DI om nul-emissionszoner – De vil skabe store udfordringer for byerne
Selv om DI støtter den grønne omstilling af transportsektoren, kan organisationen ikke uden videre bakke op om de nye nul-emissionszoner, som et flertal i Folketinget netop har vedtaget. Dertil er udfordringerne for store, erklærer branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
- Nulemissionszoner vil skabe store udfordringer for erhvervstransporten som for eksempel distribution af varer og byggematerialer i byerne.
- Nulemissionszoner vil også skabe udfordringer for håndværkere og transportører af pakker, der skal med varebiler ind i sådanne zoner.
Kun 50 lastbiler opfylder kravene
- Lige nu er der i hele Danmark færre end 50 lastbiler, der vil kunne få lov til at køre i en nul-emissionszone. Vi er derfor meget langt fra at kunne dække transportbehovet i byerne, hvis disse zoner indføres, siger Michael Svane og fortsætter:
- Der bliver brug for en meget lang indfasningsperiode, og der bliver behov for at give dispensationer, hvis beboere og forretninger i byerne stadig skal kunne få dækket behovet for varelevering.
Ønsker tilskudsordning
Ifølge Michael Svane bliver det meget dyrt for de virksomheder, som skal investere i elektriske lastbiler og varebiler, for disse biler er meget dyre sammenlignet med diesel-biler.
- Derfor bør der også være en tilskudsordning til køb af el-lastbiler og opsætning af el-ladestandere, siger Michael Svane, som også gerne ser, at lastbiler, der kører på biogas og biobrændstoffer, bør kunne køre i en nul-emissionszone.