Ny dansker-Scania imponerer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Nu kan man få en Scania med 500 hk uden at skulle vælge en V8-motor

Der er lidt magi over en lastbil med 500 hk for mange danske vognmænd. Hos Scania er 500 hk forbundet med en V8-motor – og den har været meget populær. Men det ændres der på nu, for Scania har netop introduceret 500 hk i en 6-cylindret rækkemotor.

Den er lanceret i forbindelse med Scanias Next Generation lastbiler, som i år gradvist kommer i en række ”nye” versioner.

I den nye 500 hk har Scania blandt andet forbedret forbrændingskammeret. Der er nye indsprøjtningsdyser, som giver brændstofbesparelser. Dertil kommer højere arbejdstemperatur i motoren og avanceret termostatisk oliekøling.

De samlede forbedringer fra drivlinen repræsenterer tre procent brændstofbesparelse. Dertil kommer yderligere to procent fra forbedret aerodynamik.

Hvad er nødvendigt?
Spørgsmålet er altid for vognmænd: Hvor mange hestekræfter behøver man, for at udføre sit transportarbejde?

I vores test fra Ishøj til Bårse runddel i Sydsjælland ad motorvejen og derfra retur ad landevejen er der et par kraftige og lange stigninger; men med 40 ton totalvægt havde køretøjet ingen problemer med at klare udfordringerne. Det tror jeg heller ikke, at motoren ville have med 56 ton. Den vægt vil en lastbil med denne motor i virkeligheden typisk blive udsat for.

Der var voldsom meget blæst på turen – især på turen ad motorvejen sydpå. Alligevel formåede vi at køre den 130 km lange ruten med et brændstofforbrug på 25 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 4 km/l. Det er pænt i en 500 hk model. På en strækning på 15,5 kilometer var landevejen kuperet – her kørte vi 3,1 km/l; mens vi på det sidste stykke motorvej hjemad kørte i medvind – her nåede vi op på 5,4 km/l.

På cirka en tredjedel af turen benyttede vi eco-roll funktionen – især ned ad bakkerne. Vi brugte så vidt muligt cruise control kombineret med retarder i sving, rundkørsler og til generel nedbremsning.

Den svenske testchauffør fortalte, at han havde kørt turen fra fabrikken i Södertälje til København med et forbrug på 24 liter pr. 100 km - eller 4,2 km/l.

Populær med seks cylindre
Hos Scania Danmark siger salgsdirektør Anton Freiesleben, at salget af de nye modeller viser, at en tredjedel leveres med den nye 500 række-sekser. Det er i hvert fald tilfældet efter de første 250 afsluttede handler.

- Vores V8 modeller har altid været bestsellere. De udgør ligeledes en tredjedel af salget, mens den sidste tredjedel er de to økonomiske 410- og 450 modeller. Næsten alle 500- og V8-udgaver er 3-akslede biler, og det betyder, at bilerne bruges til tung indenrigstransport eller eksportkørsel i Norden, siger Anton Freiesleben.

Udgaverne med 410 og 450 hk anvendes typisk til middeltunge regionale indenrigstransporter og eksportkøretøjer, der kører sydpå. De har før vundet flere økonomitests i Tyskland. At vælge den ny R6 motor på 500 hk i stedet for en V8-maskine handler typisk om fokus på brændstoføkonomien.

Læs også: Første gang i terrænet med XT

Trækkræften i V8 er bedre og gør kørsel i et bakket terræn ubesværet. Det hele er smidigere – selv om den nye 500 maskine har et moment på 2.550 Nm – allerede fra 1.000 omdrejninger og op til 1.300 omdrejninger.

Større motorer
- I gamle dage klarede man transporterne med 300 hk; men de senere år er motorstørrelserne bare vokset, siger Anton Freiesleben, som mener, at det er et spørgsmål om psykologi.

