23948sdkhjf

Årets lastbil er tyrkisk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Tyrkisk produceret lastbil vinder titlen som International Truck of the Year 2019. Den skal markedsføres i hele Europa.

Ford er tilbage med en lastbil i Europa. Den nye F-Max, produceret på Fords fabrik i Tyrkiet, skal markedsføres i hele Europa til næste år. Allerede nu tages der vel imod den. Den er netop kåret som International Truck of the Year 2019 i Europa.

Det prestigefulde trofæ blev overrakt til Haydar Yenigün, adm. direktør for Ford Otosan, under en pressekonference på IAA-messen i Hannover den 19. september.

Med 126 point blev Ford F-Max en klar vinder af årets afstemning, hvor to andre kandidater også var i spil. Volvo deltog med sin nye gas-lastbil i LNG-serien, mens Scanias stillede op med sin nye generation af lastbiler til bydistribution: L- og P-serien.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er bl.a. teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

 Tyrkisk produktion

Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan, som med den nye langturstrækker har ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Drivlinen i Ford F-Max består af en 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse.

Læs også: Her er kandidaterne til Truck Of The Year

Førerhuset er helt nyt, og den tyrkisk producerede F-Max har forskellige moderne teknologier som ACC, GPS-styret PCC, Eco-Roll, flådestyringen ConnecTruck mm.

Fagjuryen lagde desuden vægt på det komfortable førerhus med fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

 Ny aktør på banen

Formanden for juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen baggrunden for valget af Ford som Årets Lastbil:

- Med introduktionen af F-Max har Ford Trucks leveret en fint udviklet trækker, som kan blive en betydende ny aktør i det stærkt konkurrenceprægede segment for fjerntransport.

 25 journalister

Prisen som International Truck of the Year blev oprindeligt lanceret i 1977 og har været uddelt hvert år lige siden. Bag kåringen står en international jury bestående af transportjournalister, der repræsenterer lastbil-medier i 25 europæiske lande.

De seneste år er journalister fra Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Japan og Iran blevet associerede medlemmer; men de deltager dog i kåringen af den europæiske pris.

Det danske medlem af International Truck of the Year er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Online Avis Arkiv

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi med gode muligheder

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Nyt køretøj suger huller i vejen

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Kanonkonge fik ny kanon

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Pou...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Send til en kollega

0.201