Ny dansker-Scania imponerer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Nu kan man få en Scania med 500 hk uden at skulle vælge en V8-motor

Der er lidt magi over en lastbil med 500 hk for mange danske vognmænd. Hos Scania er 500 hk forbundet med en V8-motor – og den har været meget populær. Men det ændres der på nu, for Scania har netop introduceret 500 hk i en 6-cylindret rækkemotor.

Den er lanceret i forbindelse med Scanias Next Generation lastbiler, som i år gradvist kommer i en række ”nye” versioner.

I den nye 500 hk har Scania blandt andet forbedret forbrændingskammeret. Der er nye indsprøjtningsdyser, som giver brændstofbesparelser. Dertil kommer højere arbejdstemperatur i motoren og avanceret termostatisk oliekøling.

De samlede forbedringer fra drivlinen repræsenterer tre procent brændstofbesparelse. Dertil kommer yderligere to procent fra forbedret aerodynamik.

Hvad er nødvendigt?
Spørgsmålet er altid for vognmænd: Hvor mange hestekræfter behøver man, for at udføre sit transportarbejde?

I vores test fra Ishøj til Bårse runddel i Sydsjælland ad motorvejen og derfra retur ad landevejen er der et par kraftige og lange stigninger; men med 40 ton totalvægt havde køretøjet ingen problemer med at klare udfordringerne. Det tror jeg heller ikke, at motoren ville have med 56 ton. Den vægt vil en lastbil med denne motor i virkeligheden typisk blive udsat for.

Der var voldsom meget blæst på turen – især på turen ad motorvejen sydpå. Alligevel formåede vi at køre den 130 km lange ruten med et brændstofforbrug på 25 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 4 km/l. Det er pænt i en 500 hk model. På en strækning på 15,5 kilometer var landevejen kuperet – her kørte vi 3,1 km/l; mens vi på det sidste stykke motorvej hjemad kørte i medvind – her nåede vi op på 5,4 km/l.

På cirka en tredjedel af turen benyttede vi eco-roll funktionen – især ned ad bakkerne. Vi brugte så vidt muligt cruise control kombineret med retarder i sving, rundkørsler og til generel nedbremsning.

Den svenske testchauffør fortalte, at han havde kørt turen fra fabrikken i Södertälje til København med et forbrug på 24 liter pr. 100 km - eller 4,2 km/l.

Populær med seks cylindre
Hos Scania Danmark siger salgsdirektør Anton Freiesleben, at salget af de nye modeller viser, at en tredjedel leveres med den nye 500 række-sekser. Det er i hvert fald tilfældet efter de første 250 afsluttede handler.

- Vores V8 modeller har altid været bestsellere. De udgør ligeledes en tredjedel af salget, mens den sidste tredjedel er de to økonomiske 410- og 450 modeller. Næsten alle 500- og V8-udgaver er 3-akslede biler, og det betyder, at bilerne bruges til tung indenrigstransport eller eksportkørsel i Norden, siger Anton Freiesleben.

Udgaverne med 410 og 450 hk anvendes typisk til middeltunge regionale indenrigstransporter og eksportkøretøjer, der kører sydpå. De har før vundet flere økonomitests i Tyskland. At vælge den ny R6 motor på 500 hk i stedet for en V8-maskine handler typisk om fokus på brændstoføkonomien.

Læs også: Transportsamarbejde skal gøre McDonalds mere bæredygtig

Trækkræften i V8 er bedre og gør kørsel i et bakket terræn ubesværet. Det hele er smidigere – selv om den nye 500 maskine har et moment på 2.550 Nm – allerede fra 1.000 omdrejninger og op til 1.300 omdrejninger.

Større motorer
- I gamle dage klarede man transporterne med 300 hk; men de senere år er motorstørrelserne bare vokset, siger Anton Freiesleben, som mener, at det er et spørgsmål om psykologi.

- Mange vil gerne betale mere for at få ekstra trækkraft, som der jo er i en V8’er. Der er en moment-forøgelse på 150 Nm fra 500 hk modellen til den mindste V8’er på 520 hk. Den stærkere motor yder 20 hk mere og kan derfor levere mere trækkraft. Til sammenligning er der en moment-forøgelse på 200 Nm fra 450-modeller til 500 modellen – og 50 hk. Det vil sige, at V8’eren leverer stor momentforøgelse i forhold til effektforøgelsen.