- Mange vil gerne betale mere for at få ekstra trækkraft, som der jo er i en V8’er. Der er en moment-forøgelse på 150 Nm fra 500 hk modellen til den mindste V8’er på 520 hk. Den stærkere motor yder 20 hk mere og kan derfor levere mere trækkraft. Til sammenligning er der en moment-forøgelse på 200 Nm fra 450-modeller til 500 modellen – og 50 hk. Det vil sige, at V8’eren leverer stor momentforøgelse i forhold til effektforøgelsen.

Sådan specificeres drivlinen
Scania har et fint afstemt motorprogram, som gør det muligt at specificere præcis den drivline, som kunden behøver.

- I dag behøver man ikke papir og blyant for at finde den bedste bil til en kunde. Man kan sammenligne med kundens tidligere bil eller finde en kunde, der har en bil, der kører samme type kørsel, som den nye bil skal.

- Scania’s servere logger data på alle Scania’er, siger Anton Freiesleben.

- Ved at anvende et tidligere chassisnummer kan vores specifikationsprogram selv optimere den nye drivlinie ud fra den kørsel en tidligere Scania har udført.

Læs også: Transportsamarbejde skal gøre McDonalds mere bæredygtig

- Det giver et godt udgangspunkt, når en kunde skal vælge ny bil. Desuden findes Scania Configurator på nettet, så man selv kan specificere sin nye Scania.

Nye funktioner i fartpiloten
I den nye Scania er fartpilot-funktionen blevet finpudset – nu med såkaldt Active Prediction (CCAP). Der er tre nye funktioner: justering af CCAP fartafvigelse, fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction samt Pulse & Glide-funktion.

Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres op til otte procent, så der spares brændstof; men den kan men også skabe en mere glidende kørsel. Det vil betyde, at en chauffør vælger at blive i Cruise Control – i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ikke løber fra én ved kørsel ned ad bakke og komme for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øger forbruget.

Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania. Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere – f.eks. 84- i stedet for 82 km/t – så bilens bevægelsesenergi udnyttes, så det opleves naturligt for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere fart fortsætte over et længere forløb.

Imponerer stadig
Vi har efterhånden kørt flere udgaver af Scanias Next Generation – herhjemme tidligere R450 udgaven – og i Norge og Sverige nærmest alle udgaver.

Det, som virkelig imponerer ved den nye generation Scania, er den stærkt forbedrede kørselskomfort med behageligere affjedring og lavere støjniveau - og så forbedrede sikkerhedssystemer samt den forbedrede samlekvalitet.

Mere om: Scania | Scania R500


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Hver femte lastbil snød med forureningen

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Online Avis Arkiv

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Tysk sværvægter river ned fra højden

Nedbryderen LH Hockerup skal også kunne rive høje bygninger ned, og til det formål har han købt en tysk sværvægter med en meget lang arm

AGV Scandinavia får ny direktør

Lygterne kan tracke en trailer

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Aktion i Padborg: Store bøder til manipulerede lastbiler

Video
160 tons broelement løftes på plads over S-banen

Test
MAN går nye veje

MAN’s nye TGL og TGM har fået mere økonomisk 7-liters motor. For at skåne miljøet bygger de på ren SCR.

Efterspørgslen på AdBlue stiger

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Rækkevidde er over 12 meter

Ny kran har gjort livet hurtigere

- Jeg kan nå mere i min hverdag med den nye kran, siger chauffør Karsten Knudsen, som kører grabkørsel for Salten Vognmandsforretning

Ny kranbil efter vognmandens hoved

Kim Christensen, Skjern, fik en bil opbygget efter egne ønsker

120 lastbiler kontrolleret: Hver femte skal til syn

Det var typisk lastbilers bremser, den var gal med, da Nordjyllands politi lavede kontrol med store køretøjer

Ny kran døbt Flemming

FM til Køge Container Service

Årets fødselsdagsfest

Flere tyverier fra varebilerne

Flådestyring og kørebøger

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Kæmpeordre til Volvo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.719