23948sdkhjf

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Socialdemokratiet mener, at der mangler fokus på den kollektive trafik i regeringens infrastrukturaftale

Der er positive takter i VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis aftale for en udbygning af infrastrukturen i Danmark. Men planen er ikke perfekt og savner bred opbakning fra Folketingets partier.

Sådan er holdningen hos Socialdemokratiet, efter at regeringen onsdag præsenterede sin plan om at investere 112,7 milliarder kroner i infrastrukturen fra 2021 til 2030.

- Vi synes, det er positivt, at regeringen også kommer med noget, siger trafikordfører Rasmus Prehn (S).

Socialdemokratiet lancerede i januar partiets eget udspil til en udbygning af infrastrukturen.

- De kalder det så en aftale, men det er et meget smalt flertal i Folketinget.

- Vi så hellere, at man lavede en bred aftale i Folketinget hen over midten, sådan at man kan regne med en langsigtet aftale, uanset om man får en blå eller rød regering efter valget, siger han.

Ifølge Rasmus Prehn kan Socialdemokratiet godt se sig selv i de tiltag i regeringens plan, der handler om udbygningen af vejnettet. Blandt andet med en udbygning af motorvejsnettet og en ny tredje Limfjordsforbindelse.

Til gengæld halter planen ifølge Socialdemokratiet, når det handler om kollektiv trafik og jernbanenettet.

- Vi tror ligesom Dansk Industri og Dansk Erhverv, at det er afgørende vigtigt for fremtidens infrastruktur, at der både bliver investeret i vejnettet og i den kollektive trafik og jernbanen, hvis vi ikke skal sande til i trængsel på vores veje.

- Hvis vi ikke får løftet vores jernbane, vil flere godstog blive aflyst. Bare ét godstog svarer til 50 lastbiler på vejene, så vi er også nødt til at investere den vej rundt.

- Dér er det for lukket og snævert, det som regeringen lægger an til, siger Rasmus Prehn.

Han ærgrer sig over, at Dansk Folkeparti har valgt at opsige aftalen om Togfonden, som Dansk Folkeparti i januar 2014 indgik med den daværende S-R-SF-regering.

Aftalen indebar blandt andet, at den såkaldte timemodel skulle indføres. Det vil sige en times rejsetid i tog på strækningerne Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København.

- Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Dansk Folkeparti løber fra den aftale.

- Vi mener, at der er brug for, at danskerne kan få en timemodel, og der er brug for en stærkere kollektiv trafik, end der er i dag.

- Også fordi alternativet er, at endnu flere tager deres bil. Det kan vi ikke være tjent med, siger Rasmus Prehn.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Nyhedsbrev

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skiftedag i Volvos marketing

Skive Køletransport investerer massivt

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.227