Sådan specificeres drivlinen
Scania har et fint afstemt motorprogram, som gør det muligt at specificere præcis den drivline, som kunden behøver.

- I dag behøver man ikke papir og blyant for at finde den bedste bil til en kunde. Man kan sammenligne med kundens tidligere bil eller finde en kunde, der har en bil, der kører samme type kørsel, som den nye bil skal.

- Scania’s servere logger data på alle Scania’er, siger Anton Freiesleben.

- Ved at anvende et tidligere chassisnummer kan vores specifikationsprogram selv optimere den nye drivlinie ud fra den kørsel en tidligere Scania har udført.

Læs også: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

- Det giver et godt udgangspunkt, når en kunde skal vælge ny bil. Desuden findes Scania Configurator på nettet, så man selv kan specificere sin nye Scania.

Nye funktioner i fartpiloten
I den nye Scania er fartpilot-funktionen blevet finpudset – nu med såkaldt Active Prediction (CCAP). Der er tre nye funktioner: justering af CCAP fartafvigelse, fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction samt Pulse & Glide-funktion.

Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres op til otte procent, så der spares brændstof; men den kan men også skabe en mere glidende kørsel. Det vil betyde, at en chauffør vælger at blive i Cruise Control – i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ikke løber fra én ved kørsel ned ad bakke og komme for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øger forbruget.

Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania. Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere – f.eks. 84- i stedet for 82 km/t – så bilens bevægelsesenergi udnyttes, så det opleves naturligt for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere fart fortsætte over et længere forløb.

Imponerer stadig
Vi har efterhånden kørt flere udgaver af Scanias Next Generation – herhjemme tidligere R450 udgaven – og i Norge og Sverige nærmest alle udgaver.

Det, som virkelig imponerer ved den nye generation Scania, er den stærkt forbedrede kørselskomfort med behageligere affjedring og lavere støjniveau - og så forbedrede sikkerhedssystemer samt den forbedrede samlekvalitet.

Mere om: Scania | Scania R500


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Vagtskifte hos Scania Danmark

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Første opbygning fra Thisted

Online Avis Arkiv

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Nye Leveringer

Specialfremstillet superkran skal højne standarden på Martec

Fuld fart på kranerne

Pia og Thomas har travlt i Maximus Kran- & Specialtransport i Greve, som ser frem til tredje gazelle på tre år.

Millioner til rensning af partikelfiltre

Nordjysk Diesel Elektro og Ketner bruger millioner på nye maskiner til rensning af partikelfiltre.

Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et stigende antal har østeuropæiske nummerplader.

DTL: Stærkt og tiltrængt forslag mod AdBlue-fusk

Den danske regering er med kommende lovforslag parat til at slå hårdt ned på fusk med AdBlue

Gigantisk specialarmering med særtransport til KB-Hallen

Hjælp til at afsløre AdBlue-snyderi

Dinex tilbyder politiet, at de kan bruge avanceret testcenter i Middelfart.

Testcenter fylder 10 år

Verdens mest avancerede testcenter for partikelfiltre ligger I Middelfart og fylder 10 år

Festlig leverance til Orange Scene

Tankvognschauffører kom på en speciel opgave, da Roskilde Festival skulle bruge olie til deres mere end 50 dieselgeneratorer

Bilsalget ligger fortsat i top

BMS rundede milliarden i 2016

Kranvirksomhedener på fem år vokset til det dobbelte.

Nye leveringer

Her kort før sommerferien er der stadig gang i salget af materiel. Se blot på dette udvalg, der er leveret inden for de seneste to uger.

Nye leveringer

Der leveres fortsat masser af materiel til vognbmænd og entreprenører. Her bringer vi et udpluk af de seneste leveringer.

HMK Bilcon vokser med nye aktiviteter

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Ny demolastbil fra Renault

70 tons nyt maskineri midt i gigantisk havneudvidelse

Gigantisk stålkonstruktion løftet på plads i Aarhus

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.484