23948sdkhjf
Annonce

Oplevede uheld på tæt hold: - Nogen må have holdt hånden over ham

I juli 2020 var Henrik Lorentzen vidne til en ulykke på Taulov-motorvejen, hvor en redder blev ramt af en bil, men på mirakuløs vis slap med livet i behold.

- Jeg står cirka 200 meter foran skiltevognen i højre vognbane og skal til at skifte dæk på venstre side af lastbilen, forklarer Henrik.

- Jeg står med ryggen til og hører et kæmpe brag. Jeg vender mig om og kan se verdens største støvsky og noget, der lander i nødsporet, fortæller Henrik Lorentzen, der omgående løber op til ulykkesstedet mens han ringer 112 på sin mobiltelefon.

Da han kommer op til ulykken kan han se, at den knap 2 ton tunge firhjulstrækker fra Redning Danmark er smidt om på taget. Skiltevognen ligger i nødsporet med bilen, der har påkørt den, nedenunder sig.

Klage fra buskadset

- Pludselig hører jeg en, der klager fra et buskads et stykke væk. Det viser sig at være redderen, som er ramt. Han klager voldsomt over sin højre arm, da jeg finder ham, fortæller Henrik Lorentzen.

Redderen er i live, men svært tilskadekommen efter han er blevet ramt af bilen, som kørte over 110 kilometer i timen og kastede redderen 30-40 meter gennem luften ved kollisionen.

Alarmcentralen spørger ind til redderens tilstand, mens Henrik Lorentzen venter på, at ambulancen når frem.

Batterisyre overalt

- Ambulancen kommer efter cirka 5 minutter, men det føltes som tre kvarter. Der er batterisyre udover det hele, fordi tavlevogne er fyldt med lastvognsbatterier til at levere strøm til skiltene. Jeg ender også med at have hul i mine arbejdsbukser, fordi jeg er gået rundt i det høje græs, redderen lå i, og som også var smurt ind i syre, siger han.

Redderen blev med det samme kørt på traumecentret og måtte efterfølgende igennem adskillige operationer. I dag er han i bedring og har gennem hele forløbet holdt modet højt, ifølge Henrik Lorentzen, der som følge af oplevelsen også skulle igennem et behandlingsforløb.

Behandlingeforløb

- Jeg blev heldigvis med det samme sat på et behandlingsforløb, hvor jeg fik krisehjælp og støtte til at få bearbejdet det hele, så jeg kunne komme ud at køre igen, siger Henrik.

- Hverdagen er vendt tilbage, men det er klart, at den slags oplevelser får en til at tænke på, hvor farligt det kan være at arbejde på motorvejen, og hvor lidt der skal til for at det kan gå galt, siger han.

Kommenter artiklen
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    1.433