23948sdkhjf

LCK - kører stort set kun med kranbiler

Torben Pedersen skulle egentlig have været smed i Sverige, men så kom faren med en flot lastbil. Så nu er han vognmand.

Torben Pedersen har altid ønsket, at gå i sin fars fodspor og blive vognmand; men han havde også tanker om at prøve noget andet i livet først. Derfor sagde ja til at arbejde som smed for et dansk firma i Sverige efter sin soldatertid.

- Jobbet i Sverige løb ud i sandet, og "den gamle" stod med en lastbil, som jeg godt kunne tænke mig at køre i. Bordet fangede, og så har jeg været her siden.

Sådan forklarer Torben Pedersen sin vej ind i branchen. Faderen - Mogens Pedersen - startede virksomheden for 59 år siden. Efter faderens død i 2004 har Torben ejet Lellinge Container & Kran sammen med sin mor og søster.

- Virksomheden blev startet i Lellinge; men i 1984 købte mine forældre pladsen i Køge. Vi flyttede kontoret derud i 1990, fortæller han.

Alle har været vognmand

Egentlig stammer Torben fra en familie, hvor stort set alle har været vognmænd. Hans far startede med at køre for sin far, der var vognmand.

- Min fars tvilling var også vognmand. De startede faktisk op samme dag i august i 1963; men de har kørt hver deres forretning.

- De har da hjulpet hinanden af og til. Min farbror kørte blandt andet med huder og læder for garveriet i Roskilde. Min far kørte nogle gange til Malmø med noget af det. Også restprodukter, som de lavede om til pølseskind, husker Torben, som også mindes, at det ikke lugtede særlig godt!

Har 17-18 biler

Da Mogens Pedersen døde i 2004 og Torben tog over sammen med søsteren, var der 14 biler. I dag er der 17-18 biler - 15 af dem er kranbiler.

- Jeg vil ikke have flere biler. Forretningen skal ikke være større. Den har en fin størrelse, siger han.

Normalt skifter han to lastbiler ud om året. I år er der dog tre i ordre. Den ene er hos maleren i Padborg, den anden er ved at blive bygget op i hos SAWO Støvring med en ny stor kran - og den tredje er en ordre, som ikke er produceret endnu.

- Den kommer til Danmark i juni eller juli, og så skal den bygges op. Jeg skal ikke have den før i næste regnskabsår, siger han.

Han understreger, at han ikke har låst sig fast på et bestemt lastbilmærke. De sidste fire har været Volvo’er. Forinden fik han tre Scania’er. Han har også fire MAN’er og nogle Iveco’er. Det samme gælder kranerne. Han har i mange år kørt med Palfinger - for tiden kører han med Hiab.

Eget værksted

Torben insisterer på at have eget værksted. Dels er der mange syn, som køretøjerne skal gøres klar til, dels er der altid et eller andet, som skal laves til en opgave. Det kan være et stykke værktøj, nogle plader eller andet, som der skal bruges en mekaniker eller en smed til.

- Forleden skulle jeg for eksempel lægge en stålskorsten ned og køre den til skrot. Opgaven lød på at lægge skorstenen ned; men der skulle også lægges et dæksel hen over fundamentet, når skorstenen var fjernet. Så jeg tilbød da at lave sådan et dæksel.

- Når jeg tager en opgave ind, løser jeg hele opgaven. Jeg finder tekniske løsninger, når der er behov for det, siger Torben.

- Jeg vil have, at LCK skal være en intelligent vognmandsvirksomhed, så jeg bruger meget tid på at forberede opgaverne godt. På den måde kan vi distancere os fra de andre vognmænd.

- Når folk ringer til os, ved de, at hvis vi påtager os opgaven, løser vi det også for dem.

- Vi har ingen ambition om at være den billigste på timepris; men vi er måske den billigste på den lange bane, fordi at vi forbereder os så godt som muligt.

Intuition og sund fornuft

Selv om der er masser af moderne hjælpemidler, driver Torben Pedersen først og fremmest forretningen efter sin intuition - eller som han siger: Sin sunde fornuft.

- Når folk for eksempel spørger mig, hvad jeg skal bruge min nye kranbil til, kan jeg ikke svare dem - for jeg ved det i bund og grund ikke. Men jeg ved, at hvis jeg ikke havde den, ville det begrænse mig i mine muligheder.

- Jeg kan godt lide at være alsidig. Jeg låser mig ikke fast til kun at lave en type opgaver. Det er vigtigt, at man har en hel del fleksibilitet.

- Mange af bilerne kan jeg lave om fra dag til dag og tilpasse dem til opgaven.

- Der er ikke to dage, der er ens. Og det skal chaufførerne selvfølgelig være indstillet på det. De chauffører, som kan se en spændende udfordring i det, passer godt ind her. Det er også derfor, at min yngste chauffør er over 50 år, griner Torben.

- Jeg skifter dem så sjældent.

Dieseltillæg til kunderne

Alt det der med stigende dieselpriser, bekymrer ikke Torben Pedersen så meget, selv om han oplever prisstigningerne som voldsomme.

- Vi må følge med så godt, vi kan. Jeg bliver nødt til at lægge dieseltillæg på mine fakturaer. Det er jo ens for alle. Der er ikke nogen af mine konkurrenterne, der går fri.

Og navnet LCK er ikke et hvilket som helst navn. Det er blevet et logo - et varemærke.

- Min far ville ikke have sit navn på vognmandsvirksomheden, så det har heddet forskellige ting. Det har blandt heddet Container Reparation.

- Jeg ved ikke, hvornår navnet Lellinge Container & Kran kom til; men vi har i dag forkortet det til LCK. Det er mere neutralt og alsidigt. Det fænger lidt bedre. BMS kører jo også med en forkortelse! Det gør DSV også. LCK - jeg synes det lyder godt.

Læs mere om: lck
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109