23948sdkhjf

DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den snarlige realisering af EU’s vejpakker, og dansk politisk aftale om den danske godskørselslov og aflønning på danske vilkår af udenlandske chauffører, blev af DTL's adm. direktør Erik Østergaard på DTL's generalforsamling betegnet som kæmpe sejre for de danske vognmænd – og dermed kæmpe sejre for DTL.

- Vi har arbejdet stenhårdt for de sejre, trykket på alle de knapper, vi kunne, forsynet positivt stemte politikere med input og argumenter – og lagt arm og presset de mere modvillige.

- Vi har holdt gryden i kog i medierne og lagt alt det tænkelige pres, vi kunne. Det er DTL, der har sikret, at den sag ikke gik i glemmebogen.

Sådan lød det fra en tilfreds DTL-direktør ved DTL’s virtuelle generalforsamling lørdag.

DTL-direktøren påpegede i øvrigt, at organisationen har været oppe imod en østeuropæisk lobby med alliancer i Padborg og på Christiansborg og Bruxelles.

Klimadebatten kommer tilbage

DTL nåede også i 2019/20 – inden corona-krisen – at være deltager i regeringens klimapartnerskab for transport, hvor DTL’s formand har præsideret som næstformand.

- En række DTL-medarbejdere har siddet helt centralt i arbejdet med at identificere, hvor transportsektoren bedst kan bidrage til at blive mere klimavenlig. DTL hentes igen og igen ind dér, hvor beslutningsgrundlaget etableres, og vores stemme vejer tungt i mødet med politikerne, fastslog Østergaard, og fortsatte:

Læs også: DTL: Ny bestyrelse

- Jeg er helt klar over, at Covid-19 i en periode vil sætte klimadagsordenen tilbage. Men det er kun for en tid. Der er slet ingen tvivl om, at det er en massiv og langvarig udfordring for vores planet – og dermed også for vognmændene, både privat og erhvervsmæssigt. Og vi kommer til at være helt fremme i interesserevaretagelsen for jer, når dagsordenen igen levner plads til andet end corona-virus.

Skrækscenarier om fejl på køretøjer

En sag, der kom til at fylde meget i 2019, var regeringens stramning af sanktionerne for sikkerhedskritiske fejl på køretøjer. Erik Østergaard adresserede problemet:

- Jeg ved, at mange af jer har været fly-forbandet over udsigterne til bøder, der kunne stige eksponentielt ved gentagelsestilfælde. Men gennem intensiv dialog med ministeren, Færdselsstyrelsen og Politiet fik vi nogle præciseringer og garantier på plads. Træerne vokser ikke ind i himlen, men de skrækscenarier, som nogle turnerede rundt med, holdt ikke stik, påpegede Østergaard, med tak til transportministeren og Færdselsstyrelsen for en pragmatisk tilgang til sagen.

Miljøzonerne

Og så var der, ej at forglemme, de tilbagevendende politiske indgreb for at stramme kravene yderligere for lastbiler i miljøzonerne. I tæt samarbejde med en række DTL-medlemmer, en rundspørge til alle medlemmer, og både et pres i medier og i kulissen, lykkedes det at få en mere fair og meningsfuld løsning på plads:

- DTL's indsats i forbindelse med miljøzonerne har været massiv, og løsningen var ikke kommet uden DTLs medvirken, fremhævede Erik Østergaard, der dog også påpegede, at kampen endnu ikke er forbi, da kræfter stadig arbejder på yderligere at fremskynde partikelfilterkrav på ældre lastbiler.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Online Avis Arkiv

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.203