23948sdkhjf

Helt nyt valgoplæg: Sæt transportvirksomhederne fri

Der findes intet andet erhverv med så mange regler og potentielle bøder, som i vejtransporterhvervet. Nu må det være slut. Derfor har ITD udarbejdet et valgoplæg, hvor det vigtigste punkt er, at få ryddet ud i det store antal af regler, bøder og gebyrer, der findes for transportvirksomhederne.

- Sæt transportvirksomhederne fri, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD.

- Det bør være en regerings fornemmeste opgave at fjerne barrierer for erhvervslivet, ikke opfinde dem. Men det er desværre det, der er sket de seneste år. Bødekataloget er vokset, der er kommet mere kontrol, flere bøder og flere gebyrer.

- Det er den helt forkerte vej at gå, siger Stefan K. Schou, som foreslår, at den kommende regering sætter et nyt mål om at gøre det lettere at være vognmand i Danmark.

- Og det første regeringen bør gøre er at gennemgå det 42 sider lange bødekatalog, som det tog transportministeren et halvt år at udarbejde, efter at transportordfører Niels Flemming Hansen (K) i efteråret 2021 bad om en oversigt.

Grundig gennemgang

- Vi opfordrer den kommende regering til at lave en grundig gennemgang af bødekataloget og bødeniveauerne for at se, om det kan lettes, fortsætter ITD-direktøren.

- For proportionerne skal være rimelige, når der sanktioneres for en overtrædelse. Ellers får vi meget svært ved at rekruttere chauffører i fremtiden.

- Der er ingen andre erhverv, hvor der er så mange muligheder for at få en bøde i løbet af sin arbejdsdag. Det får rigtig mange chauffører til at forlade branchen, og det er ikke i nogens interesse.

Ud over bøderne, bør regeringen også se på den voksende regel- og gebyrjungle, som erhvervet hver dag skal finde rundt i.

- Bureaukrati og ventetid koster branchen tid og penge. I dag skal en vognmand vente måneder på at få en godskørselstilladelse, som man ovenikøbet også skal til at betale for.

- Der er brug for en helt ny tilgang til vejtransportområdet. Der skal være fokus på vækst, fastholdelse af danske arbejdspladser og bedre rammevilkår, siger Stefan K. Schou.

- Målet er, at det skal være lettere at være vognmand i Danmark.

Artiklen er en del af temaet Folketingsvalg 2022.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tipkærre 24 ton til vognmand fra Skjern
Praktisk og elegant: Sådan kan man opbevare arbejdshandsker og træsko
System Transport udvider med topmoderne logistiklager
To citytrailere til Kolding
Kæmpeordre til Scania og Volvo
Nu skal vognmænd også rapportere om bæredygtighed
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.125