23948sdkhjf

Nyt flagskib fra Daimler – Actros L bliver størst og med mest udstyr

De dage er forbi, hvor der kommer en ny lastbil hvert femte eller sjette år. I dag bliver lastbilerne konstant forbedret, optimeret og tilpasset nye behov. Lastbilerne bliver så at sige fornyet hele tiden.

Derfor kan Mercedes-Benz’s lastbildivision – som nu hedder Daimler Trucks – løfte sløret for en ny version af sin største lastbilmodel, Actros, som kommer i en L-version.

L-serien bliver den hidtil største og den bedst udstyret Actros-model. Den bliver præsenteret nu, kan bestilles fra 1. juli 2021 og bliver sat i produktion den 1. november 2021. Levering på et tidspunkt i 2022.

Endnu flere funktioner
Actros L bygger videre på den seneste version af Actros, som kom i 2018 – den der i daglig tale hedder Actros 5. Derfor indeholder den naturligvis nyskabelserne fra dengang som Multimedia Cockpit, MirrorCam og de delvist automatiserede kørselsfunktioner og forbedrede sikkerhedssystemer. De er blevet optimeret og suppleret med endnu flere funktioner og detaljer.

Nyt er ”Active Sideguard Assist” med automatisk bremsefunktion, når man drejer til højre. Der er også kommer en ny version af “Active Drive Assist,”  som har en nødstopfunktion, der ikke bare advarer chaufføren om farer forude, men som kan bremse køretøjet helt.

Der indføres også nye servicekontrakter som Mercedes-Benz CompleteMile, der kan kombineres med Mercedes-Benz Uptime, så vognmanden/kørselschefen får endnu  bedre styr på sine driftsomkostninger.

Ingen motortunnel
Udover opdateringen af systemerne har Daimler Trucks også optimeret førerkabinen, som kan fås i tre varianter: StreamSpace, BigSpace og GigaSpace. De er alle 2,5 meter brede og giver et usædvanligt rummeligt interiør. Manglen på motortunnel betyder, at førerhuset har et helt fladt gulv.

Bedre isolering holder uønsket og irriterende støj i skak, så chaufføren får mere ro, når der skal slappes af eller holdes pauser.

Siddepositionen er sænket med 40 millimeter. Det giver en mere afslappet kørsel og en bedre udsyn over vejen.

Bedre lys
Der er nydesignede LED-hovedlygter, som giver en højere lysintensitet og bedre belysning af vejen end xenon-forlygterne. Det er et kæmpe plus, når det kommer til sikkerhed, især når det er mørkt.

Desuden er LED-forlygter mere energieffektive og har længere levetid end konventionelle pærer.

Mange nye detaljer
Målet for Daimler Trucks med Actros L har helt klart været at forbedre førerkomforten og bekvemmeligheden for chaufføren på de lange ture gennem Europa. Chaufføren kan for eksempel få forskellige stilfulde sædebetræk, ny dørbeklædning, en mere behagelig madras med 45 mm tyk topmadras og et nyt bagpanel ved køjen.

Håbet er, at Actros L kan give kunderne en konkurrencefordel set i lyset af den akutte mangel på chauffører. Derfor er der talrige interiør-detaljer at vælge imellem, og som kan hjælpe med at give chaufføren en bil lige efter behov og ønske.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11