23948sdkhjf

Netværket er det vigtigste værktøj

Skal man drive transportvirksomhed i Danmark, er de gode forbindelser afgørende, mener de hos C.M. Transport

C.M. Transport A/S’ største forretningsområde har altid været transport af byggematerialer. Men det kan være sårbart at være specialist, og i 2006 udgjorde virksomhedens opgaver for byggebranchen helt op mod 60% af omsætningen.

Det fik ledelsen til at kigge efter nye forretningsområder, og i dag er virksomhedens trailere med medbringertrucks og kraner meget efterspurgt.

- Medbringertrucks gør os i stand til at komme helt ud til kunden, fra byggepladsen til sommerhusområdet, og det giver os en fleksibilitet, fordi vi selv kan stå for af- og pålæsning. Og så kan de bruges både til byggematerialer og andre former for gods, siger direktør og medejer Malte Skinbjerg.

I dag kan C.M. Transport stille med 12 kranbiler og 35 trucktrailere, og det er der ikke mange af konkurrenterne, der kan matche. Det har givet stabilitet og styrke på de nicheprægede ydelser, samtidig med, at man via almindelig trailerkørsel kan tilbyde “mælken i supermarkedet”, som Malte Skinbjerg udtrykker det: Den ydelse, man bare skal have i repertoiret.

Men ét af de vigtigste forretningsværktøjer, man kan hive op ad posen, er stadig netværket:

Læs også: Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

- Ingen transportører kan i dag overleve uden samarbejdspartnere, for vi bytter jo godset med hinanden på kryds og tværs. Det handler om at køre så lidt tomkørsel som muligt, for vi skal have kilometerne betalt, for at få forretningen til at hænge sammen. Og det klarer man kun ved at have et netværk. Så i dag arbejder vi sammen med stort set alle transportører i Danmark.

Den forretningsstrategi har været med til at sikre C.M. Transport flotte resultater på bundlinjen de seneste år; men det får ikke nogen til at hvile på laurbærrene, forsikrer Malte Skinbjerg. Men de vil ikke vækste for enhver pris.

- Vi kan ikke bare læne os tilbage, fordi det går godt lige nu, for vi skal være klar, når det begynder at gå den anden vej. Selvom vi nok alle går med en drøm om at øge omsætningen og medarbejderstaben, så synes jeg, vi har en god størrelse og en god placering i markedet lige nu. Jeg vil ikke sige, at vi ikke tænker på opkøb, for man kan jo komme til et punkt, hvor man ikke organisk kan vokse mere. Men skal vi købe op, skal det være det helt rigtige firma, der passer bedst til os.

Med tendens til nordjysk beskedenhed er det lidt svært at lokke ud af Malte Skinbjerg, hvad der egentlig er nøglen til C.M. Transports succes. Overlevelse i en så omskiftelig branche som transportbranchen er ikke givet, og alligevel har C.M. Transport formået at hænge på i 100 år.

- Jeg tror bare, vi har forsøgt at drive en fornuftig forretning, og har fulgt med tendenserne i markedet. Vi har prøvet at efterleve de gamle dyder i virksomheden: Et ord er et ord, og man skal kende sine kunder. Vi skal heller ikke gøre det mere forkromet, end det er, for selvfølgelig er det fedt at nå hertil, men vi har også virkelig været i knæ. Men i bund og grund er det sund fornuft, og viljen til at arbejde og stå på i mod- og medgang. Det er det, det handler om.

Mere om: C.M. Transport
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.098