23948sdkhjf

ITD: Vi er ikke klar til fri cabotage i 2014

Fremtiden er lys for den danske vognmandsbranche i Europa, men danske chauffører skal specialisere sig eller overtage andre opgaver i logistikkæden
Selv ITD siger nej til yderligere liberalisering af cabotage i 2014. Konkurrencesituationen gør, at vi ikke er klar.

Sådan siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen i en kommentar til DTL og 3F’s fælles rapport om cabotage og deres krav om strammere fortolkning af reglen om tre ture og nej til yderligere liberalisering ved EU’s revision i 2014.

Jacob Chr. Nielsen bruger ikke meget tid på at diskutere udformningen af et dansk nej. Han vil hellere tale om mulighederne i det indre marked og så at sige at udskifte "NEJ-hatten" med en "JA-hat".

- De nuværende regler er passende, mener han.

- Vi har ikke behov for yderligere liberalisering i 2014; men som samfund skal vi gøre os klar til, at cabotagen på et tidspunkt bliver fri. Hele idéen med det indre marked er fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser. En dansk afvisning af en fuldstændig frigivelse af cabotage i 2014 er ikke ensbetydende med, at der ikke sker en liberalisering, påpeger han.

- Der ligger nemlig en EU-vismandsrapport, der anbefaler yderligere liberalisering. desuden har Trafikstyrelsen har fået et negativt svar fra EU-kommissionen om en karensperiode efter tre ture, anfører Jacob Chr. Nielsen.

- Debatten om cabotage det sidste halve års tid har været sund nok og har i virkeligheden bragt DTL og 3F til den erkendelse, at de danske cabotageregler er de samme som i EU og implementeret efter hensigten. Det er regler, vi bliver nødt til at tage som et fælles udgangspunkt. Vi må se på, hvordan vi kan tage konkurrencen op med vore udenlandske kolleger.

Fremgang for branchen

Transportmagasinet: Hvad med de mistede chaufførjob?

Jacob Chr. Nielsens svar er den nys konstaterede fremgang for danske transportvirksomheder. I andet kvartal af 2012 var 47 procent af de lastbiler, der krydsede den danske grænse, ejet af en dansk virksomhed. For to år siden var det 34 procent.

- Disse lastbiler kører hverken på danske nummerplader eller med dansk chauffør; men de er ejet af danske transportfirmaer og vognmænd. Tendensen viser, at danske virksomheder har godt fat i den internationale transport, fremhæver han.

- Der er også fremgang at spore for de danske lastbiler, der kører indenrigsruterne. Denne stigning var på syv procent.

Op i jobkæden

- Når det kommer til stykket, skal vi prøve at få det bedst ud at situationen, fortsætter Jacob Chr. Nielsen.

- Det kan godt være, at det er andre typer job i fremtiden. Der kan godt være færre danske chauffører. Til gengæld vil der være en masse muligheder inden for andre områder som for eksempel spedition, lager, logistik og planlægning.

- I stedet for at værne om danske chaufførjob skal vi hellere indrette os efter mulighederne med et stigende godsmarked og have som ambition at være en af de førende EU-nationer inden for transport og logistik.

Videreuddannelse

- Der vil fortsat være mange danske chaufførjob, hvis vi tør tage del i udviklingen og mulighederne i EU. Om 10 år vil der stadig være specialiserede chaufførjobs på danske hænder, hvor kunden er villig til at betale for ekspertise inden for specialområder.

- Som dansk chauffør skal man sammen med sin fagforening og arbejdsgiver kigge på, hvor man kan gøre en forskel den dag, hvor konkurrencen er givet fri. Hvis man videreuddanner sig og kan nogle ting, som de andre ikke kan, vil der være masser af jobs i fremtiden til danske chauffører.

- Der kan tilmed være så stor chaufførmangel til den tid, at man skal uden for EU for at finde godschauffører, forudser ITD’s topchef.

Produktivitet

I januar fremlagde ITD en rapport om branchens produktivitet, og netop det ord - produktivitet - optræder ikke i DTL og 3F’s cabotagerapport.

- Cabotagereglerne er, som de er, og de bliver højst sandsynlig liberaliserede i fremtiden. Jeg kunne godt tænke mig en fælles overligger om, at vi vil være en af Europas førende transportnationer i 2015 og så se på, hvad der kan føre os derhen. Lad os vende det til en mulighed i stedet for en trussel, siger Jacob Chr. Nielsen.

- Debatten og spørgsmålene til EU-kommissionen har forhåbentlig bragt os i en fælles position, hvor vi er enige om at kigge på produktivitet i stedet for at begrænse konkurrencen. Både i vores og andre sektorer er det vigtigt, at vi i Danmark forholder os til, at produktivitet og konkurrenceevne skal sikre, at vi overlever som samfund.

- Vi har en anden løn- og skattestruktur. Derfor skal vi sikre, at vi kan bidrage med noget, der kan konkurrere på andre parametre end løn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078