23948sdkhjf

Det Blå Danmark: Vi vil se ambitioner

Organisationer: - Vi må hæve ambitionsniveauet til ikke kun at være en førende maritim nation i Europa, men i hele verden
Vi mener, at det er på tide at hæve ambitionsniveauet og stræbe efter, at Danmark skal være en af de globalt førende maritime nationer. Det mener formand Claus Jensen, CO-industri/Dansk Metal, formand Thomas S. Knudsen, Danske Maritime, og formand Claus V. Hemmingsen, Danmarks Rederiforening .

Brug for blå maritim vækstplan

De to tidligere regeringer fremlagde vækstplaner, der havde som mål at gøre Danmark til Europas førende maritime nation med stigende dansk beskæftigelse og vækst til lands og til vands.

Danmark har brug for at gennemføre en blå vækstplan. Ikke i partipolitisk forstand, men en maritim vækstplan. Der er nemlig meget at hente. Både på det blå hav og med de maritime erhvervs store aktiviteter på land. Den årelange, brede politiske opbakning til, at Danmark skal være en førende maritim nation, kan dermed omsættes i praksis.

Det giver mening for medarbejderne og erhvervet, og det vil give mening for Danmark. Finansministeriets redegørelse fra 2014 var klar: Erhverv i hård international konkurrence har størst produktivitet. Det gælder netop rederier og maritim industri samt deres danske medarbejdere, der hver dag tager kampen op på udenlandske markeder i stedet for at arbejde på et beskyttet hjemmemarked.

Danske rederier og udstyrsproducenter afsætter imponerende 75 procent af produktionen af varer og tjenester uden for landets grænser, og den maritime klynge står i dag for 25 procent af Danmarks samlede eksport.

Maritim klynge skaber mere værdi end andre

Tal fra Søfartsstyrelsen viser samtidig, at hver beskæftiget i klyngen skaber dobbelt så meget værdi som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Lønniveauet følger langt hen ad vejen med, og beskæftigelsen er fordelt over hele landet. Den maritime klynge bidrager altså i særlig grad til dansk økonomi.

Trods aktuel overkapacitet på flere markeder er der al grund til at tro, at verdenshandelen vil fortsætte med at stige. Dermed vil efterspørgslen efter søtransport, maritimt udstyr og danske maritime kompetencer også stige, så langt øjet rækker.

Maritim klynge har vækstpotentiale

Derfor kan vi kun støtte, at også den nuværende regering har øje for den maritime sektor som en vigtig dansk styrkeposition. Erhvervsministeren har annonceret en ny maritim vækstplan, som skal forankres bredt.

Som repræsentanter for danske medarbejdere og virksomheder i den maritime klynge sender vi derfor en opfordring til regeringen.

Lad os gå i gang med en blå vækstplan, der kan gøre os til en af de bedste maritime nationer med stigende vækst og stigende dansk beskæftigelse til lands og til vands.

Vi har potentialet.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266