23948sdkhjf

TEST DAF XD: Hollænder rykker op i superligaen

TEST af DAF XD - årets lastbil 2023: Bedre kvalitet, mere komfort og flere hjælpesystemer. Med XD rykker DAF op i superligaen for distributionslastbiler

DAFs mellemklasse lastbil CF har i mange år været en populær lastbil herhjemme; men det er ingenting sammenlignet med den interesse, som vognmændene lige nu viser for modellens afløser. DAF XD havde september haft premiere på IAA-messen, blev kåret til Truck of the Year 2023 – og nu har vi netop prøvekørt modellen i Barcelona, Spanien.

DAF har med sin nye XD-generation bevæget sig op i en finere division af distributionslastbiler med bedre kvalitet, masser af komfort og flere assistentsystemer.

Populariteten for det hollandske lastbilmærke har aldrig været højere. En markedsandel på 19,4 procent i Europa i årets første ni måneder og 50.000 solgte enheder – det er ny rekord for DAF Trucks.

DAF XD er udviklet på basis af de store lastbiler XF/XG/XG+ - og med de slanke forlygter i LED-teknologi, kameraspejlene, kølergrillen og forruden strakt til siderne står XD strømlinet på vejen og stærk i konkurrencen med de øvrige i klassen af distributionsbiler.

Test på mange vejtyper

Vi har prøvet den nye DAF XD i omegnen af Villanova syd for Barcelona – både i de snævre gader i kystbyerne, og på motorveje samt på små bjergveje – og det er meget passende for en XD, som jo kan bruges til lidt af hvert. Den kan fås lige fra 2-akslet distributionsbil til 7-akslet entreprenørbil. DAF XD-C, som entreprenørudgaven hedder, kommer dog først til næste år.

Vi nåede at køre i tre udgaver af den nye XD. Det blev til ture i modeller med henholdsvis 370, 410 og 450 hk. De to første var 4x2 distributionsbiler på 23 og 18 ton – førstnævnte med fuld luftaffjedring og den anden med parabel/luft. Den tredje testbil var en 3-akslet trækker/trailer-kombination med pusheraksel og styrbar hydraulisk anden aksel for lettere manøvrering. I den forbindelse kan man nu vælge tanke på begge sider af køretøjet.

To eller tre trin

Selveførerhuspositionen er 17 cm lavere end på XF, hvilket gør det let at kommeind og ud med kun to trin op til kabinen. Vælger man udgaver med større dæk, får lastbilen tre trin. Der er dog en høj motortunnel mellem sæderne.

Vi skal også nævne det nye "Vision Dashboard", som er formgivet i retning af forruden i passagersiden.

Som ekstraudstyr fås en rude i højre dør, som sammen med det sammenklappelige passagersæde giver frit udsyn til fodgængere og cyklister på siden af lastbilen i højre side. Sædet kan vippes op, så man får endnu bedre udsyn, og rammen kan tages ud og åbnes: Så kan man rengøre mellem glasfladerne.

Mere plads

DAF Trucks har fornyet alle sine lastbiler og har benyttet EU-regler til at give bedre plads i kabinen. Det gør XD til en stor mellemklasselastbil med ekstra plads forrest og bagest i kabinen – hhv. 160 mm og 150 mm. ekstra i forhold til forgængeren.

Det giver optimal pladsudnyttelse med mulighed for en bred køje, bedre udsyn og mere aflæggeplads. Her skal vi også nævne 120 mm lavere gulv i forhold til XF. Forruden er blevet 30 procent større.

Bedre udsyn

Vi skal også nævne DAF’s spejlkameraløsning - DAF Digital Vision – som erstatter de traditionelle spejle. De er standard i DAF XD. Det samme er DAF Corner View, som erstatter det lille front/kantspejl og som sikrer optimalt udsyn foran og til højre for bilen. Det er forbundet til en monitor på A-stolpen. De to systemer giver tilsammen en total kamera-løsning med et udsyn på 285 grader i området omkring førerhusets højre side.

Corner View kamera er også standard på biler, der udstyres med klassiske spejlløsninger.

Man kan også fjerne de fleste meddelelser på instrumentbrættet – såkaldt sort skærm – som er en lise ved kørsel i mørke.

Nye sæder betyder forbedret komfort – og i eksportmodellen betyder det bedre plads i køjen. City udgaven fås nu med et tredje midtersæde – inklusive fodplade midt på instrumentbrættet.

Nye detaljer

Der er ikke et område, hvor der ikke er nye detaljer. Det gælder for eksempel en decibel knap, der sænker omdrejningerne og dermed støjen, når man distribuerer i byerne.

Vi kan også nævne 55 graders indstilling af rattet. Det giver en god siddeposition og støtte i lænden. Sæderne har mange indstillingsmuligheder.

Det buede instrumentbræt sikrer nem betjening under kørslen.

Masser af hjælpesystemer

For yderligere at øge trafiksikkerheden advarer DAF City Turn Assist – både visuelt og hørbart - når andre trafikanter befinder sig i den blinde vinkel på lastbilens højre side. Systemet ”ser” også fodgængere og cyklister.

Derudover findes der et komplet sortiment af avancerede assistentsystemer herunder den nyeste generation af AEBS-systemet, en ny lavhastighedsanhængerbremse og parkeringsbremseassistenten.

Vi skal også nævne DAF’s passive sikkerhed - ProCadis og CoDeS - hvor chaufførerne er ekstra sikret i forbindelse med sammenstød takket være udvidede deformationszoner og knæbeskyttelse ved rattet.

