23948sdkhjf

Kurt Beier bløder millioner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sagen om filippinske chauffører, der boede under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg, har sat blodrøde spor i 2018-regnskabet fra Kurt Beier Transport

Slumlejr-skandalen har haft store økonomiske konsekvenser for Kurt Beier Transport A/S, skriver Fagbladet 3F.

Virksomheden har haft et underskud på godt 25 millioner kroner før skat i 2018 mod godt 11 millioner kroner før skat i 2017. Samtidig er egenkapitalen styrtdykket til 4,3 millioner kroner fra 26,5 millioner kroner i 2017. Det viser Kurt Beier Transport A/S’ nyeste regnskab, som blev offentliggjort 3. juni 2019.

En livstruende krise
Erhvervskommentator på Politiken Leif Beck Fallesen har kigget på regnskabet, og han vurderer, at Kurt Beier Transport befinder sig i en “livstruende krise”.

- De har et voldsomt stort underskud og en lille egenkapital. 2019 bliver afgørende for, om firmaet overlever. Det afhænger af, om firmaet har skaffet sig andre kunder, siger han.

Om forklaringen på underskuddet i regnskabet for 2018 skriver ledelsen for Kurt Beier Transport A/S blot:

”Resultatet er i væsentlig grad påvirket af den ultimo 2018 opståede sag omkring løn- og arbejdsvilkår i et af koncernen ejet datterselskab.”

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar til regnskabet fra Kurt Beier Transport A/S’ direktør, Karsten Beier, men han er ikke vendt tilbage på fagbladets henvendelse.

Ekspert: Dårlig etik er livstruende
Efter afsløringer af kummerlige forhold for filippinske og srilankanske chauffører, der i 2018 boede i en slumlejr ved Kurt Beier Transport A/S’ afdeling i Padborg, er det gået stærkt tilbage for vognmandsvirksomheden. Flere store virksomheder vendte den udskældte vognmand ryggen og opsagde samarbejdet, heriblandt Arla, Jysk og transportgiganten DSV.

Leif Beck Fallesen pointerer, at Padborg-sagen er det mest markante og klare eksempel på, at et firma betaler en høj pris for manglende etik.

- Læren er, at det er livstruende for et firma at opføre sig, som Kurt Beier Transport har gjort med dets dårlige behandling af filippinske chauffører. Kundereaktionerne viser, at det rækker dybt ned i erhvervslivet, at den slags ikke længere accepteres i Danmark, siger han.

Det fremgår af årsrapporten, at Kurt Beier Transports ledelse forventer, at selskabets aktiviteter og indtjening vil forbedres væsentligt i 2019.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Big boom i antallet af skader på lastbiler

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Nye Incoterms-klausuler på vej

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Send til en kollega

0.298