23948sdkhjf

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er grund til at interessere sig for smøremidler. De er med til at reducere en lastbils brændstofforbrug, og så kan man spare penge ved at gøre det selv - hvis man gør det rigtigt, siger to eksperter fra DCC Energi

De seneste 20-30 år er det ikke blevet lettere at være vognmand. I hvertfald ikke hvis man isoleret ser på smøremidlerne. Der er nemlig sket meget med oliernes kvaliteter og egenskaber - og selve valget af olie til ens nye lastbil er blevet mere kompleks.

Det ved om nogen produktchef Niels Peter Lund-Boyschau og produkttekniker Jakob Voltzmann fra DCC Energi. Dels har de begge være med de seneste 20-30 år, dels er de fuldt fortrolige med den tekniske udvikling, der har fundet sted inden for smøreolier - specielt når det gælder produkterne fra Shell og Gulf, som blandt andet er repræsenteret gennem DCC Energi.



Niels Peter sidder med det samlede ansvaret for smøreolie i DCC Energi, mens Jakob er smøretekniker i samme selskab. De er enige: Smøreolier spiller en vigtig rolle, når man skal reducere brændstofforbruget fra både diesel- og benzinmotorer. Og det er ikke blevet lettere at vælge den rigtige olie.

Økonomien er vigtigt

Agendaen for vognmændene, når man snakker smøreolier generelt, er først og fremmest økonomien. Vognmandsbranchen er en meget konkurrencepræget branche, hvor der er et stort fokus på omkostninger. Derfor ønsker man ikke at betale for meget for en smøreolie, men på den anden side er man er interesseret i at bruge de nye oliers egenskaber, som kan hjælpe med til at at reducere brændstofforbruget.

- Udfordringen for vognmændene er, at de moderne motorer oftere kræver specielle smøreolier som typisk er anvist af den enkelte lastbilproducent, forklarer Niels Peter og Jakob.

- Hvis man har en blandet vognpark med forskellige mærker, skal man derfor tit også have forskellige smøreolier. Så kompleksiteten stiger, og risikoen for, at der sker fejl, stiger også. Får man nu hældt den rigtige olie på lastbilerne?

- Det er et stort ønske fra branchen, at man kun behøver at bruge én olie til hele vognparken. Det kunne man gøre i gamle dage; men i dag med de nye motorer, er det ikke altid muligt med "one size fits all" - med mindre man vil gå på kompromis med den sunde fornuft. Hvis der sker noget, er der risiko for, at man kan få udfordringer med garantien!

Læs også: Første danske tankstation klar med flydende naturgas

Nye krav til motorerne

Transportmagasinet: Hvorfor skal det være så komplekst?

- Fordi der i moderne motorer stilles nye krav til motorolierne. Myndighederne har skærpet kravene til hvor meget NOx og CO2, der må komme ud af en dieselmotor. Desuden har vognmændene utrolig meget fokus på brændstofbesparelse. Det har gjort det nødvendigt at udvikle nye typer af smøremidler, så man kan klare de nye krav.

- Den trend, der hersker inden for lastbilmotorer, er at udvikle tyndere og tyndere olier. Jo tyndere en olie er, des mindre friktion skaber den i de bevægelige dele i motor, gearkasse, aksler mm. Og jo mindre friktion, des mindre energi skal der bruges til at overvinde friktionen.

-- Vi taler potentielt om brændstofbesparelser på 0,7, 0,8 og 0,9 procent afhængig af model, køremønster mv. Og det er virkelig interessant for en vognmand med mange biler eller en chauffør, som kører langt.

Nye olier er dyrere
- Det er ikke billigt at udvikle og fremstille disse moderne olier. Derfor koster de typisk koste 30-50 procent mere end de gængse, konventionelle olier.

- Desværre kan vi ikke altid anvende de nye, tynde olier til en ældre, tilkørt motor. Bruger man dem, vil man opleve et større olieforbrug og dermed en større omkostning. Allerede her betyder det, at man skal have én olie til den ældre del af vognparken og en anden olie til de nyere biler.

