.

Et godt råd er derfor at sikre bilen, så varerummet ikke kan åbnes via førerkabinen – og i øvrigt at besværliggøre tyvens adgang til værktøjet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125