23948sdkhjf

Oldermanden takker af

| Af Jørgen K. Jensen | Tip redaktionen om en historie

I dette ”indlæg” i anledning af DTL’s generalforsamling lørdag den 16. maj når oldermand Jørgen K. Jensen både at takke Ole Frederiksen og sende Erik Østergaard på danseskole.

Forhåbentlig med dirigentens tilladelse vil jeg gerne starte lidt utraditionelt med at takke Ole Frederiksen for mange års hård kamp om at nå her op på talerstolen først, når DTL holder generalforsamling; men af respekt for alderdommen - Ole er trods alt 1 år ældre end mig - har jeg ladet ham vinde hver gang.

Nu er det som sagt sidste gang som delegeret, at jeg står her på ”talerstolen”, og så vidt jeg kan forstå, er det også Oles sidste optræden på de skrå brædder. Det er derfor min sidste chance for at sige pænt farvel til Ole.

Ole og jeg har jo igennem mange år haft nogle meningsudvekslinger - negative og positive - men hvor vi til alt held har haft flest positive. De gange, vi ikke har været enige, har vi altid haft og bevaret en god og sober tone, og det er jeg glad for.

Nu er der nok mange her i salen, der undrer sig over, at jeg takker Ole i dette forum; men det er jeg nødt til, da Ole med stor beklagelse for fem år siden måtte meddele mig, at det ikke var vellidt, at han og hans næstformand deltog som gæster til Laugets generalforsamling og omvendt. Det var faktisk en mere end 50 år gammel tradition, som derved blev afbrudt og beklageligvis sluttede. Her kunne og ville jeg ellers have sagt tak for kampen til Ole og ønske ham og NBV held og lykke i fremtiden. Så kære Ole bliver det derfor HER, med endnu en gang: Tak for kampen og god vind fremover. Det kan jo være, vi engang render ind i hinanden på plejehjemmet for afdankede formænd.

Tak for resultaterne

Men tilbage til dagens tekst som man siger.

Her skal som sædvane lyde en stor tak til formanden og næstformanden for ikke at glemme Ridder Østergaard for nogle gode saglige beretninger for 2019.

Læs også: DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

I og DTL har stor grund til at være stolte over de mange politiske sejre, I har vundet i 2019. I flæng kan nævnes:

Højere hastighed på landeveje fra 70 til 80 km i timen. Det er jo altid rart at få gjort noget ulovligt lovligt.

Vi har også fået hævet læssehøjden til 4,10 meter. Det e jo heller ikke er uvæsentligt.

I samarbejde med et af Laugets store medlemmer har I lagt pres på miljøminister Lea Wermelin, så den tåbelige dato-registrering af Euro5 biler for at køre ind i miljøzonerne blev skrottet, og at det var normen, der var gældende og ikke en eller anden ligegyldig dato.

Vi mister medlemmer

Når man ser tilbage på alle de politiske sejre, som DTL har opnået gennem tiderne, er det frustrerende at lokalforeningerne og DTL alligevel mister medlemmer.

Læs også: DTL: Ny bestyrelse

Alle lokalforeninger gør, så vidt jeg ved, et godt stykke arbejde for at beholde eller skaffe medlemmer; men tendensen viser desværre det modsatte: Vi mister medlemmer.

Jeg kan blive noget så ond i sulet, når jeg tænker på, hvor mange vognmænd, der kører rundt og nyder godt af det store arbejde og de mange fordele, DTL har skaffet ganske gratis. Jeg har før kaldt dem parasitter, og vil gerne her slå et slag for, at alle lige undersøger deres hjælpevognmænds medlemskab og derved lægge et pres på, at få dem ind i folden.

Sådan får vi flere medlemmer

Det med, at vi mangler medlemmer. Kan det være, at vi ikke reklamerer nok for DTL? Skal vi prøve at bruge nogle flere politiske og kulturelle underholdende events?

På vores generalforsamling sidste år advarede jeg mod at DTL deltog i Enhedslistens københavnske borgmesters noget animerede fester. DTL har jo ellers haft stor glæde af Enhedslisten, når det drejer sig om social dumpning. Spørgsmålet er så, om DTL ikke skal vende blikket over mod SF, som også har gjort meget ud af at komme af med social dumpning.

Italienske serenader

Når jeg før talte om events, er der to store muligheder, og her kommer hr. Østergaard ind i billedet.

Som vi alle ved og har hørt, synger hr. Østergaard utroligt godt. Vi har hørt Frank Sinatra fortolket og en smuk italiensk serenade fremført med stor pondus og med medfølgende stor applaus fra os alle.

Læs også: DTL's virtuelle generalforsamling

Her er min pointe, at hvis nu hr. Østergaard melder sig til X-Faktor og får hr. Blachmann som mentor, og synger May Way i en kulisse af lastbiler! Så er jeg helt sikker på en sejr med en stor reklameværdi for DTL.

Dansen med SF

Det andet skud i bøssen er samarbejdet med SF. Her tænker jeg igen på social dumping. Min ide går ud på, om ikke hr. Østergaard skulle opsøge SF’s 25-årige transportpolitiske ordfører Anne Valentina Berthelsen under påskud af at ville diskutere fælles fodslag mod social dumpning.

Han kunne så her med list spørge ind til, om hun kunne give ham nogle danselektioner, idet hun er tidligere konkurrencedanser og senere danselærer og for øvrigt en meget flot pige. (Her skulle der have været et billede af hende op på storskærmen).

Og hvad skal disse danselektioner så bruges til? Svaret er selvfølgelig: Vild Med Dans!

For mit indre øje ser jeg hr. Østergaard boltre sig på dansegulvet til sangen ”On The Road Again” sunget og spillet af det verdensberømte Antonelli-orkester.

Læs også: Betalingsbro er et skråplan

Dette vil virkelig give masser af PR og ubetalelig omtale og reklame. Og hvad modsvar vil DI Transport have til dette? Det eneste, de kunne gøre, ville være at sende Michael Svane ind på det Kgl. Teater, hvor han så kunne blive fordanser i balletten Svanesøen.

Succes i Bruxelles

Mine damer og herrer og delegerede disse to events ville være et kæmpe reklame-stunt for DTL ikke alene på vores breddegrader, men i hele Europa. Tænk på, hvilke muligheder det kunne give NLA og dermed også DTL i Bruxelles! Det vil være en ren ”win-win situation” for os danske vognmænd.

Så kære bestyrelse prøv om I ikke kan trykke hr. Østergaard lidt på hans sangermuskel og få ham til at deltage i disse to førnævnte kulturelle højdepunkter.

Da det som sagt er sidste gang, jeg står på denne ”talerstol”, har jeg følgende ønske og opfordring til alle: Pas godt på Jer selv – pas godt på hinanden og pas godt på DTL.

Tak for denne gang

Af Jørgen K. Jensen

Oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug

.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Online Avis Arkiv

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.345