23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportbranchen er delt i synet på transportminister

Trine Bramsens erklæring om chauffører fra tredjelande skaber uenighed mellem DTL og DI Transport

DI Transports kritik af transportminister Trine Bramsens støtte til det belgiske initiativ i EU mod udstedelse af certifikater til tredjelandschauffører vækker hovedrysten i DTL.

- Vi synes, at transportministeren har et udmærket standpunkt, siger underdirektør Ove Holm, DTL.

- Vi er skeptiske over for den strøm af tredjelandschauffører, som har været i kraftig stigning i et årti i nogle få østeuropæiske lande.

- EU's vejpakke skulle gerne sikre ordentlige vilkår for tredjelandschauffører. Vi kan ikke leve med situationer som slumlejren i Padborg for et par år siden.

- Vejpakken kan få en afgørende betydning for at håndtere tredjelandschauffører på en ordentlig måde, så det ikke laver konkurrenceforvridning eller social dumping, siger Ove Holm.

DI Transport: Vi mangler kapacitet

Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport, er ikke enig i Trine Bramsens initiativ i EU.

- Vi mangler kapacitet i det indre marked til at transportere gods, herunder chauffører, så danske eksportvirksomheder kan få kørt varer ud til deres kunder. Hvis man begrænser EU-landenes muligheder for at få tredjelandschauffører, begrænses den kapacitet endnu mere.

- EU’s vejpakke har allerede medført begrænsninger i kapaciteten, og der er behov for at styrke den internationale transport frem for nye benspænd, der i værste fald kan gå ud over forsyningssikkerheden.

Padborg-sagen?

- Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem social dumping og tredjelandschauffører. Vi er fuldkommen enige i, at chaufførerne skal have ordentlige vilkår; men det er vejpakken jo med til at sikre, siger Rune Noack.

- Vi får meldinger fra vores internationale medlemmer, at det er svært at skaffe chauffører.

Modspil via EU-kommissionen

DI Transport overvejer at henvende sig til EU-kommissionen, hvis tankegangen hos den belgiske og danske minister breder sig.

- Vi har løbende dialog med EU-kommissionen om, hvordan vi sikrer bedst mulige vilkår for international transport, da det er helt afgørende for danske transportvirksomheder og dansk erhvervsliv. Manglen på chaufører og kapacitet i markedet er en de udfordringer, vi tager op i dialogen med kommissionen.

Brug er ikke misbrug

Der er ikke tale om misbrug af tredjelandsattester, som Belgien mener, blot fordi ordningen bliver brugt pointerer Rune Noack.

- Ordningen er lavet for at blive brugt. Det er op til de enkelte lande, hvilke vilkår man stiller op. I Danmark er det meget svært at få tredjelandes chauffører. I Polen og de baltiske lande har man nogle andre regler.

- Fokus hos danske transportvirksomheder er primært at hove EU-borgere, men vi har også mange internationale virksomheder, som er afhængige af samarbejde med internationale transportvirksomheder. Derfor er det vigtigt med adgang for tredjelandsborgere i EU, slutter Rune Noack.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093