23948sdkhjf

Succes med vask-selv i Odense

Chauffører vil gerne vaske deres lastbiler selv hos Frode Laursen i Odense.

Sidste efterår åbnede vognmandsvirksomheden Frode Laursen A/S en lastvognsvask i Odense – og selv om vaskehallen er til selvbetjening, er den blevet godt modtaget af vognmænd og chauffører.

Der har i hvert fald været travlt i vaskehallen, hvor chaufførerne selv skal lukke sig ind og foretage vasken.

Ud over at være Danmarks første selvbetjenings lastbilvask er vaskehallen også en af landets mest miljøvenlige vaskehaller. Vaskehallen er etableret uden olieudskiller og sandfang, men med biorensningen og sandseparator.

Det betyder, at vaskehallen kan genbruge vaskevandet 100 procent. Det vand, som fordamper og sidder på bilerne, når de kører ud, bliver erstattet med regnvand. Regnvandet kommer fra taget på bygningen og opsamles i en tank, hvorfra vaskeanlægget løbende tilfører vand. Meningen er, at anlægget ikke skal bruge drikkevand til at vaske lastbiler med.

Energiteknisk er der også tænkt på miljøet: Belysning er nyeste type LED med sensor, mens pumperne til vaskeanlægget har et lavt strømforbrug.

Sådan betjenes anlægget
- Vaskeanlægget er først og fremmest etableret til at servicere de vognmænd, der kører for Frode Laursen, men alle med behov for at vaske lastbiler er velkomne, fortæller teknisk chef Jan Skov Pedersen fra Frode Laursen.

- Fordelen – eller ulempen – men vores anlæg er, at de skal kunne klare sig selv i vaskehallen. Til gengæld er der åbent 24 timer i døgnet alle ugens dage. De kan komme, når det passer dem. Og så er det halv pris i forhold til de bemandede vaskehaller.

Transportmagasinet: Hvordan fungerer vaskehallen?

- Man køber et ti-turskort. Man får så en kode, så man kan komme ind i vaskehallen. Og så har man en halv time til at vaske. Efter den halve time, stopper anlægget – og så må man køre ud.

- En halv time er også nok, siger Jan Skov Pedersen, som også fortæller, at der er en udførlige forklaring på, hvordan man betjener anlægget og doserer sæben.

- Vejledningen står tydeligt inde i hallen, og man kan også gå ind og se en video på You Tube. Og er man i tvivl kan man altid ringe til kontoret og spørge. De fleste har dog ingen problemer med at bruge anlægget. Chauffører er jo vant til at klare sig selv, og betjening af vaskeanlægget er nemt.

Der er også videoovervågning på, så vi kan følge med i det, der sker.

Flere på vej
Vaskeanlægget i Odense er ikke det første vaskeanlæg, som Frode Laursen har etableret – og det bliver heller ikke det sidste. To er undervejs allerede i år – begge to i Sverige.

- Vi etablerer vaskehaller strategiske steder, hvor vores vognmænd kører og opholder sig, siger Jan Skov Pedersen. Derfor er vi ved at etablere et i Göteborg, hvor vi har et stort lagerhotel, og ved Jönköping. Vi har også planer om et i Helsingborg.

Herhjemme er der allerede en vaskehal ved Frode Laursens hovedkontor i Vitten og et i Hedehusene ved København. Endelig er der også et vaskeanlæg i Flensborg.

Anlæg fra Tyskland
- Da vi skulle etablere vores vaskehaller, tog vi på en besigtigelsestur til Tyskland, hvor vi besøgte nogle af de store truckanlæg, man har langs motorvejene, fortæller Jan Skov Pedersen. Her blev vi bekendte med det tyske vaskeanlæg Steinbrückner, som passede til vores behov.

- Vi allierede os også med Nilfisk til højtryksanlæggene og med Clean Tech til vandbehandlingsanlæggene. Så vores vaskehaller er blevet til i et samarbejde med forskellige selskaber. Derfor har vi fået præcis den installation, vi har ønsket.

- Det er for eksempel vigtigt for os, at vi holder en meget højt miljøniveau. Derfor betyder vores vandbehandling meget for os. Det er også derfor, at vi opsamler regnvandet. Det renses og bruges i vasken. Det foregår i et lukket kredsløb, så vi udleder ikke urent vand.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094