Skelhøje leverede 11 spritnye vogntog: - Største enkeltordre, vi har haft

Det var uden tvivl en stor dag, da indehaverne af Skelhøje Vognfabrik Flemming Zachariasen og Leif Jørgensen endeligt kunne levere de sidste af 11 spritnye vogntog til DLG.
- Vi er simpelthen så glade for opgaven, som vi kan være. Det er den største enkeltordre, vi har haft, siger Flemming Zachariasen, der sammen med Leif Jørgensen også er direktør i virksomheden.
Fra DLG’s side var der også masser af tilfredshed med de 11 vogntog, der er opbygget på Scania chassiser.
- Det er et superprodukt, de har lavet, og vi er glade for handlen. Jeg har intet negativt at sige, og så er de endda lidt lettere, end vi er vant til – cirka 300 kilo. Det er jo også den vej, vi skal, siger vognparksansvarlig ved DLG, Mads Peter Madsen.
Usædvanlig handel
Skelhøje Vognfabrik har brugt det sidste halve års tid på opbygningen. Vognene er udstyrede med blandt andet SVF tiplad til bulktransport af korn og foderstoffer, mens bagsmækken også er udstyret med kornlem. Derudover er der fjernbetjent pneumatisk side- og bagudfald, samt ligeledes fjernbetjent Ecotop automat-presenning.
- 11 vogne lige efter hinanden er jo selvfølgelig usædvanligt. Der er selvfølgelig nogle ting, hvor vi kan lave lidt serieproduktion, men alt det, vi laver, er håndlavet. Så der er mange timer i sådan en opbygning, siger Flemming Zachariasen.
SVF tiplad
- til bulktransport af korn og foderstoffer
- Opbygget på 3 Akslet Scania chassis
- Bagtip og venstre tip
- 3-delte sider i venstre side med svingbar oversider
- Bagsmæk med kornlem for aflæsning
- Pneumatisk betjent side og bagudfald samt pneumatisk betjent kornlem, begge via fjernbetjening
- Lukkekroge på bagsmæk for kørsel på havn
- Alu-side afskærmning
- EcoTop automat-presenning via fjernbetjening
- Box Nordic værktøjskasse
- Ermax lygtesystem
- VBG Pneumatisk betjent anhængerkobling
- Både lastvogn og påhængsvogn er lakeret ved Nr. Snede Autolak.
- Skrift og dekorering er udført af BW Skilte i Haderslev.
- Lastvognene er leveret fra Scania Århus
Hos DLG er de da også godt tilfredse med håndværket.
- Nu skulle Skelhøje jo lige prøves af, siger Mads Peter Madsen med et grin.
- Funktionaliteten er det allervigtigste, og nu kan chaufførerne jo køre alle de vitale funktioner på fjernbetjeningen. Det er vigtigt, at de kan gøre det hele nemt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger han.
Handlen er reelt den første mellem Skelhøje Vognfabrik og DLG – og dog.
- Vi fik en enkelt vogn for fire år siden, og det var egentlig en prøveballon for, om vi skulle prøve Skelhøje. Vi har egentlig bare valgt 11 magen til den, men der er jo selvfølgelig kommet nogle teknologiske forbedringer med, siger Mads Peter Madsen.
Måske yderligere samarbejde
Samarbejdet mellem de to virksomheder er derfor stadig ret nyt. Men selvom det måske ikke lige er årligt, at vognene skiftes ud, så er der fra begge sider forventninger om yderligere samarbejde.
- Når vi går ind i sådan noget her, så det jo selvfølgelig en handel. Men det er lige så meget et samarbejde, vi håber at få i gang. I og med, at vi selv ejer forretningen, så er det jo også vores fremtid, det handler om, siger Leif Jørgensen, medejer og -indehaver af Skelhøje Vognfabrik.
SVF påhængsvogn
P430 4-akslet påhængsvogn med tiplad til bulktransport af korn og foderstoffer
Bagtip og venstre tip
4-delte sider i venstre side med svingbar oversider
Bagsmæk med kornlem for aflæsning i eks. Påslag
Pneumatisk betjent side og bagudfald samt pneumatisk betjent kornlem, begge via fjernbetjening
Lukkekroge på bagsmækken for kørsel på havn
Alu-side afskærmning.
EcoTop automat-presenning via fjernbetjening.
Ermax lygte system
SAF Skivebremser ET120
Alcoa alufælge
Jost træktriangel og drejekrans
Wabco EBS-E med eTASK.
Mads Peter Madsen vil heller ikke afvise, at de kigger i Skelhøje Vognfabriks retning, næste gang behovet opstår. Han har til gengæld også kun pæne ord at sige om det løbende samarbejde, mens vognene blev bygget.
- Nu vil jeg ikke rose dem for meget, for det kan jo være, vi skal handle med dem igen. Men de har leveret det, vi har spurgt om, og så er de selv kommet med forbedringsforslag løbende, siger han.
Løbende input
Netop de løbende input har været vigtigt undervejs, fortæller begge parter. For når alt håndlaves er der også mulighed for at finpudse detaljerne undervejs.
- Jeg har jo egentlig ikke forstand på det, da det ikke er mig, men vores chauffører, der er brugeren. Derfor har vi også haft en chauffør med inde over, der har været med i opbygningen, siger Mads Peter Madsen, og fortsætter.
- Det kan jo være sindssygt vigtigt for brugeren, at dét håndtag sidder lige præcis dér. Der er jo rigtigt mange skruer og bolte på sådan en bil. Når vi har fundet ting, der kunne gøres smartere, så har vi rettet det undervejs, siger han.
Hvor skulle den sidst leverede, skinnende og nylakerede vogn så hen? Den skulle naturligvis direkte i felten og til Aarhus, hvor den skulle læsses og videre mod Sjælland.