23948sdkhjf

Dybt godnat - skal København være et museum?

Vognmandslaugets oldermand, Jørgen K. Jensen, har svært ved at se logikken i kommunens ønske om en fossilfri zone i Middelalderbyen.

Seneste udspil om ”nulemisionszoner” i Københavns Middelalderby er dybt godnat – der er borgere og virksomheder der skal serviceres, hver dag - skriver oldermand Jørgen K. Jensen fra Kjøbenhavns Vognmandslaug i dette indlæg. 

I Vognmandslauget, som er en transportbranche-forening der organiserer vognmænd i hovedstadsområdet, har vi med forundring – og hovedrysten – set det seneste udspil om  planerne for en nul-emissionszone i Middelalderbyen, der kun vil tillade el- og brintbiler adgang til området, og kun i et stærkt begrænset omfang give dieseldrevne køretøjer - læs: lastbiler - adgang på dagslicenser eller dispensationer, og alene ved et ”anerkendelsesværdigt formål”.

I Vognmandslauget har vi medlemmer, der dagligt har et anerkendelsesværdigt formål til at køre ind i centrum af København – ikke fordi de har lyst, men fordi de har opgaver der skal løses, og kunder der efterspørger deres ydelser.

Det er dagrenovationsbilen der fjerner affald, distributions biler der bringer varer ind, flyttevirksomheder der flytter gods og indbo, og mange andre og alle ”anerkendelsesværdige formål”. Her er vi helt på linje med brandvæsnets køretøjer, der også skal ind, ambulancer og andre der har nødvendige opgaver at løse. Det gælder også håndværkeren, der skal opsætte ny sanitet, bygge en lejlighed om – det er alle nødvendige opgaver, der skal håndteres i omgivelser, hvor der lever og færdes mennesker.

I transportbranchen er vi ikke blinde. Vi skal alle være medvirkende til at løse de miljømæssige udfordringer, herunder også sætte markant ind med reduktion af både CO2 og partikeludledninger; men vi mener også, at vi i al beskedenhed allerede er godt i gang. Miljøzone restriktionerne er således skærpet gevaldigt i 2020, og får endnu et nøk opad fra januar 2022, hvor der kun kan køres med Euro-6 norm motorer i de udpegede miljøzoner – der også omfatter Københavns bykerne, herunder Middelalderbyen.

Sådanne stramninger indretter vi os efter, og vi foretager også de nødvendige investeringer i nyt materiel, selvom det er dyrt. Vi er også med på, at der er fremtid i el-drevne køretøjer, men vi er mindre sikre på, at der i dagens marked er brugbare løsninger til alle ”tunge” transportopgaver.

Ved større anlægsarbejder er det en normal og lovbaseret praksis, at man foretager grundige foranalyser inden man skrider til handling. Det samme kunne krav kunne man stille til det her omhandlede initiativ, og modellen kunne være enkel: Stop al indkørsel med vare- og lastbiler til Middelalderbyen i en 14 dages periode. Vi holder os gerne væk for en efterprøvelse.... og se hvad der ville ske, og hvilke reaktioner der ville komme fra beboere, borgere og  forretningsdrivende både i og udenfor området. Mit gæt er kaos; men det var da værd at efterprøve, inden man træffer uovervejede beslutninger !

men venlig hilsen 

Jørgen K Jensen, Oldermand, Vognmandslauget

 

 

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125