23948sdkhjf

Stor sagspukkel på tilladelser: Politiet holder igen med varebilsbøder

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Varebilschauffører og vognmænd skal ikke frygte for sanktioner eller økonomisk tab de første tre måneder for manglende varebilstilladelse, når godskørselsloven for varebiler træder i kraft på mandag.

Politiet vil frem til udgangen af september forholde sig vejledende over for de chauffører og vognmænd, der bliver standset og kontrolleret, meddeler Færdselsstyrelsen.

Dermed giver Færdselsstyrelsen sig selv ekstra tid til at færdigbehandle det store antal ansøgninger.

Mange tilladelser når nemlig ikke at blive klar til tiden, da Færdselsstyrelsen (som er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) er bagud.

Dels er mange ansøgninger nok modtaget rettidig senest 1. april, men ikke opfylder et eller flere af kravene for at få udstedt en tilladelse, dels er mange ansøgninger indsendt efter 1. april.

Godskørselstilladelse
De nye regler for tilladelses- og uddannelseskrav træder i kraft den 1. juli for varebiler, der kører gods for fremmed regning.

De indebærer, at virksomheder skal være i besiddelse af en tilladelse, hvis virksomheden skal køre godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret varebil med en tilladt totalvægt over 2 ton og fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods.

Opfordring fra V og S
Midt under regeringsforhandlingerne opfordrede Venstres transportordførere fungerende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Færdselsstyrelsen til at udsætte ikrafttrædelsen af de nye regler for varebiler, når myndighederne ikke kunne levere de nødvendige godkendelser til tiden.

- Om nødvendigt bør ikrafttrædelse af de nye regler udsættes, så der ikke utilsigtet opstår en uacceptabel situation med kørselsforbud, erklærede Kristian Pihl Lorentzen (V).

Rasmus Prehn (S), som blev udnævnt til udviklingsminister den 27. juni, bakkede op om Kristian Pihl Lorentzens opfordring til at sætte skub i arbejdet med varebilstilladelser eller udsætte de nye regler for varebiler mellem 2 ton og 3,5 ton, hvis myndighederne ikke når at levere de nødvendige godkendelser inden 1. juli.

- Vi transportordførere bliver kontaktet i stor stil vedrørende problemet med regler for varebiler, oplyste Rasmus Prehn.

- Jeg ønsker ligesom Kristian Pihl Lorentzen, at dette problem bør løses hurtigst muligt. Eventuelt kan ikrafttrædelse af de nye regler udsættes, så der ikke utilsigtet opstår en uacceptabel situation med kørselsforbud, skrev han til minister og ministerium.

Ministeriets svar I og II
Transportministeriet – ikke ministeren – afviste opfordringen i forventning om, at alle ansøgninger, der var indsendt senest den 1. april og opfylder kravene, ville blive færdigbehandlet inden den 1. juli.

”Der er således ikke forhold på myndighedssiden, der kan begrunde, at tilladelseskravets ikrafttræden udsættes,” konkluderede ministeriet den 20. juni.

Fredag 28. juni kl. 23.42 – to døgn og 18 minutter før lovens ikrafttrædelse - udsendte styrelsen meddelelsen om en de facto udskydelse uden at bryde loven. Den meddelelse blev udsendt halvandet døgn, efter at Benny Engelbrecht (S) overtog den politiske ledelse af Transportministeriet.

Vedtaget uden om regeringen
Loven om en tilladelsesordning blev fremsat uden om regeringen og vedtaget for godt et år af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF.

Vedtagelsen den 4. juni 2018 blev støttet at af Alternativet, mens de tre regeringspartier og Det radikale Venstre stemte imod.

Knap 300.000 varebiler registreres
Loven er udmøntet mere bureaukratisk end måske tænkt, for Færdselsstyrelsen tolker, at godskørselslovens også omfatter varebiler, der kører firmakørsel, dvs. kørsel med egne materialer og gods. Derfor skal disse biler og håndværkerbiler anmeldes til Motorstyrelsen.

Det betyder, at 286.000 firma- og håndværkerbiler og ikke kun målgruppen på 11.500 varebiler skal registreres.

Varebilschaufføruddannelsesbeviser er grønt og forkortes VUB.

Brancher ønsker halvt års udsættelse
Vognmænd risikerer at komme i klemme og lide tab, hvis de tvinges til at holde stille, mens styrelsen kæmper sig gennem bunken af ansøgninger.

Den 2. april sendte Dansk Byggeri, SMVdanmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer et brev til transportordførerne bag loven, hvor de bad om en halvt års udskydelse af den centrale paragraf, så der kunne blive tid til at udarbejde nogle mindre bureaukratiske regler.

Den 12. maj oplyste Færdselsstyrelsen i en status, at 941 kursister har deltaget i den grundlæggende kvalifikationsuddannelse ud af et estimat på 5500 chauffører, mens 2670 chauffører ud af skønnet 5000 chauffører har fået anerkendt deres erhvervede rettigheder.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

Nyhedsbrev

8.829 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Online Avis Arkiv

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Ny specialistgruppe for krantransport

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

Send til en kollega

0.188