23948sdkhjf

Transport på danske veje til dumpingløn fordoblet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal fra Danmarks statistik viser en fordobling i omfanget af transport udført af rumænske, polske og litauiske lastbiler til lav løn på danske veje

Det vælter ind i Danmark som aldrig før med rumænske, polske og litauiske lastbiler med chauffører bag rattet, der kører varer til dumpingløn.

I 2018 var såkaldt cabotagekørsel med udenlandske lastbiler i Danmark vokset til 413 millioner ton kilometer. Det er en fordobling i forhold til 2004, viser nye tal fra Danmarks statistik.

Det skriver Fagbladet 3F.

Måleenheden en ton kilometer svarer til, at et ton gods flyttes en kilometer med lastbilen.

3F Transport og DTL efterlyser vedtagelse af de regler, som et enigt folketing opfordrede til efter afsløringen af Padborg-skandalen med filippinske chauffører, der kørte lastbil til 20 kroner i timen for Kurt Beier Transport A/S og boede i en slumlejr.

Formand for 3F Transport Jan Villadsen kræver handling nu.

- Så høje tal sætter en tyk streg under, at der er behov for regler, der kan sikre fair konkurrence og værn mod løndumping, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F.

Han henviser til december 2018, hvor et enigt folketing efter Padborg-skandalen vedtog, at Danmark skal have regler, der sikrer dansk løn for al transport i Danmark.

- Nu ser vi frem til, at Folketinget hurtigst muligt vedtager lovgivning, der sikrer dette. Lovforslaget er klar. Og alle partier, der ønsker fair transport og danske vilkår på danske veje har nu mulighed for at vise, at de mener det, siger Jan Villadsen.

I 2004 var det primært lastbiler fra Tyskland og Luxembourg, som kørte cabotage i Danmark. I 2018 var det lastbiler fra Polen, Rumænien, Litauen og Tyskland.

Cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. Det må de godt. Som reglerne er nu, må de også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen.

Ofte forbliver de udenlandske lastbiler dog i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotagekørsel - eller piratkørsel – og den type kørsel indgår ikke i statistikken, da den jo foregår i det skjulte.

Flere vognmænd og speditører har sat cabotagekørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Reglerne blive ofte brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Ove Holm, underdirektør i arbejdsgiverforeningen for den danske transportbranche DTL Danske Vognmænd, pointerer, at det ikke kan gå stærkt nok med at få vedtaget lovforslaget.

- Vi efterlyser i allerhøjeste grad handling. Nu må politikerne stå ved, hvad de i enighed besluttede efter Padborg-sagen og ikke nøle med ny lovgivning, siger han og fortsætter:

- Vi har diskuteret cabotagekørsel i lang tid og har ofte fået stukket i næsen, at det ikke er et stort problem. Men tallene understreger, at der skal handles nu, før det er for sent, siger han.

De vigtigste punkter i lovforslaget, som følger op på folketingets beslutning efter Padborg-sagen, er, at chauffører fra udenlandske transportvirksomheder, der kører cabotagekørsel og kombineret transport, skal sikres dansk løn på dansk grund.

Der skal også afsættes flere penge til kontrol, ligesom digital nummerpladegenkendelse skal styrke jagten på udenlandske vognmænd, der står bag ulovlig cabotagekørsel på de danske veje.

Et af de seneste eksempler på ulovlig cabotagekørsel, der blev afsløret af politiet, skete hos H.P. Therkelsen i Padborg, som er en af de store danske vognmænd.

Kort efter Padborg-skandalen var H.P. Therkelsen blandt en række vognmænd og speditører i Danmark, der stod frem med nye etiske retningslinjer – et såkaldt code of conduct – der skulle sikre sundhed, sikkerhed, rettigheder og anstændige forhold for chaufførerne.

- Kort efter blev H. P. Therkelsen så selv afsløret i massive brud på reglerne om netop cabotagekørsel på blandt andet falske fragtbreve. Det er skandaløst og er endnu et groft eksempel på, at branchen ikke kan styre sig selv. Der er et behov for klare regler og mere kontrol, siger Jan Villadsen.

Efter at politiet afslørede ulovlighederne, fik tre ansatte fra H.P. Therkelsen 9. oktober 2019 straksdomme for dokumentfalsk og medvirken til dokumentfalsk.

To chauffører fik i Retten i Roskilde hver en betinget dom på 30 dages fængsel for dokumentfalsk, og en højt betroet medarbejder fik en betinget dom på fire måneders fængsel for medvirken til dokumentfalsk.

H.P. Therkelsen har tidligere prøvet at stå tiltalt over for en dommer. Det var 28. februar 2013, hvor H.P. Therkelsen ved Retten i Kolding blev dømt for ulovlig cabotagekørsel og fik en bøde på 4.000 kroner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Her er transportaftalens vigtigste punkter

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.156