23948sdkhjf

TEST: Scanias økonomi-racer

Vi har prøvet den mest solgte Scania V8 med 520 hk i Euro 6 udgave med 52 tons totalvægt i kuperet sjællandsk landskab.

TEST King of the Road er Scanias V8 serie blevet kaldt i generationer. Det er en lastbil med potente maskiner bygget til specialtransporter og andre udfordrende opgaver; men den bliver også købt til mere normale transporter. For mange chauffører er det noget helt særligt – ikke mindst for den dybe V8-lyd.

Der er løbende kommet strammere miljøregler, som har fået konkurrenter til at drosle ned og ligefrem til at kvitte V8-teknikken, men Scania holder stand.

For at leve op til de nye Euro 6-regler har svenskerne kommet lidt flere ”heste i stalden” så vores testbil en 520 V8’er hed i Euro 5 trim 500 V8’er. Den har været en ganske populær lastbil herhjemme.

Eksportbiler er efterhånden oftere set i 6-cyndrede udgaver blandt andet de superøkonomiske 410- og 450 hk udgaver, men til entreprenørbrug og netop tung transport er V8’erne fortsat acceptable.

Del af testflåden

Vores 520-testbil er en bil i Scanias democenter på fabrikken i Södertälje. Bilen var forleden i Danmark sammen med en 4-akslet tip-trailer, som Scania havde lånt hos Schmitz-Cargobull i Padborg. Den var fyldt op med sand, så hele køretøjet vejede 52 ton.

Selve testen af køretøjet begyndte hos Scania Danmark i Ishøj og gik via Holbæk til Ringsted og tilbage til Ishøj.

Det var relativt kuperede vejforløb efter østdansk opskrift, men selv om man mærkede de 52 ton både op og ned ad bakkerne, var der kun et par tilfælde, hvor Opticruise gearkassen måtte ned i niende gear - og det var ikke ”hovsa”-gearinger.

Bilen havde Active Prediction fartpilot, som via GPS selv kan se bakkerne foran lastbilen og gearer behørigt ned i tide.

Det meste af turen stod der ”12” på displayet – også på motorvejs-stigningerne mellem Roskilde og Holbæk.

Der var naturligvis ikke det samme afsæt på bakkerne som med 40 ton totalvægt. De 12 ton ekstra var mærkbare. Til gengæld kunne vi trille i eco-roll funktion flere gange – og det sparer jo på de dyre dråber.

V8 med økonomisystem

Mange vognmænd vil måske sige, at de ikke køber V8 for at trille rundt med økonomisystemer koblet på. De mener, at det går ud over farten over bakkerne, hvor testbilen ikke holder de valgte 85 km/t, men vi sparer på dråberne. Der jo stadig noget, der hedder totaløkonomi.

Vi brugte også flittigt bilen retarder på nedkørslerne for at holde styr på de mange ton i ryggen og for at nedsætte slitagen på bremserne.

Nu kørte vi meget med fartpiloten på 85 km/t og maksimalt 89 km/t nedad bakker. I tæt meget trafik er det rart at have styr på køretøjet.

Det er dog besværligt at skulle indstille fartpiloten nederst på ratstammen. Man skal slippe blikket fra vejbanen imens, indtil man lærer knappernes placering at kende.

Masser af trafik

Testkørslen foregik midt på eftermiddagen, så den foregik i en del trafikkøer, indtil vi nåede Holbæk.

Lastbilen er super komfortabel med velformet ventileret førersæde i lædertrim og el-styring af mange indstillings-funktioner samt multijusterbart rat – også i læder.

Der er fuld ståhøjde i førerhuset i CR-udgaven samt komfortable, men måske lidt smalle køjer.

Bilen er trimmet med flere V8 emblemer i grillen, på skærme og ved trinbrættet samt på displayet. Man er ikke tvivl om, at her kommer King of the Road.

60 km/t i gennemsnit

Gennemsnitsfarten kom ned på 60 km/t og forbruget var 2,4 km/l på de 127 km. lange strækning.

Målt over hele dagen inklusive turen fra Padborg til Ishøj med Scanias pressetest-chauffør Magnuz Häger ved rattet – blev resultatet dog kun markant bedre med 2,5 km/l.

Bilens sikkerhedsudstyr var omfattende. Udover ABS og esc/ESP stabilitetskontrol havde den afstandsregulering (ACC), avancered nødbremsesystem, linjevogter (Lane Departure Warning), Hill Hold og fører-airbag. Der var xenon lygter for og bag.

Miljømæssigt var V8 både EGR og SCR systemer, hvor eksempelvis R450 har ren SCR teknologi.

Scanias tidligere 500- og 560 hk V8-motorer byggede på en 15,6 liters platform, men i Euro 6 trin bruges samme 16,4 liters platform som topmodellen med 730 hk. Scania har tilbudt V8 teknik siden 1969 med dengang 14,2 liters motor.

Harmonisk motorgang

Ydeevnen er vigtig for en V8-kunden, men en V8’er virker også mere harmonisk i motorgangen. Lave driftsomkostninger kendetegner også V8’erne.

520 V8 er udholdende og kan holde en højere gennemsnitshastighed i kuperet terræn end de mindre 6-benede brødre – og til visse opgaver kan det betyde en lavere TCO (Total Cost of Ownership). En del eksportvognmænd vil nok også vælge en 520 V8’er, når turen går til mere kuperede områder.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109