23948sdkhjf

Vognmandslaug: Påskøn de gode chauffører

Nye, dygtige chauffører hænger ikke på træerne, siger oldermand Jørgen K. Jensen i sin nytårstale.

Selvom det er en kold tid vi lever i, er nytåret jo også indgangen til – netop – et nyt år, ligesom vi går mod lysere tider. Her er 2018 heller ikke nogen undtagelse.

2017 er gået, og var tror jeg for de fleste et travlt år. Der er gang i hjulene, højt forbrug og mange anlægsopgaver, der alt tilsammen giver et højt aktivitetsniveau i transportbranchen. Det er for det meste godt; men det er også en situation, der sætter fokus på en af vores vigtigste ressourcer, nemlig kvalificeret arbejdskraft og muligheden for at tiltrække dygtige, og gerne rutinerede, chauffører.

Vi har sagt det før, men det bliver stadig tydeligere. Vi har et stadig større problem med at tiltrække arbejdskraft til faget, og det ser ikke ud til at ændre sig i det nye år. Jeg kan kun opfordre jer til at gøre en indsats på rekruttering. Fortæl om et attraktivt erhverv, tag lærlinge ind og påskøn de gode chauffører, I allerede har. Nye, dygtige chauffører hænger ikke på træerne.

 Mildere straffe

Vi har længe ment, at der var et skævt forhold mellem de straffe, der bliver givet for overtrædelser af køre/hviletiderne, og den forseelse, de faktisk dækker.

2017 var året hvor politikerne gjorde noget ved forholdet, så bagatelagtige overtrædelser skulle straffes mildere, mod at grove forsyndelser blev straffet højere. På mange måder er det et fair princip.

Derfor har det også været med undren at vi har set, at Politiet ikke er klar til at forvalte efter de tilpassede regler. Lige nu står igangværende overtrædelser på standby, lad os håbe at de får styr på sagerne i det nye år!

Ulige kamp i København

Der var kommunalvalg i 2017, og ser man bort fra dramaet i Slagelse og omegn, gav mønstret i hovedstadsområdet ikke anledning til de store forskydninger i styrkeforholdet på den politiske scene.

I København sætter Enhedslisten sig endnu engang tungt på Teknik- og Miljøborgmester posten, der også indbefatter hele trafikområdet. Her skal vi nok de næste fire år stadig kæmpe en ulige kamp med byens cyklister, der synes at være de nye helte i trafikbilledet.

Man kunne få den tanke, om ikke vi som vognmænd skal til at investere i cykeltrailere for at distribuere varer i hovedstaden. Det bliver måske lettere at rekrutterer cykelchauffører, men nogen effektiv, eller fremtidssikret model, synes det ikke at være.

Stor bøde til vognmand 

Vi er i transportfaget vant til at tage højde for køre/hviletidsbestemmelserne; men det var noget af en begmand, at en vognmand her sidst på året blev afkrævet en godtgørelse på 25.000 kroner for at overtræde arbejdstidsreglerne, der som generelt udgangspunkt sætter en øvre grænse for en samlet ugentlig arbejdstid på 48 timer.

Det siger sig selv, at vi også som vognmænd skal overholde landets love og regler, men vi er også et erhverv der må løse opgaverne når efterspørgslen er til stede. Det ved vi, og det ved vores chauffører.

Mange vil gerne have lange arbejdsdage og dermed opretholde en god indtjening. Forholdet er problematisk, ikke mindst i et erhverv som vores, hvor der er både meget stille periode - og perioder, hvor vi skal give den gas. Både vognmanden og chaufførerne skal tjene penge.

Bedre løn og vilkår 

Med vanlig forsinkelse blev der over sommeren indgået nye 3-årige overenskomster på transportområdet, der gælder frem til 2020.

Der var måske ikke de store overraskelser i mønstret fra hvad vi kendte i forvejen; men der var både lønstigninger og forbedrede vilkår, som burde sikre os, at chaufførvilkårene er konkurrencedygtige med andre erhverv.

Nogle af os havde håbet, at den nye overenskomst også gav forenklinger; men vi må konstatere, at dette ønske ikke blev opfyldt.

Mere tunnel i København 

Det lykkedes akkurat at få den nye Nordhavnstunnel indviet i det gamle år – i 2018 skal den stå sin praktiske prøve. Forhåbentligt kan det nye anlæg tage noget af trafikpresset fra Nord ind mod det efterhånden store og udbyggede Nordhavnsområde, og håbet er naturligvis at tunnelen blot er første step mod en yderligere forlængelse ud mod containerhavnen, og på længere sigt: en realisering af den havnetunnel, der for alvor kunne afhjælpe trængslen i Københavns bykerne.

Pas på persondata 

Et ”spøgelse” vi og alle andre erhvervsdrivende trues af i det nye år, bliver EU’s nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018.

Som arbejdsgivere med både medarbejdere, kunder og leverandører har vi alle ”personhenførbare data” liggende, og fremadrettet er det ikke lige meget hvordan dé bliver håndteret. DTL, Dansk Erhverv og flere andre har allerede udbudt diverse informations møder og materialer om forholdet; men skal du og din virksomhed have ro i maven i det nye år, er det nu der skal styr på disse forhold.

Årets Transportvirksomhed 2018 har fokus på arbejdsmiljø og trafiksikkerhed. Der må være virksomheder i Vognmandslaugets kreds der kan blande sig i opløbet til den titel i år. Jeg opfordrer medlemmerne til at melde ind på den. Vi har vundet prisen før, og kan gøre det igen!

Årets Laugsforsamlingfinder i år finder sted torsdag den 15. marts hos Circle K.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189