23948sdkhjf

Hver anden chauffør er over 50 år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

De danske lastbilchauffører bliver ældre og ældre. Tendensen har været meget tydelig siden 2010. Dengang var 37 procent af chaufførerne over 50 år. Nu er det 49 procent, viser tal fra den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik.

Det betyder, at branchen står over for store udfordringer med at rekruttere nye chauffører i de kommende år, skriver ATL på sin hjemmeside.

Hvis man stiller alle landets chauffører op til fællesfoto, vil man få et billede domineret af gråhårede mænd. Hver sjette chauffør er i dag over 60 år. Omkring 4000 af landets chauffører har altså en alder, hvor man må regne med, at de vil gå på pension inden for få år.

- Vi har talt om det her problem i flere år. I mellemtiden er udfordringen kun blevet større. Det bliver en gigantisk udfordring at finde afløsere for de mange chauffører, som går på pension i de kommende år, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Siden 2010 er andelen af ældre chauffører steget markant. Men det er også tydeligt at se på tallene, at flere vælger at arbejde efter, at de kunne være gået på pension. Fire procent af chaufførerne er i dag over 67 år.

- Det er en rigtig positiv tendens. Vi skal gøre, hvad vi kan for at imødekomme de chauffører, som har lysten og evnen til at arbejde efter, at de er fyldt 67 år, siger Lars William Wesch.

Hvis udfordringen med mangel på chauffører skal håndteres, skal vognmænd og organisationer trække i alle håndtag, mener ATL. Flere af de ældre chauffører skal motiveres til at blive i arbejde, folk med andre uddannelser skal trækkes ind i chaufførfaget, og vi skal tiltrække flere kvinder til faget. Endelig gælder det selvfølgelig om at få flere unge til at vælge livet på landevejen.

- Vi arbejder på alle fronter, og vi ser da også positive resultater flere steder. Vi har bedre fat i de unge, end vi havde for få år siden, siger Lars William Wesch.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.172