23948sdkhjf

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at 16 procent af de lastbiler, der i 2018 kørte over grænsen og ind i Danmark, var danske. Hele 84 procent var udenlandske.

Det er ny rekord med det henholdsvis laveste og højeste tal i 10 år. Det skriver Fagbladet 3F.

- Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage, siger professor Flemming Ibsen, Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet

Deler man op på Vest- og Østeuropa, sætter tallene flere rekorder. 47 procent af lastbilerne var fra Østeuropa, og det tal er det højeste i 10 år. I 2008 var kun 18 procent af lastbilerne fra øst.

53 procent var fra Vesteuropa – det laveste tal i 10 år. I 2008 var 82 procent af lastbilerne fra vest.

- Det er vanskeligt at dæmme op for. Man kan jo ikke forhindre lastbilerne i at køre over grænsen, da der er fri bevægelighed. Skal der gøres noget, skal det ske på EU-niveau, siger Flemming Ibsen.

Vejdirektoratets tal viser, at der i 2018 dagligt i snit kørte 5.916 lastbiler ind over den den danske grænse – de 2.805 fra Østeuropa.

Det afspejler sig tydeligt på tre rastepladser langs Køge Bugt Motorvejen, som Fagbladet 3F tjekkede en tilfældig lørdag eftermiddag. Ud af 102 lastbiler var de 101 med udenlandske nummerplader:

På rastepladsen Karlslunde Vest var 32 ud af 32 lastbiler udenlandske. På Skandinavisk Transportcenter var der 40 lastbiler med udenlandske nummerplade og blot en enkelt med dansk. På rastepladsen Karlslunde Øst var 29 ud af 29 lastbiler med udenlandsk nummerplade.

-. Fuldstændig horribeltdirektør Erik Østergaard i DTL, Dansk Transport og Logistik, der er brancheorganisation for transporterhvervet, pointerer, at udviklingen presser den danske transportbranche ekstremt meget.

- Vi har råbt op om det her i årevis. Det er fuldstændig horribelt at se, hvordan antallet af lastbiler fra Østeuropa med lavtlønnede chauffører bare stiger og stiger. Det giver en fuldstændig urimelig skævvridning for de danske vognmænd, der skal betale løn efter dansk overenskomst, siger Erik Østergaard.

Han håber på, at EU’s vejpakke træder i kraft og dæmmer op for den skæve udvikling med flere og flere lavtlønnede chauffører, der kører i højtlønsområder.

- Men der er også brug for, at regeringen griber ind nationalt her og nu, siger Erik Østergaard.

Næstformand i 3F’s Transportgruppe Flemming Overgaard pointerer, at danske lastbilchauffører er ramt hårdt på deres levebrød.

- Konkurrencen er jo ikke fair på nogen måde. Danske chauffører kan se deres job forsvinde, og det går hurtigt. Der skal sættes en stopper for det, siger han.

Han peger på, at flere udenlandske og østeuropæiske chauffører også betyder, at der er øget risiko for misbrug.

- Den værste sag i 2018 var vognmand Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører, der levede i slum i Padborg og havde lange arbejdsdage med en timeløn på ned til 15 kroner i timen. Sagen er desværre ikke enestående, siger han.

Vejpakken, der for nylig blev vedtaget af EU-parlamentet, skal forhindre social dumping på landevejene.

Den betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører i Danmark. Ligesom det for eksempel bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår.

EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen mangler dog at blive enige om den endelige lovtekst.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Varebiler kørte gods uden tilladelse - blev taget af politiet

Trailer-aktør fanget i politisk spil: - Vi føler os som gidsler

NTG køber op i Ebrex Business Solutions

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mærsk forfølger nu strategien om at gå i land igennem stort projekt ved Fredericia

Gammel vej-plan kan spare samfundet 250 millioner

Nyhedsbrev

9.105 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Kolding-vognmand tjente mere i 2019

Danske Havne uddeler ny bæredygtighedspris

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

Pink trailer med mange muligheder

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmandens Dag, Dalby, Sjælland

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Jakob Pedersen

Ny kran i jeres virksomhed?

50 tons transformer leveret

Würth øger fagligheden på additiv-området med nye partnere

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Den nye CarWash-Shop fra WashTec er her!

HCS tilbyder opbevaring af pallegods i Glostrup

Ny Kel-Berg hejseladskærre til C. Rønholt ApS fra Lastas

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Send til en kollega

0.204