23948sdkhjf

Vejdirektoratet: - Vi er under tidspres om vinterudbud

Vejdirektoratet forsvarer sig mod kritik for ufærdigt udbud: Fristen er lagt efter afklaringen om arbejdstidsregler for blandet kørsel

Vejdirektoratet er nødt til at iværksætte udbuddet af vintertjenester nu af hensyn til organiseringen af sne- og isrydning i næste sæson, som allerede begynder den 1. oktober 2022.

Områdechef Gitte Hoeg, Vejdirektoratet, er fuldt klar over problemet med den uafklarede situation omkring fortolkning af de nye arbejdstidsregler i EU-vejpakken, der træder i kraft den 21. maj.

Derfor er fristen for udbuddet fredag 27. maj, så de indsendte udbud kan nå at tage højde for den forventede afklaring, som Transportministeriet har lovet i maj om blandet kørsel, hvor tilbudsgiverne planlægger deres kørsel under hensyn til den øvrige kørsel i virksomheden.

- Vejdirektoratet har ingen anden mulighed, når der skal indgås kontrakter i juli om sneberedskab per 1. oktober i år, understreger Gitte Hoeg.

- Hvis udbuddet ikke kommer ud nu, kan man ikke nå at få monteret og få oplært chauffører. Vi har taget højde for den afklaring, der kommer i maj. Vi har også taget højde for alle de andre kritikpunkter fra branchen. Vi har virkelig prøvet at lave et udbudsmateriale, som imødekommer branchens ønsker, siger hun.

Vinderne indkaldes til instruktion i slutningen af august, og det kan ikke gøres senere.

- Vi har presset tiderne så meget, at ikke ret meget må galt, før vi kommet i tidsnød, siger Gitte Hoeg.

Ændret jura er opsigelsesgrund
De kontraherende vognmænd – leverandørerne - kan slippe ud af kontrakten det første år.

Dermed tages højde for den eventualitet, at ministeriets afklaring ikke er klar nok og det bliver for bøvlet.

Retten til at rive kontrakten over gælder i alle tilfælde, hvis der ligefrem falder en dom om rådighedstid, der smadrer vognmandens grundlag for tilbuddet.

Periode på seks år
Kontraktperiode forlænges til seks år. Udbuddet er ændret fra en rammeaftale til offentlig kontrakt. Kontrakterne indgås for 3 år med mulighed for forlængelse til 6 år.

Den hidtidige periode var fire år, og det annullerede udbud byggede på femårige kontrakter, så der er tale om en yderligere forlængelse.

- En længere kontrakt gør det nemmere for tilbudsgiver at investere i biler, forklarer Gitte Hoeg.

Det første udbud med 5-årige kontrakter blev trukket tilbage, efter at branchen kritiserede den manglende afklaring om arbejdstidsregler kørehviletider i blandet kørsel.

Hyppigere prisregulering
I den nuværende kontrakt omfatter beredskabshonoraret både betaling for at stå til rådighed døgnet rundt og køre bilerne til montering og afmontering. Der er loft på dette beredskabshonorar på mellem 15.000 og 30.000 kr. alt efter køretøjstype.

For at imødekomme problematikken omkring arbejdstidsdirektivet opdeles dette honorar i to for at imødekomme branchen.

Den første post er en fast pris for montering af sneplov og saltspreder på 10.000 kr. og det samme for afmontering, i alt 20.000 kr. per lastbil og det halve for en traktor.

Den anden post er er det nye beredskabshonorar, der bliver udsat for konkurrence, idet den øvre grænse fjernes. Det er også en imødekommelse af branchen.

Endelig indføres der kvartalsvis prisregulering, og brændstof indekseres på månedsbasis.

 

Vejdirektoratet holder informationsmøder den 20. april i Horsens og den 21. april i Ringsted om udbuddet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156