23948sdkhjf

Første test af MANs eTruck

MAN eTruck er først på markedet i 2024, men Transportmagasinet har som ét af de første medier i Europa prøvet den elektriske eksporttrækker med fuld last på en tysk testbane

Op til 500 kW kan den kommende MAN eTruck hente ud af de maksimalt seks batteripakker – og det er nok til 800 km rækkevidde om to år – og 1000 km. rækkevidde om fire år.

Transportmagasinet har som ét af de første europæiske fagblade prøvet lastbilen på én af fabrikkens testbaner i München – og den tager sig ikke af de mere end 30 tons ballast, der er på traileren. Der er masser af overskudskraft – selv om dele af testbanen har pæne stigninger.

Den hurtige lastbil kræver dog, at man er årvågen, når kurverne nærmer sig – men den krænger ikke faretruende, når vi kører banen rundt. To omgange er, hvad vi fik lov at prøve – inklusive en stigning på cirka 12 procent.

Der er da også 3.000 Nm drejningsmoment til rådighed – og max moment fra 0 km/t - som fordeles let gennem den 4-trins automatgearkasse, hvor første gear er tænkt som igangsætning og kørsel på bakker. Vi standsede netop op på en kraftig 12 procents stigning – men kom hurtigt og blødt fra start igen.

Vi måtte ikke fotografere i førerhuset på prototype-køretøjet, som havde en standard TGX-instrumentering med en del ekstra skærme og apparater.

På testbanens langsider prøvede vi rekuperationen - opsamling af strøm gennem bremsning. Systemet arbejder med fem trin – meget virkningsfuldt med et hurtigvirkende trin. Vi rørte nærmest ikke bremsepedalen – og samtidig samlede vi en masse strøm op.

Eller som teknikerne hos MAN Truck sagde: "Her skal samles lige så meget strøm op ved kørsel ned ad bakke som på samme tid ved ladestanderen."

I serieproduktion vil der være op til 200-350 kW at hente – eller en ydelse på 476 hk. Forbruget oplyses til 0,8- til 1,2 kWh/km. Topfart oplyses til 80 km/t.

Jo tungere batteripakker, jo mindre nyttelast og mindre rækkevidde. MAN tilbyder mellem tre og seks batteripakker – alt efter transportformål. Et vigtigt parameter for elkøretøjer er også dækvalg og rullemodstand

MAN eTruck 4x2 LL SA

  • Model: MAN eTruck 4x2 LL SA:
  • Motor: Permanent synkron elmotor.
  • Batterier: Litium ion batteripakker fra MAN.
  • Kapacitet: 300-500 kWh.
  • Opladning: CCS opladning til 300 kWh.
  • Ydelse: 300-350 kW.
  • Moment: over 3.000 Nm.
  • Gear: 2 eller 4 trins aut.
  • Rekuperation: 5 trin.
  • Totalvægt: 40-42 tons.
  • Rækkevidde: Fra 600- til 800 km (i testbil).
  • Rækkevidde i 2026: Op til 1.000 km.
  • Førerhus: GX.

Kilde: MAN

Vi måtte ikke fotografere i førerhuset på prototype-køretøjet, hvor standard TGX-instrumentering indeholdt en del ekstra skærme og apparater. Vores ”beifahrer” under turen var ingeniør og var naturligvis stolt af sit arbejde med eTruck'en.

Vores testbil var en 4x2 udgave, men den kommer også som 6x2 – og senere andre akselkonfigurationer med anvendelse til mange opgaver – inklusive entreprenørkørsel. MAN Trucks arbejder på mange områder. Typisk vil en trækker have fire-seks batteripakker – en forvogn tre-seks batteripakker.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Ny maskinanhænger til fragtmand
Ny Scania slamsuger til erfaren chauffør
Risiko for vindstød af stormstyrke
Euro 7: Dækpartikler i søgelyset
Ukrainsk hospital takker SAWO
Bring vil åbne flere pakkeshops
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.157