23948sdkhjf

Årets lastbil er tyrkisk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Tyrkisk produceret lastbil vinder titlen som International Truck of the Year 2019. Den skal markedsføres i hele Europa.

Ford er tilbage med en lastbil i Europa. Den nye F-Max, produceret på Fords fabrik i Tyrkiet, skal markedsføres i hele Europa til næste år. Allerede nu tages der vel imod den. Den er netop kåret som International Truck of the Year 2019 i Europa.

Det prestigefulde trofæ blev overrakt til Haydar Yenigün, adm. direktør for Ford Otosan, under en pressekonference på IAA-messen i Hannover den 19. september.

Med 126 point blev Ford F-Max en klar vinder af årets afstemning, hvor to andre kandidater også var i spil. Volvo deltog med sin nye gas-lastbil i LNG-serien, mens Scanias stillede op med sin nye generation af lastbiler til bydistribution: L- og P-serien.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er bl.a. teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

 Tyrkisk produktion

Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan, som med den nye langturstrækker har ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Drivlinen i Ford F-Max består af en 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse.

Læs også: Her er kandidaterne til Truck Of The Year

Førerhuset er helt nyt, og den tyrkisk producerede F-Max har forskellige moderne teknologier som ACC, GPS-styret PCC, Eco-Roll, flådestyringen ConnecTruck mm.

Fagjuryen lagde desuden vægt på det komfortable førerhus med fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

 Ny aktør på banen

Formanden for juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen baggrunden for valget af Ford som Årets Lastbil:

- Med introduktionen af F-Max har Ford Trucks leveret en fint udviklet trækker, som kan blive en betydende ny aktør i det stærkt konkurrenceprægede segment for fjerntransport.

 25 journalister

Prisen som International Truck of the Year blev oprindeligt lanceret i 1977 og har været uddelt hvert år lige siden. Bag kåringen står en international jury bestående af transportjournalister, der repræsenterer lastbil-medier i 25 europæiske lande.

De seneste år er journalister fra Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Japan og Iran blevet associerede medlemmer; men de deltager dog i kåringen af den europæiske pris.

Det danske medlem af International Truck of the Year er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.257