23948sdkhjf

Vejhullerne vokser i øst og vest

Huller i landets veje skaber farlige situationer, øger støjniveauet og risikoen for uheld.

Vedligeholdelsen af de offentlige veje prioriteres meget forskelligt i landets kommuner. Det står slemt til alt for mange steder, hvor den daglige færdsel besværliggøres af nedslidte og hullede kørebaner og cykelstier, og med støjgener og reduceret trafiksikkerhed til følge.

Det viser vejsektorens analyse af kommunevejenes tilstand.

På landsplan er billedet meget broget, og det er svært at pege på regional kvalitet eller mangel på samme. To af landets topscorer, når der tales om vejenes restlevetid, er Struer og Gladsaxe med henholdsvis 72 og 69 procent i hver sin geografiske ende af landet. Vejle Kommune ligger også på den gode side af 50 procent.

Alt over 50 procent restlevetid kan betegnes som fint.

Ligeledes kan der peges mange steder hen, når bundskraberen skal kåres, og hér er der mere rift om placeringerne. De dårligst vedligeholdte vejnet er angivet med restlevetider på 20-25 procent, svarende til et markant efterslæb. Gladsaxes nabokommune Herlev indtager en bundplacering sammen med Glostrup, Lemvig og Halsnæs.

Det vestjyske vejnet er slidt
Tendensen i de kystnære, vestjyske kommuner er rimelig klar - og desværre dårlig! Her er det kun Varde kommune, som ikke har givet de ønskede oplysninger om vejenes tilstand til analysen. Ellers viser tallene fra den tyske grænse til Skagen, at det står sløjt til.

Undtagelserne er Jammerbugt og Tønder kommune, men ellers kæmper kommunerne med et markant nedslidt vejnet, som både bliver medtaget af den intense turisttrafik om sommeren samt landbrugets brede køretøjer i høstsæsonen.

Farlig kurs
Vedligeholdelsesstanden afhænger dermed tilsyneladende mere af de enkelte kommuners prioritering af anlægsbudgettet end af befolkningstæthed eller andre regionale forskelle på belastningen af vejnettet.

Den manglende vedligeholdelse af vejene giver desværre bagslag. Beboere tæt på vejene generes i større og større omfang af støjen fra trafikken, og trafikanterne oplever hyppigere farlige situationer, når både biler og cykler manøvrerer sig udenom store huller i asfalten.

 

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.157