23948sdkhjf

DTL om grøn transportaftale: En af de største kapacitetsforbedringer i 50 år

DTLs adm. direktør Erik Østergaard lægger ikke skjul på, at den vedtagne kilometerafgift ikke er groet i hans have; men der kommer en række betydelige produktivitetsforbedringer, der skal hjælpe vognmændene med at sluge den bitre pille.

 DTL-direktøren hentyder til de ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering, som er en del af aftalen om km-afgiften - og de ændringer hilser han meget velkomment.

- Her er der tale om pæne forbedringer af transportkapaciteten. Det er efter min vurdering samlet set en af de største kapacitetsforbedringer af materiel til vejgods i de seneste 50 år. Danmark vil være helt fremme i skoene, og så vil de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kørselsafgiften blive omkring en mia. kroner mindre, siger Erik Østergaard.

Bør træde i kraft ved årsskiftet

Den nye aftale giver dog fortsat arbejde for DTL.

- Vi er opmærksomme på, at der i dette forlig ikke som ønsket er medtaget to ton ekstra totalvægt på de 7-akslede vogntog. Men det er en sag, som vi vil arbejde på over for ministeriet. For der er meget store CO2 besparelser på den konto, siger Erik Østergaard.

- Jeg er i øvrigt fuldstændig enig med transportminister Trine Bramsen i, at vi står i en situation, hvor der allerede nu er mangel på chauffører, og hvor vi ved, at vi skal spare på de fossile brændstoffer i de kommende år. Både af hensyn til klimaet og vores afhængighed af olie. Derfor må forbedringerne også indføres så hurtigt som overhovedet muligt – gerne allerede fra årsskiftet, siger Østergaard og tilføjer om kilometerafgiften:

- I DTL har vi aldrig været så naive at tro, at så meget som en bøjet femøre fra kilometerafgiften ville blive sendt tilbage til erhvervet til at indkøbe grønnere materiel. Det har politikerne heller aldrig stillet i udsigt. Det nytter ikke at stille sig op ved grædemuren nu og beklage sig.

Her er de 11 initiativer:

Aftalen indeholder 11 ændringer af reguleringen omkring dimensioner på tung vejtransport. Der er 4 længdeforøgende tiltag og 7vægtforøgende tiltag.

Længdeforøgende tiltag

  1. Sættevogne, der er 1,3 m længere (total 14,9 m), hvor vogntoget, ved hjælp af styrende aksler, kan overholde venderadiuskravene og således anvendes på alle veje.
  2. Øget vogntogslængde for vogntog med læssekran (+2m) - dvs. op til 18,50 m. Det vil sige ekstra længde til en krantrækker, så den kan trække en standardsættevogn evt. med styrbare aksler for at leve op til venderadius
  3. Den tilladte totallængde for vogntog bestående af lastbil og sættevogn øges til 17,5 m for lastbiler drevet af brændstoffer og teknologier, der udgør et alternativ til diesel, og som kræver mere plads på lastbilen. Samtidigt foreslås at den tilladte koblingslængde til synsfri sammenkobling kan være op til 5,5 m for en lastbil drevet af andre brændstoffer og teknologier, der udgør et alternativ til diesel, og som kræver mere plads på lastbilen.
  4. Forvogn-påhængsvognkombinationer udstyret med en kran (fx bagmonteret) maks. længde 20,75 m

Vægtforøgende tiltag

  1. 4-akslede lastbiler: Maks. totalvægt øges fra 32.000 til 36.000 kg., uanset drivmiddel.
  2. 5-akslede lastbiler: Totalvægt for 5-akslede lastbiler øges fra 32.000 til 42.000 kg, uanset drivmiddel, med tilstrækkelig / nødvendig akselafstand ift. Broer.
  3. 3-akslede vogntog: Maks. totalvægt øges fra 28.000 til 30.000 kg., uanset drivmiddel.
  4. 4-akslede vogntog: Maks. totalvægt øges fra 38.000 til 40.000 kg., uanset drivmiddel.
  5. 5-akslede vogntog: Maks. totalvægt øges fra 42.000-44.000 til 47.000 kg., uanset drivmiddel.
  6. 6-akslede vogntog: Maks. totalvægt øges fra 50.000 til 52.000 kg., uanset drivmiddel, hvor lastbilen har fire aksler.
  7. 6-akslede vogntog: Maks. totalvægt øges fra 50.000 til 53.000 kg., uanset drivmiddel, hvor lastbilen har tre aksler.

Kilde: Trafikministeriet: Beskrivelse af længde- og vægtforøgende tiltag, 24. juni 2022

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.11