23948sdkhjf

Morten er mentor hos fragtmand: De sociale og faglige rammer skal være i orden for vores lærlinge

Den fynske fragtmands- og vognmandsforretning Peder Olsen & Søn har taget initiativer for at tiltrække og fastholde chaufførlærlinge

- De sociale og faglige rammer skal være i orden for vores lærlinge. Derfor har vi etableret en lærlingeklub, hvor lærlingene har en base, hvor de kan hygge sig sammen, udveksle erfaringer og skabe et sammenhold.

Sådan siger Morten Jensen, der er chauffør og "master driver" og talsmand for lærlingene ved fragt- og vognmandsforretningen Peder Olsen og Søn, der er en af Fyns største transportvirksomheder.

Klubben skal udover at skabe gode sociale og faglige rammer for de 17 chaufførlærlinge også udbrede positive historier om transportbranchen, så man i fragtmandsvirksomheden også fremover kan skaffe kvalificeret arbejdskraft.

- Det med at skabe sammenhold kan være svært i vores branche, siger Morten Jensen.

- I denne branche ser man ikke hinanden så meget. Man kører for sig selv. Nogle møder om morgenen, nogle møder om aftenen. Så det kan være svært at få skabt de sociale bånd; men det er sådan set branchens vilkår.

- Vi er en del af Danske Fragtmænd, og når man som chauffør møder ind om morgenen på fragtcentralen, er vi her i en time eller halvanden for at være med til at læsse bilen. Resten af dagen er vi ude på ud på vores rute og kommer først tilbage om eftermiddagen. Derfor er der kun få timer, hvor der er mulighed for at være sammen.

- Derfor er klubben en god mulighed for at skabe sammenhold og trivsel. Så længe folk trives og har det godt, bliver de her også.

Er master-driver

Lærlingeklubben hos Peder Olsen og Søn blev skabt tidligere på året, og der har allerede været holdt fire arrangementer indtil nu. Et arrangement var ude af huset til bowling, mens der har været tre klubaftener hjemme på fragtcentralen med pizza.

- Det har været gode arrangementer, fordi de helt nye lærlinge, der lige var ansat, kunne møde de lidt mere ældre og erfarne, forklarer Morten Jensen, der selv er master-driver. Det har han været i to et halvt år.

- En master-driver er en mentor, der oplærer nye chauffører. Jeg kører trækker/trailer og har haft mange lærlinge med; men jeg har også haft praktikanter fra kommunen med.’

- Jeg har en rigtig god kontakt til lærlingene. De har mange spørgsmål, og de ringer stadig til mig jævnligt. Det er de altid velkommen til; men de har også behov for fortrolighed med de andre lærlinge. Derfor er klubben et fristed for dem, et sted hvor de kan snakke internt og udveksle erfaringer, uden at andre er til stede.

Mindske frafald

- Firmaet har også en interesse i, at lærlingene har det godt. Hvis de har det godt, fortsætter de herude hos os. Det er med til at mindske frafaldet, forklarer Morten Jensen.

- På den måde er der også et økonomisk incitament for firmaet i at skabe gode forhold for chaufførerne. Det er dyrt, når der er nogle, der stopper. Der skal bruges mange ressourcer på at rekruttere nye lærlinge og chauffører. Derfor giver det mening at skabe denne klub.

I øjeblikket er mn ved at undersøge, om det vil give mening at lave klubben om til en egentlig forening.

- Vi kunne tænke os at lave noget fokus udadtil, hvor vi laver reklame for selve branchen også. Vi kunne blandt andet tænke os at lave en reklamefilm. Vi har tre kvindelige lærlinge; men vi kunne tænke os af have nogle flere kvinder. Det vil vi også gerne sætte fokus på.

- Men det vil kræve at vi fik lidt økonomisk støtte, og det kunne vi få ved at lave klubben om til en forening.

Det svært at få nye lærlinge, så det handler for vognmandsbranchen at komme ud og vise flaget.

- Der er ikke så store årgange, som kommer ind på arbejdsmarkedet i forhold til dem, der går ud. Desuden kan branchen godt være bedre til synliggøre sig som et attraktivt sted. Det har vi ikke været så gode til – for at sige det mildt.

Aflive myterne

For Morten Jensen handler deet også om at være med til at aflive nogle af de myter, der præger transportbranchen.

- Mange tror, at man har en arbejdsdag på 50-60 timer i transportbranchen; men branchen er utrolig fleksibel, så man kan sagtens have et familieliv ved siden af og sociale aktiviteter, hvis man ønsker det, siger han.

- Hos os kan man godt komme til at arbejde 50 timer, hvis det er det, man vil; men man kan også komme til at arbejde på deltid. Vi har nogle, der arbejder fire dage om ugen – eller tre dage om ugen. Der er mange muligheder – og det skal vi være bedre til at fortælle omverden om.

- Det er også noget, som lærlingeklubben også kan være med til at udbrede, slutter Morten jensen.

En god start er vigtig

Som nystartet chaufførlærling hos Peder Olsen & Søn bliver du tilknyttet en såkaldt masterdriver, der bliver din personlige mentor, som vil lære dig alt, hvad du har brug for at vide om fragtbreve, virksomhedens IT-system, kundeservice og så selvfølgelig kørsel med lastbil.

Til at starte med sidder du på passagersædet, så kommer du bag rattet med en masterdriver ved din side, hvorefter du kommer ud at køre helt selv.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063