23948sdkhjf

Hellere CO2-afgift end km-afgift

Vognmændene vil hellere have en CO2-afgift lagt på brændstoffet end en km-afgift

Hvorfor skal vi vognmænd skal have km-afgift og ikke CO2 afgift? Hvad er argumentationen for dette?

Jeg havde håbet, at den nye transportminister, som ovenikøbet har stort kørekort, ville være mere lydhør overfor den samlede vognmandsbranches ønske om en CO2-afgift i stedet for km-afgiften. Ønsket kommer jo fra dybt seriøse foreninger og vognmænd, som ved hvor læsset er tungest.

Et er helt sikkert: Øgede udgifter ved transport vil omgående blive sendt videre til transportkøberne, så det kommer til i allerhøjeste grad at ramme hr og fru Jensen – uanset om det bliver km-afgift eller CO2-afgift.

Men hvorfor ønsker vi vognmænd så hellere en CO2-afgift end en km-afgift?

Først og fremmest vil en km-afgift betyde, at incitamentet til at reducere CO2-belastningen vil forsvinde. Hvorfor skal man købe en lastbil med en bedre brændstoføkonomi pr. kørt kilometer, når firmaerne alligevel skal betale det samme pr. kørt km? Hvorfor skulle man investere i kurser for sine chauffører, så de kan køre længere pr. km., hvis man ikke får en skattefordel?

Et eksempel kan illustrere det. Vi har to vogntog, som hver kører 80.000 km meter om året. Det ene vogntog kører 2,7 km pr. liter og har et samlet forbrug på 29.630 liter dieselolie. Det andet vogntog kører 2,9 km pr. liter og forbruger 27.586 liter. Forskellen er 2.044 liter dieselolie og vil betyde et kraftigt reduceret CO2-aftryk. Dette vil slet ikke slå igennem med en km-afgift.

For det andet mener vi, at når en km-afgift ikke vil være med til at reducere vores CO2-belastning, kan den kun opfattes som en ekstra skat, vi skal betale. Desuden er den heller ikke gratis at håndtere. Administrationen af kørte km skal jo på en eller anden måde opsamles, indrapporteres, kontrolleres, behandles og faktureres. Det betyder altså ekstra administration og udgifter for både vognmænd og staten.

Hvis postulatet skulle være, at en km-afgift vi få vognmændene til at blive bedre til at planlægge ruter og kørselsmønstrer for at formindske kørselsafstandene, burde enhver der har kendskab til branchen vide, at det har erhvervet gjort i mange år - ikke mindst på grund af de høje brændstofpriser.

Jeg håber derfor, at transportministeren og den øvrige del af regeringen vil lytte til branchen og lægge en CO2-afgift på brændstoffet frem for at indføre km-afgiften, hvis den vil være med til at regulere erhvervets klimapåvirkning.

Nettoprovenuet til staten vil være den samme. Og så er der også den fordel, at man ikke behøver et offentligt kontrolapparat til at håndtere en CO2-afgift, da den blot bliver lagt på literprisen.

Med venlig hilsen
Jørgen Kjeld Jensen
Forhenværende oldermand i Vognmandslauget

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069