23948sdkhjf

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at 16 procent af de lastbiler, der i 2018 kørte over grænsen og ind i Danmark, var danske. Hele 84 procent var udenlandske.

Det er ny rekord med det henholdsvis laveste og højeste tal i 10 år. Det skriver Fagbladet 3F.

- Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage, siger professor Flemming Ibsen, Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet

Deler man op på Vest- og Østeuropa, sætter tallene flere rekorder. 47 procent af lastbilerne var fra Østeuropa, og det tal er det højeste i 10 år. I 2008 var kun 18 procent af lastbilerne fra øst.

53 procent var fra Vesteuropa – det laveste tal i 10 år. I 2008 var 82 procent af lastbilerne fra vest.

- Det er vanskeligt at dæmme op for. Man kan jo ikke forhindre lastbilerne i at køre over grænsen, da der er fri bevægelighed. Skal der gøres noget, skal det ske på EU-niveau, siger Flemming Ibsen.

Vejdirektoratets tal viser, at der i 2018 dagligt i snit kørte 5.916 lastbiler ind over den den danske grænse – de 2.805 fra Østeuropa.

Det afspejler sig tydeligt på tre rastepladser langs Køge Bugt Motorvejen, som Fagbladet 3F tjekkede en tilfældig lørdag eftermiddag. Ud af 102 lastbiler var de 101 med udenlandske nummerplader:

På rastepladsen Karlslunde Vest var 32 ud af 32 lastbiler udenlandske. På Skandinavisk Transportcenter var der 40 lastbiler med udenlandske nummerplade og blot en enkelt med dansk. På rastepladsen Karlslunde Øst var 29 ud af 29 lastbiler med udenlandsk nummerplade.

-. Fuldstændig horribeltdirektør Erik Østergaard i DTL, Dansk Transport og Logistik, der er brancheorganisation for transporterhvervet, pointerer, at udviklingen presser den danske transportbranche ekstremt meget.

- Vi har råbt op om det her i årevis. Det er fuldstændig horribelt at se, hvordan antallet af lastbiler fra Østeuropa med lavtlønnede chauffører bare stiger og stiger. Det giver en fuldstændig urimelig skævvridning for de danske vognmænd, der skal betale løn efter dansk overenskomst, siger Erik Østergaard.

Han håber på, at EU’s vejpakke træder i kraft og dæmmer op for den skæve udvikling med flere og flere lavtlønnede chauffører, der kører i højtlønsområder.

- Men der er også brug for, at regeringen griber ind nationalt her og nu, siger Erik Østergaard.

Næstformand i 3F’s Transportgruppe Flemming Overgaard pointerer, at danske lastbilchauffører er ramt hårdt på deres levebrød.

- Konkurrencen er jo ikke fair på nogen måde. Danske chauffører kan se deres job forsvinde, og det går hurtigt. Der skal sættes en stopper for det, siger han.

Han peger på, at flere udenlandske og østeuropæiske chauffører også betyder, at der er øget risiko for misbrug.

- Den værste sag i 2018 var vognmand Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører, der levede i slum i Padborg og havde lange arbejdsdage med en timeløn på ned til 15 kroner i timen. Sagen er desværre ikke enestående, siger han.

Vejpakken, der for nylig blev vedtaget af EU-parlamentet, skal forhindre social dumping på landevejene.

Den betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører i Danmark. Ligesom det for eksempel bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår.

EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen mangler dog at blive enige om den endelige lovtekst.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Test
Arocs-test i grusgraven

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Online Avis Arkiv

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Transportpris til rollemodeller

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

ATL: Behov for flere veje

Transportgigant på el-cykler

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Kort om navne

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Send til en kollega

0.254