Billigere at gøre det selv
Transportmagasinet: Er vognmanden så ikke tilskyndet til at købe en serviceaftale, så han ikke behøver sætte sig ind i smøreolie-kompleksiteten?

- Nej, ikke altid. Man betaler ofte lidt mere for olien i en serviceaftale, end hvis man selv skifter den derhjemme. Man behøver ikke bruge eksakt den original smøreolie fra lastbilproducenten, som værkstedet anbefaler; men det er vigtigt, at man bruger en, der opfylder alle specifikationer.

Må kun anbefale
- Det er faktisk ikke tilladt ift. EU’s konkurrencelovgivning, hvis et værksted kræver, at man skal bruge en specifik olie, som værkstedet netop har. De må godt anbefale, at man bruger en original olie fra et specifikt mærkeVolvo, Scania, MAN eller hvad mærke, man har;, men der skal også stå i instruktionsbogen ... "eller en tilsvarende olie, som opfylder pågældende specifikation."

- Specifikationen er ofte angivet ved nogle tal, der angiver hvor tyk eller tynd, en given olie skal være, og nogle bogstaver, der dækker de specielle krav, olien opfylder.

- Man skal følge de specifikationer, der er i instruktionsbogen, også når det gælder gearolie og smørefedt.

- Har man forskellige mærker af lastbiler, er der nogle gange sammenfald, og så kan man kan man bruge den samme olie; men det kan man ikke altid gøre. Rådet er altid: Se hvad der står i instruktionsbogen!

Løbende udvikling
Transportmagasinet: Er der meget produktudvikling bag smøreolierne?

- Ja, der foregår en løbende produktudvikling hele tiden. Kravene til olierne skærpes hele tiden, både af myndigheder og producenterne selv. Det kan tage op til 36 måneder at få en ny olie fra designfasen, via afprøvning og godkendelser, til man har et færdigt produkt, klar til at blive markedsført.

- Groft sagt inddeles smøremidler i mineralsk baserede og syntetisk baserede produkter. En tredje mulighed er at fremstille baseolier af naturgas, som bliver gjort flydende. Det hedder GTL og stå for " Gas to Liquids. Det giver en meget stabil viskositet og dermed en meget stabil olie, som kan tåle høj belastning og lange skifteintervaller.

- Ved de syntetiske produkter kan man stort set "designe" en olie til en specifik "performance".

Fremstillet af planter
Transportmagasinjet: Kan smøremidler fremstilles af plantebaserede produkter som for eksempel raps?

- Ja, smøreolier kan også være baseret på rapsolie. De kan dog ikke anvendes i motorolier på grund af temperaturpåvirkning. Raps-baserede olie anvendes ofte indenfor hydraulikolier, hvis man ønsker en bionedbrydelig olie.

- Uanset hvad man ellers mener om smøreolier, spiller de en meget vigtig rolle for det aftryk man som vognmand afsætter på miljøet - og det skal være så minimalt som muligt, slutter Niels Peter Lund-Boyschau og Jakob Voltzmann fra DCC Energi.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Nyhedsbrev

9.188 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Online Avis Arkiv

Test
TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Giv smøremidlerne større omtanke

TIP digitaliserer flåden

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Nyt truckanlæg åbnet i Taulov

Frode Laursen investerer i fremtidens grønne transport

Slamsuger-producent næsten tilbage på fuld kraft

Jørgen Jensen Distribution vil vækste og tænke grønt

Faglighed er afgørende når chaufføren er strandet

Ny synslov bliver slanket

Test
Italiensk opdatering

Nu kan dækkene kysse kantstenen

SAWO overtager Vandborg Karosseri

Danish Agro investerer i fire Pacton-trailere

Flere køletrailere til NTG

Har handlet 100 trailere på 37 år

Dækværksted flytter ud til kunderne

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Nu er PEMA blevet TIP

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

Lastbilsalg ramt af corona

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Medbringertruck med super-reach

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.189