23948sdkhjf

Vognmændene til 3F: - Der er ikke plads til store lønløft

Vognmændene forventer skrappe lønkrav fra chaufførerne, når transportoverenskomsten skal genforhandles til næste år

Overenskomstforhandlingerne i 2023 var et af hovedpunkterne i formand Martin Danielsens beretning til DTL’s arbejdsgiverforenings generalforsamling i Kolding i weekenden. Han forsøgte med det samme at dæmpe fagforbundenes forventninger om store lønstigninger.

- Der er næppe tvivl om, at mange lønmodtagere har en forventning om markante lønstigninger, der matcher inflationen, sagde han.

- Endnu hører vi ikke så meget fra fagforbundene. Vi må håbe, at de er ansvarlige og ikke giver udtryk for, at der plads til store lønløft. Jeg håber, at fagbevægelsen kan se det nødvendige i at vise tilbageholdenhed, og jeg håber også de vil gøre dette klart overfor deres medlemmer.

- Der er ikke plads til store lønløft i transportbranchen med den situation og usikkerhed, vi står i lige nu.

- Selvom vi fortsat har svært ved at skaffe tilstrækkeligt kvalificerede chauffører, og dette i sig selv fører til lønpres, skal vi være yderst varsomme med at øge omkostningsniveauet.

Kontrol af arbejdstid

Martin Danielsen kom også ind på et af tidens ”hotte” emner i transportbranchen, nemlig loven om kontrol af arbejdstid for mobile lønmodtagere, som netop er trådt i kraft.

- Vi kommer til at se kontroller, hvor politiet og Færdselsstyrelsen vil tjekke, om reglerne for gennemsnitlig og maksimal ugentlig arbejdstid, pauser og natarbejde er overholdt, sagde han.

- I princippet ser vi frem til øget kontrol. Vi håber at komme nogle af de brodne kar til livs, så vi alle overholder det samme sæt af spilleregler; men kontrollen skal ske på en rimelig og smidig måde. Enhver kontrol koster produktionstid – og tid er penge, understregede han og udtrykte tilfredshed med, at Folketinget i sidste øjeblik vedtog et loft for, hvor store bøder politiet kan udskrive.

Svært at rekruttere

Formanden kom også ind på branchens rekrutteringsproblemer og konstaterede, at efter Job i transport-kampagnen nu igen kører på fuld kraft efter en pause under COVID-19-epidemien.

- Det er ikke blevet lettere at rekruttere medarbejdere, og vi er i konkurrence med mange andre erhverv. Vi vil derfor fortsætte kampagnen for til stadighed at sikre branchens synlighed blandt unge, der står foran valg af uddannelse, og voksne, der ønsker at skifte karriere, sagde han.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094