23948sdkhjf

Toldkodeks vedtaget i bæven for løbske IT-udgifter

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Der er udbredt mistro i Folketinget til reformen af EU’s toldprocedurer, der indfases fra den 1. maj. Hvor meget vil IT-systemet komme til at koste?

Efter Folketingets vedtagelse af loven om EU-toldkodeksen for nylig står et stort spørgsmål tilbage, der har rod i de mange skandaler omkring SKAT: Hvor meget vil IT-systemet til sin tid koste – og hvem skal betale?

På papiret er loven vedtaget af et sikkert flertal. Enhedslisten og SF stemte imod, mens Dansk Folkeparti stemte blankt.

Imidlertid har Socialdemokratiet, Alternativet og Det radikale Venstre et forbehold om støtte til gennemførelsen af den fulde toldkodeks, som er vedtaget i EU som en forordning. Med andre ord er et flertal på tværs af ja og nej kritisk over for den ukendte udgift til et nyt system hos SKAT.

- Det er en speciel situation, når vi vedtager noget, som potentielt set kan koste 1-1,5 milliarder kroner, uden at vi reelt ved det, siger skatteudvalgsmedlem Jeppe Bruus (S).

- Der udestår stor usikkerhed om de økonomiske og administrative konsekvenser for såvel det offentlige som erhvervslivet

Stram tidsplan

Venstre, Det konservative Folkeparti og Liberal Alliance er bekymret for EU’s stramme tidsplan og omkostningerne, som pålægges medlemslandene.

De tre partier tvivler på, at det er muligt at udvikle et IT-system, der kan ”tale sammen” på tværs af alle medlemslande.

- Det er uacceptabelt, at skatteministeren ikke kan anskueliggøre, hvor finansieringen skal komme fra, mener skatteordfører Rune Lund (EL). Han frygter, at SKAT selv skal betale udgifterne

- Jeg vil selvfølgelig arbejde for at få gennemført EU’s toldkodeks så smidigt, effektivt og billigt som muligt, forsikrer skatteminister Karsten Lauritzen (V).

- Der er selvfølgelig behov for at finde finansiering til at løfte den opgave. Det går vi i gang med, når vi ved, hvad regningen er. Det ved vi desværre ikke på nuværende tidspunkt.

Danske Speditører, der følger sagen tæt, formaner til at holde fast i den forsigtige tilgang, når indfasningen af de nye toldprocedurer begynder den 1. maj. EU-toldkodeksens forskellige elementer bør kun iværksættes her i landet, når digitale løsninger og administrative procedurer er gennemprøvede.

Spørgsmål om toldkodeksen kan sendes til SKAT på e-postadressen Told-EUTK-Bevilling@skat.dk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bagom Vestas-aftalen
Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Online Avis Arkiv

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

50.000 kroner på vej til transportbranchens bedste initiativ

Coronavirus rammer den globale transportsektor

DSVs omsætning nærmer sig 100 milliarder kroner

Stativ optimerer gods-stabling

Røde Kors flytter nødlager til DSV

Først med LNG-lastbiler i Danmark

Topchef: Slut med fyringsrunder i Postnord

Efter den ene massefyring efter den anden, kan de ansatte i Postnord Danmark langt om længe ånde lettet op: Vi har nået bunden og skal nu til at ansætte igen, lyder det fra topchefen

Debat
DTL: Flere håndsrækninger til Postnord er ikke en mulighed

Ny Bruxelles-spydspids for nordiske vognmænd

Plus

Danmark vil være vært for Euroskills

Som et led i strategien for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse søger Danmark om værtsskab for Euroskills 2024.

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Satser på elektrisk pakkelevering

Priserne ned på el-varebiler

MAN vil sætte sætter skub i grøn udvikling

Bagom Vestas-aftalen
DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.187