23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Speditørerne: Danmark bør rette ind

Danske Speditører giver EU-kommissionen medhold: 25 timers-reglen forhindrer udenlandske chauffører i at udføre deres arbejde i Danmark.

Det er ikke alle i transportbranchen, som er tilhænger af den danske 25 timers tidsbegrænsning på de offentlige rastepladser.

Reglen, der blev indført i 2018,  betyder, at lastbilchauffører ikke kan holde de lange hvil på en dansk rasteplads – og derfor trækker EU-kommissionen nu Danmark for EU-retten for at få reglen fjernet. Den forhindrer udenlandske chauffører i at udføre deres lovlige transportarbejde i Danmark, mener EU-kommissionen.

Danske Speditører er tilbøjelig til at give EU-Kommissionen ret.

- Reglen rammer i særdeleshed de udenlandske chauffører, som skal holde hvil i forbindelse med deres arbejde med at sikre forsyningskæderne rundt i Europa, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.

- Der er ikke tale om langtidsparkering; der er blot tale om chauffører der i forbindelse med deres arbejde overholder køre/hviletidsreglerne. Eftersom de hverken har kontor, terminal eller lignende i Danmark, har de behov for parkeringspladser når de skal holde hvil her i landet.

Har advaret regeringen
Danske Speditører opfordrede i 2020 regeringen til at tage EU-Kommissionens kritik alvorligt, da den dengang truede Danmark med en retssag om parkeringsbegrænsningen.

- Regeringen bevæger sig på kanten af EU-retten ved at fastholde 25-timers reglen. Desværre har regeringen ikke taget advarslerne alvorligt, så nu har EU-Kommissionen sendt sagen for EU-domstolen. Det er vi faktisk glade for; men vi skal helst have en hurtig afklaring.

- Og så synes vi, at Danmark skal tage Kommissionens kritik til efterretning og rette ind.

Chaufførerne holder i villaområderne
Ifølge Danske Speditører har 25-timers reglen tvunget chauffører til at skulle vælge mellem risikoen for parkeringsbøder eller overtrædelse af køre/hviletidsreglerne.

- Udenlandske lastbiler har derfor været nødt til at holde i industrikvarterer, eller endnu værre; i villakvarterer, for at chaufførerne kunne afvikle deres lovpligtige hvil.

- 25 timers reglen er  er en dårlig regel. Den skaber flere problemer end den løser, siger Martin Aabak.

- Den er med til at reducere kapaciteten – og det sker på et tidspunkt, hvor hele samfundet har behov for mere kapacitet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|