23948sdkhjf

Succes med vask-selv i Odense

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Chauffører vil gerne vaske deres lastbiler selv hos Frode Laursen i Odense.

Sidste efterår åbnede vognmandsvirksomheden Frode Laursen A/S en lastvognsvask i Odense – og selv om vaskehallen er til selvbetjening, er den blevet godt modtaget af vognmænd og chauffører.

Der har i hvert fald været travlt i vaskehallen, hvor chaufførerne selv skal lukke sig ind og foretage vasken.

Ud over at være Danmarks første selvbetjenings lastbilvask er vaskehallen også en af landets mest miljøvenlige vaskehaller. Vaskehallen er etableret uden olieudskiller og sandfang, men med biorensningen og sandseparator.

Det betyder, at vaskehallen kan genbruge vaskevandet 100 procent. Det vand, som fordamper og sidder på bilerne, når de kører ud, bliver erstattet med regnvand. Regnvandet kommer fra taget på bygningen og opsamles i en tank, hvorfra vaskeanlægget løbende tilfører vand. Meningen er, at anlægget ikke skal bruge drikkevand til at vaske lastbiler med.

Energiteknisk er der også tænkt på miljøet: Belysning er nyeste type LED med sensor, mens pumperne til vaskeanlægget har et lavt strømforbrug.

Sådan betjenes anlægget
- Vaskeanlægget er først og fremmest etableret til at servicere de vognmænd, der kører for Frode Laursen, men alle med behov for at vaske lastbiler er velkomne, fortæller teknisk chef Jan Skov Pedersen fra Frode Laursen.

- Fordelen – eller ulempen – men vores anlæg er, at de skal kunne klare sig selv i vaskehallen. Til gengæld er der åbent 24 timer i døgnet alle ugens dage. De kan komme, når det passer dem. Og så er det halv pris i forhold til de bemandede vaskehaller.

Læs også: Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Transportmagasinet: Hvordan fungerer vaskehallen?

- Man køber et ti-turskort. Man får så en kode, så man kan komme ind i vaskehallen. Og så har man en halv time til at vaske. Efter den halve time, stopper anlægget – og så må man køre ud.

- En halv time er også nok, siger Jan Skov Pedersen, som også fortæller, at der er en udførlige forklaring på, hvordan man betjener anlægget og doserer sæben.

- Vejledningen står tydeligt inde i hallen, og man kan også gå ind og se en video på You Tube. Og er man i tvivl kan man altid ringe til kontoret og spørge. De fleste har dog ingen problemer med at bruge anlægget. Chauffører er jo vant til at klare sig selv, og betjening af vaskeanlægget er nemt.

Læs også: Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Der er også videoovervågning på, så vi kan følge med i det, der sker.

Flere på vej
Vaskeanlægget i Odense er ikke det første vaskeanlæg, som Frode Laursen har etableret – og det bliver heller ikke det sidste. To er undervejs allerede i år – begge to i Sverige.

- Vi etablerer vaskehaller strategiske steder, hvor vores vognmænd kører og opholder sig, siger Jan Skov Pedersen. Derfor er vi ved at etablere et i Göteborg, hvor vi har et stort lagerhotel, og ved Jönköping. Vi har også planer om et i Helsingborg.

Herhjemme er der allerede en vaskehal ved Frode Laursens hovedkontor i Vitten og et i Hedehusene ved København. Endelig er der også et vaskeanlæg i Flensborg.

Anlæg fra Tyskland
- Da vi skulle etablere vores vaskehaller, tog vi på en besigtigelsestur til Tyskland, hvor vi besøgte nogle af de store truckanlæg, man har langs motorvejene, fortæller Jan Skov Pedersen. Her blev vi bekendte med det tyske vaskeanlæg Steinbrückner, som passede til vores behov.

- Vi allierede os også med Nilfisk til højtryksanlæggene og med Clean Tech til vandbehandlingsanlæggene. Så vores vaskehaller er blevet til i et samarbejde med forskellige selskaber. Derfor har vi fået præcis den installation, vi har ønsket.

- Det er for eksempel vigtigt for os, at vi holder en meget højt miljøniveau. Derfor betyder vores vandbehandling meget for os. Det er også derfor, at vi opsamler regnvandet. Det renses og bruges i vasken. Det foregår i et lukket kredsløb, så vi udleder ikke urent vand.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

30.427 besøgte Transport 2019

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Ugens grin: Forvirret lærling

Kontrol viser svinepestfare: Transportører sjusker med vask

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Årets varebil kåret

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019 er skudt i gang

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Hanstholm Havn går frem på gods

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Så du vores produktnyhed - Lubesnake - på Transportmessen?

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Trans...

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

Send til en kollega

0.216