23948sdkhjf

Oldermand med ny stil

Henrik Tofteng, som er nummer 87 i rækken af oldermænd i Kjøbenhavns Vognmandslaug, vil køre sin egen transportpolitiske linje.

 - Jeg er ingen Jørgen K. Jensen eller en kloning af ham. Det ønsker jeg heller ikke at være. Af natur er vi en del forskellige, men vi har de samme meninger om udviklingen af Laugets identitet og profil.

Sådan sagde Henrik Tofteng, der afløste Jørgen K. Jensen som oldermand i Lauget i september 2021.

- Trods Laugets mange gode traditioner skal der hele tiden fokuseres på de aktuelle udfordringer og de nye muligheder. Vi skal også have viljen til at indrette os efter de barske forandringer, der ligger lige om hjørnet.

Efter Vognmandslaugets opfattelse har 2022 foreløbig vist sig som et meget udfordrende år for vognmændene.

- Dønningerne fra den russiske invasion i Ukraine har allerede ramt os hårdt. Brændstofpriserne er presset gevaldigt i vejret. Transport er blevet dyrere. Mange af vores kunder tager de forhøjede transportpriser forholdsvis pænt. De ved nemlig godt, at de ikke skyldes vognmændenes grådighed, men en vis hr. Putins erobringstrang, sagde oldermanden.

Transport på englevinger
- Nogle udfordringer lader måske vente på sig, men det er helt sikkert, at de kommer. Det gælder ikke mindst resultaterne af de mange politiske affyringer i kampen om at gøre al transport grøn. I nogles glansbilledudgave skal fremtidens transport nærmeste flyves på englevinger, som vist nok er noget af det mest uskyldsrene, der findes.

- Oversat til praktisk vognmandssprog betyder det: Ud med fossile brændstoffer. Ind med el og brint. Koste hvad det vil.

- Københavns nye overborgmester har meddelt DTL, at hun satser på el-biler, cyklisme og mere menneskeligt byrum. Underforstået. Den tunge trafik i København skal reduceres. Klar tale, som ikke er til at misforstå.

Ikke sexet at være lastbilchauffør
Mangel på kvalificeret arbejdskraft er vel nok den mest aktuelle udfordring for vognmandserhvervet, og den adresserede Henrik Tofteng også.

- Der er flere eksempler på, at vognmænd må sige nej til nye kørselsopgaver, fordi de ikke kan skaffe chauffører. Hver femte chauffør er over 60 år, og de er i høj grad en mangelvare og en værdifuld arbejdskraft, som er meget vanskelig at erstatte, sagde oldermand Henrik Tofteng.

- Vi må erkende, at transportbranchen har et problem med at blive det foretrukne valg, når de unge vælger uddannelse. I mange unges øjne er det ikke sexet nok at være lastbilchauffør. Det kan der nemlig ikke ”scores damer” på.

- I dag kan det også være svært at score mænd, konkluderede oldermanden.

Uddannelse giver ansvar
- Vi skal fortælle de unge, at de med en chaufføruddannelse kan få ansvaret for kørsel med en avanceret lastbil i millionklassen.

- Lastbilen bliver i gåseøjne ”deres ejendom”. Det er de nyuddannede chauffører, som skal sidde bag rattet og sikre vare- og godslevering og have ansvaret for, at logistikken fungerer.

- Det er et frit, men også ansvarsfuldt arbejdsliv, som burde være mere tiltrækkende end at sidde i en bank eller sælge tøj i en herreekvipering, sagde oldermanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141