Succes med vask-selv i Odense

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Chauffører vil gerne vaske deres lastbiler selv hos Frode Laursen i Odense.

Sidste efterår åbnede vognmandsvirksomheden Frode Laursen A/S en lastvognsvask i Odense – og selv om vaskehallen er til selvbetjening, er den blevet godt modtaget af vognmænd og chauffører.

Læs også: Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Der har i hvert fald været travlt i vaskehallen, hvor chaufførerne selv skal lukke sig ind og foretage vasken.

Ud over at være Danmarks første selvbetjenings lastbilvask er vaskehallen også en af landets mest miljøvenlige vaskehaller. Vaskehallen er etableret uden olieudskiller og sandfang, men med biorensningen og sandseparator.

Det betyder, at vaskehallen kan genbruge vaskevandet 100 procent. Det vand, som fordamper og sidder på bilerne, når de kører ud, bliver erstattet med regnvand. Regnvandet kommer fra taget på bygningen og opsamles i en tank, hvorfra vaskeanlægget løbende tilfører vand. Meningen er, at anlægget ikke skal bruge drikkevand til at vaske lastbiler med.

Energiteknisk er der også tænkt på miljøet: Belysning er nyeste type LED med sensor, mens pumperne til vaskeanlægget har et lavt strømforbrug.

Sådan betjenes anlægget
- Vaskeanlægget er først og fremmest etableret til at servicere de vognmænd, der kører for Frode Laursen, men alle med behov for at vaske lastbiler er velkomne, fortæller teknisk chef Jan Skov Pedersen fra Frode Laursen.

- Fordelen – eller ulempen – men vores anlæg er, at de skal kunne klare sig selv i vaskehallen. Til gengæld er der åbent 24 timer i døgnet alle ugens dage. De kan komme, når det passer dem. Og så er det halv pris i forhold til de bemandede vaskehaller.

Læs også: Dagligvaretransportør har fart på

Transportmagasinet: Hvordan fungerer vaskehallen?

- Man køber et ti-turskort. Man får så en kode, så man kan komme ind i vaskehallen. Og så har man en halv time til at vaske. Efter den halve time, stopper anlægget – og så må man køre ud.

- En halv time er også nok, siger Jan Skov Pedersen, som også fortæller, at der er en udførlige forklaring på, hvordan man betjener anlægget og doserer sæben.

- Vejledningen står tydeligt inde i hallen, og man kan også gå ind og se en video på You Tube. Og er man i tvivl kan man altid ringe til kontoret og spørge. De fleste har dog ingen problemer med at bruge anlægget. Chauffører er jo vant til at klare sig selv, og betjening af vaskeanlægget er nemt.

Læs også: Frode Laursen satser grønt

Der er også videoovervågning på, så vi kan følge med i det, der sker.

Flere på vej
Vaskeanlægget i Odense er ikke det første vaskeanlæg, som Frode Laursen har etableret – og det bliver heller ikke det sidste. To er undervejs allerede i år – begge to i Sverige.

- Vi etablerer vaskehaller strategiske steder, hvor vores vognmænd kører og opholder sig, siger Jan Skov Pedersen. Derfor er vi ved at etablere et i Göteborg, hvor vi har et stort lagerhotel, og ved Jönköping. Vi har også planer om et i Helsingborg.

Herhjemme er der allerede en vaskehal ved Frode Laursens hovedkontor i Vitten og et i Hedehusene ved København. Endelig er der også et vaskeanlæg i Flensborg.

Anlæg fra Tyskland
- Da vi skulle etablere vores vaskehaller, tog vi på en besigtigelsestur til Tyskland, hvor vi besøgte nogle af de store truckanlæg, man har langs motorvejene, fortæller Jan Skov Pedersen. Her blev vi bekendte med det tyske vaskeanlæg Steinbrückner, som passede til vores behov.

- Vi allierede os også med Nilfisk til højtryksanlæggene og med Clean Tech til vandbehandlingsanlæggene. Så vores vaskehaller er blevet til i et samarbejde med forskellige selskaber. Derfor har vi fået præcis den installation, vi har ønsket.

- Det er for eksempel vigtigt for os, at vi holder en meget højt miljøniveau. Derfor betyder vores vandbehandling meget for os. Det er også derfor, at vi opsamler regnvandet. Det renses og bruges i vasken. Det foregår i et lukket kredsløb, så vi udleder ikke urent vand.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

SAWO styrker ledelsen

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Grøn transport får webplatform

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.256