23948sdkhjf

ITD: Den massive statsstøtte til PostNord bør stoppe nu

Den nuværende postaftale løber til og med 2022, og ITD opfordrer til, at man tager et opgør med modellen, hvor staten pumper millioner ind i PostNord

Europakommissionen har netop oplyst, at to kapitaltilførsler foretaget af den danske stat til PostNord i 2020 og 2021 på samlet 224 mio. kr. er lovlig statsstøtte.

Dermed kan PostNord få udbetalt de statslige midler, så selskabet kan varetage postbefordringen til og med 2022.

Kommissionens afgørelse ændrer ikke på, at den massive statsstøtte til PostNord skævvrider markedet og medvirker til, at PostNord kan udkonkurrere private vognmænd, mener ITD.

- Den massive pengestrøm til PostNord skal stoppes, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

- Helt grundlæggende er der ikke behov for, at staten skal holde PostNord kunstigt live med en strøm af skatteyderbetalte millioner. Det er spild af skatteydernes penge. Staten bør slet ikke drive vognmandsforretning, når der er private vognmænd og distributører derude, som kan løse opgaven, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Slap gennem nåleøjet

Kommissionens igangsatte en undersøgelse af kapitaltilførslerne i 2020, efter ITD klagede over pengestrømmen til selskabet.

- Vi har gentagende gange klaget over statens støtte til PostNord og har også tidligere fået medhold; men i det denne gang slap danske stat igennem nåleøjet, siger Henriette Kjær.

- Vi mener dog stadig, at det bør gøre indtryk på det politiske niveau, at Kommissionen gang på gang ser advarselstegn i statens støtte til PostNord.

Postaftalen udløber i år

Den nuværende postaftale løber til og med 2022, og ITD opfordrer til, at man herefter tager et opgør med den nuværende model for postbefordringen i Danmark.

- De seneste år er der lavet den ene midlertidige aftale efter den anden, der i sidste øjeblik har holdt PostNord kørende. Men det skal slutte nu, siger Henriette Kjær og fortsætter.

- Vi vil arbejde for, at der næste gang tages grundlæggende politisk stilling til PostNords rolle på markedet. Tiden er simpelthen løbet fra, at staten skal drive vognmandsforretning, og det er en stor del af danskerne enig i.

- Vi vil fortsætte det politiske arbejde for et opgør med det statsstøttede PostNord, så vi kan få private vognmænd til at varetage de opgaver, der naturligt hører hjemme der, udtaler Henriette Kjær.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125