Flådestyringssystemet DAF Connect opdateres trådløst.

Der er også et stort sortiment af kraftudtag, tilkoblingsmoduler og tilslutninger på chassiset.

Lastbilen er meget opbygningsvenlig med et fleksibelt layout for chassiskomponenter som EAS, batterikasse, AdBlue-tank og brændstoftanke.

Lav luftmodstand

Ifølge DAF har XD klassens bedste brændstofeffektivitet og laveste CO2-udslip på grund af førerhusets aerodynamik.

Day Cab førerhuset har udvidet kabineplads som standard for optimal chaufførkomfort og opbevaringsplads. Et tredje sæde eller et stort køleskab fås som fabriksmonteret ekstraudstyr.

Køjerne i DAF XD Sleeper Cab og Sleeper High Cab førerhusene er 2.220 mm lange og op til 750 mm brede. Førerhusets rummelighed er stor - med en volumen på op til 10 kubikmeter for Sleeper High Cab førerhuset – med fuld ståhøjde.

Den 50 mm tykke topmadras, der blev introduceret på New Generation DAF XF, XG og XG⁺ sidste år, sikrer god sovekomfort.

Personlig skærm

Justeringsområderne for rattet er mangfoldige. Primære aktiviteter kan indstilles via rattet – sekundære i midterkonsollen.

Den 12 tommer store skærm kan tilpasses chaufførens personlige behov. Til betjening af DAF Navigation og DAF infotainmentsystemer fås også en 10,1 tommer sekundær touchscreen.

Bilens køre- og styreegenskaber opnås takket være et helt nyt chassisdesign fortil, en ny førerhusaffjedring og en ny bagakselaffjedring.

Kun med 11 liters motor

DAF XD kommer med automatisk TraXon-gearkasse, som er standard. Dertil kommer en række bagakselforbedringer.

DAF CF, som fortsætter sideløbende med XD i en periode, fås med 11- og 13 liters Paccar motor.

XD kommer derimod kun med 11 liters motor. For at få 13 liters skal man fremover op i en XF, der nu fås i en lav og kort udgave.

Omdrejningstallet i motorerne er lavt og momentkurven er flad over et langt område, så man opnår en fin trækkraft. Der er multi-torque effekt med højt momenttal ved lave omdrejninger fra 900- til 1.125 omdrejninger. Det gælder nu også motorer på 299 og 241 hk. Der er 50 Nm ekstra drejningsmoment i topgear.

Motorbremsen er op til 20 pct kraftigere ved lave omdrejninger – med ydelse på 340 kW. Den opererer i tre trin via en stilk på ratstammen, og – erfarede vi – er meget virkningsfuldt på bratte nedkørsler i bjergene. DAF lover her 10 pct. bedre brændstoføkonomi.

Klar til fremtiden

New Generation XD repræsenterer en helt ny køretøjsplatform, som er forberedt til alternative drivlinjer som el og brint.

Allerede til næste forår kommer XD – i lighed med CF - som el-lastbil. Der vil kunne vælges helt op til fem batteripakker med en samlet kapacitet på op til 525 kWh. Det giver en rækkevidde på 500 kilometer p0r. opladdning.

DAF XD - testbil 1

  • Model: DAF XD 370 FA 4x2 Day Cab:
  • Motor: MX 11.
  • Slagvolumen: 10,8 liter – Euro 6.
  • Ydelse: 367 hk v. 1.600 omdr.
  • Moment: 1.950 Nm v. 900-1.125 omdr.
  • Multi-torque: 1.800 Nm v. 900-1.400 omdr.
  • Gearkasse: TraXon 12 trin:
  • Bagakseludveksling: 2.47.
  • Foraksel: 8 tons.
  • Bagaksel: 13 tons
  • Affjedring: Fuld luft.
  • Fartpilot: Predictive Cruise Control.
  • Testbil nummer 2:

DAF XD - testbil 2

  • Model: DAF XD 410 FA 4x2 Sleeper Cab:
  • Motor MX 11
  • Slagvolumen: 10,8 liter, Euro 6.
  • Ydelse: 408 hk v. 1.600 omdr.
  • Moment: 2.000 Nm v. 900-1.400 omdr
  • Multi Torque: 2.150 Nm v. 900-1.125 omdr..
  • Gearkasse: TraXon 12 trins.
  • Bagakseludveksling: 2.38.
  • Foraksel 8 tons.
  • Bagaksel: 13 tons.
  • Affjedring: Parabel for/luft bag.
  • Fartpilot: Predictive Cruise Control.

DAF XD - testbil 3

  • Model: DAF XD 450 FTG 6x2 trækker/trailer Sleeper High Cab:
  • Motor: MX 11, 10,8 liter, Euro 6.
  • Ydelse: 449 hk v. 1.600 omdr.
  • Moment: 2.200 Nm v. 900-1.400 omdr.
  • Multi Torque: 2.350 Nm v. 900-1.125 omdr.
  • Gearkasse: TraXon 12 trin.
  • Bagtøjsudveksling 2.38.
  • Foraksel: 8 tons.
  • Bagaksel: 13 tons.
  • Affjedring: Parabel for/luft bag.
  • Fartpilot: Predictive Cruise Control.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Padborg-vognmand vinder et vigtigt slag
Tiptrailer til Tørring
Danske Fragtmænd vil modernisere transportbranchen
Midlertidig direktør i Scania Danmark
Her tester landets mest talentfulde lærlinge deres "skills"
Leman: Vi skal vækste os ud af krisen
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.406