Succes med vask-selv i Odense

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Chauffører vil gerne vaske deres lastbiler selv hos Frode Laursen i Odense.

Sidste efterår åbnede vognmandsvirksomheden Frode Laursen A/S en lastvognsvask i Odense – og selv om vaskehallen er til selvbetjening, er den blevet godt modtaget af vognmænd og chauffører.

Læs også: Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Der har i hvert fald været travlt i vaskehallen, hvor chaufførerne selv skal lukke sig ind og foretage vasken.

Ud over at være Danmarks første selvbetjenings lastbilvask er vaskehallen også en af landets mest miljøvenlige vaskehaller. Vaskehallen er etableret uden olieudskiller og sandfang, men med biorensningen og sandseparator.

Det betyder, at vaskehallen kan genbruge vaskevandet 100 procent. Det vand, som fordamper og sidder på bilerne, når de kører ud, bliver erstattet med regnvand. Regnvandet kommer fra taget på bygningen og opsamles i en tank, hvorfra vaskeanlægget løbende tilfører vand. Meningen er, at anlægget ikke skal bruge drikkevand til at vaske lastbiler med.

Energiteknisk er der også tænkt på miljøet: Belysning er nyeste type LED med sensor, mens pumperne til vaskeanlægget har et lavt strømforbrug.

Sådan betjenes anlægget
- Vaskeanlægget er først og fremmest etableret til at servicere de vognmænd, der kører for Frode Laursen, men alle med behov for at vaske lastbiler er velkomne, fortæller teknisk chef Jan Skov Pedersen fra Frode Laursen.

- Fordelen – eller ulempen – men vores anlæg er, at de skal kunne klare sig selv i vaskehallen. Til gengæld er der åbent 24 timer i døgnet alle ugens dage. De kan komme, når det passer dem. Og så er det halv pris i forhold til de bemandede vaskehaller.

Læs også: Dagligvaretransportør har fart på

Transportmagasinet: Hvordan fungerer vaskehallen?

- Man køber et ti-turskort. Man får så en kode, så man kan komme ind i vaskehallen. Og så har man en halv time til at vaske. Efter den halve time, stopper anlægget – og så må man køre ud.

- En halv time er også nok, siger Jan Skov Pedersen, som også fortæller, at der er en udførlige forklaring på, hvordan man betjener anlægget og doserer sæben.

- Vejledningen står tydeligt inde i hallen, og man kan også gå ind og se en video på You Tube. Og er man i tvivl kan man altid ringe til kontoret og spørge. De fleste har dog ingen problemer med at bruge anlægget. Chauffører er jo vant til at klare sig selv, og betjening af vaskeanlægget er nemt.

Læs også: Frode Laursen satser grønt

Der er også videoovervågning på, så vi kan følge med i det, der sker.

Flere på vej
Vaskeanlægget i Odense er ikke det første vaskeanlæg, som Frode Laursen har etableret – og det bliver heller ikke det sidste. To er undervejs allerede i år – begge to i Sverige.

- Vi etablerer vaskehaller strategiske steder, hvor vores vognmænd kører og opholder sig, siger Jan Skov Pedersen. Derfor er vi ved at etablere et i Göteborg, hvor vi har et stort lagerhotel, og ved Jönköping. Vi har også planer om et i Helsingborg.

Herhjemme er der allerede en vaskehal ved Frode Laursens hovedkontor i Vitten og et i Hedehusene ved København. Endelig er der også et vaskeanlæg i Flensborg.

Anlæg fra Tyskland
- Da vi skulle etablere vores vaskehaller, tog vi på en besigtigelsestur til Tyskland, hvor vi besøgte nogle af de store truckanlæg, man har langs motorvejene, fortæller Jan Skov Pedersen. Her blev vi bekendte med det tyske vaskeanlæg Steinbrückner, som passede til vores behov.

- Vi allierede os også med Nilfisk til højtryksanlæggene og med Clean Tech til vandbehandlingsanlæggene. Så vores vaskehaller er blevet til i et samarbejde med forskellige selskaber. Derfor har vi fået præcis den installation, vi har ønsket.

- Det er for eksempel vigtigt for os, at vi holder en meget højt miljøniveau. Derfor betyder vores vandbehandling meget for os. Det er også derfor, at vi opsamler regnvandet. Det renses og bruges i vasken. Det foregår i et lukket kredsløb, så vi udleder ikke urent vand.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.309