23948sdkhjf

Brintdrevet havnetraktor bliver testet i Rotterdam

Danske N.C. Nielsen følger nøje med i driften af brintdrevet terminaltraktor på en af Rotterdams havneterminaler

Netop nu tester hollandske Terberg deres nye hydrogen-drevne terminaltraktor YT203-H2 på en havneterminal i Rotterdam. Hos N.C. Nielsen, der forhandler Terberg terminaltraktorer i alle de skandinaviske lande, følger man spændt med i testforløbet, der skal give værdifulde data til den endelige version af denne motortype.

Det skriver N.C. Nielsen i en pressemeddelelse.

Med testforløbet kulminerer to års udviklingsarbejde, hvor Terberg og teknologivirksomheden zepp.solutions har fundet formlen på en hydrogen-motor til en eksisterende YT-terminaltraktor. Den nye hydrogen-motor understreger Terbergs innovative tilgang til teknologi, hvor kunderne fleksibelt kan vælge mellem de eldrevne eller de dieseldrevne maskiner – og sikkert snart også de brintdrevne, fremhæves det i pressemeddelelsen.

Brint-motoren fra Terberg er udviklet på baggrund af en bæredygtig tankegang. Et stigende antal kunder efterspørger bæredygtig teknologi med nul-emission og støjsvage køreegenskaber. Testen af Terberg-maskinen vil højest sandsynligt sætte to tykke streger under hydrogen-motorens miljøvenlige og CO2-neutrale egenskaber uden dermed at gå på kompromis med ydeevnen.

Til en hel arbejdsdag

Terberg YT203-H2 er et slags kørende kraftværk, der omdanner kemisk energi fra brint under tryk til elektrisk strøm, der driver motoren. Terminaltraktoren er udstyret med fire 150 liter (350 bar) tanke med i alt 600 liter brint (indeholder 14,4 kg brint), som er rigeligt med energi til at holde motoren operationel i løbet af en lang arbejdsdag.

Terminaltraktoren i det hårde testmiljø er udviklet på basis af den nye og eldrevne Terberg YT203 terminaltraktor. Denne udmærker sig ved at være driftssikker med få bevægelige maskindele, så vedligeholdelsesudgifterne er lavere end en tilsvarende dieseludgave.
Gevinsten ved en hydrogen-motor er derudover, at tankning af brinten er lige så hurtig som at tanke diesel eller benzin.

- Vi ser frem til at modtage testresultaterne fra Terberg. Hydrogen-motorerne skal naturligvis testes under mange forskellige forhold, inden de kan sendes på markedet. Imidlertid er jeg da overbevist om, at der kommer en Terberg terminaltraktor med hydrogen-motorer (brint, red.) her til landet i en overskuelig fremtid. Vi følger udviklingen nøje og glæder os til at præsentere den færdigudviklede version for vores kunder, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109