23948sdkhjf

Lang ventetid, men nu er den her: Danmarks første DAF XG

Her er den så - Dansk Biotransports nye DAF med et førerhus, der er 33 cm længere.

Den allerførste DAF-lastbil fra den nye generation, der kort før jul blev kåret til Truck of the Year 2022, er netop blevet synet, godkendt, indregistreret og leveret til et dansk vognmandsfirma.

Det er Dansk Biotransport A/S i Holstebro, som har fået den nye DAF – og det er en DAF XG 530.

Det er nok ikke helt tilfældigt, at det blev Dansk Biotransport, der fik æren af få den første DAF XG. Vognmandsvirksomheden har en lang og stolt DAF-historik bag sig. Faktisk har man været med helt tilbage i 1970’erne, da en håndfuld jyske vognmænd stod bag det officielle DAF-importselskab.

- Vi er meget glade for DAF. Faktisk består 80 procent af vores vognpark af DAF – og det har den nærmest gjort siden midten af 1970’erne, siger direktør og medejer i Dansk Biotransport, Leo Andersen.

Skræddersyet til kørsel med walking-floor
I de senere år er det ESA Trucks Danmark i Kolding, der har stået for leverancerne. Her er det salgskonsulent Christian Lyngvig, der har stået for handlen med den nye DAF, som er skræddersyet til kørsel med en 4-akslet walking floor-sættevogn. Det vil sige, at den har et 2-strengs hydraulikanlæg, så den selv kan aflæsse flis, træpiller, spåner, savsmuld og andre bulk-produkter fra træindustrien.

- Den nye generation af DAF er de første i Europa, som et tilpasset EU’s nye længderegler for lastbiler, fortæller Christian Lyngvig.

- De åbner mulighed for længere vogntog, hvis lastbilen kan opfylde specielle krav til brændstoføkonomi, sikkerhed og komfort.

- Det gør den nye DAF-generation, fordi den har en mere aerodynamisk front, der sænker brændstofforbruget og forbedrer kollisionssikkerheden.

17 meter vogntog
De helt nye DAF XG- og XG+ modeller har et 16,5 cm længere front og en 33 cm længere sovekabine, der forbedrer chaufførkomforten markant. Dermed kan DAF XG-serien med en standard EU-sættevogn på 13,60 meter fuldt lovligt være 17 meter lang og dermed en halv meter længere end tilsvarende vogntog med trækkere af andre fabrikater.

Det er noget, som Dansk Biotransports chauffør Jesper Sømod Jensen sætter ekstra stor pris på, for det er nemlig ham, der får glæden af at skulle køre i den nye DAF XG. Han har mere end 30 års erfaring som chauffør, og har kørt de danske og europæiske landeveje tynde.

- Jeg ser frem til at kunne boltre mig i det nye førerhus. De ekstra 33 cm i sovekabinen gør førerhuset det til det største, mest rummelige og komfortable, man kan få.

Alsidig DAF-vognpark
Dansk Biotransport har en alsidig vognpark, for der skal køres med mange slagt materialer. Det betyder, at virksomheden råder over kranbiler, kompressor-biler, tip-biler og walking-floor-trailere.

- Alle biler skal kunne klare sig selv, når de aflæsser varer hos kunderne. Derfor er de alle udstyret med kraftudtag, så de kan pumpe, blæse, krane eller tippe godset af, siger Leo Andersen.

Dansk Biotransports lastbiler kører mellem 100.000 og 120.000 km om året indenrigs og mellem 150.000 og 160.000 km om året på eksport.

Bilerne udskiftes hvert femte-syvende år afhængig af kørselsopgave, hvor nogle af specialopbygningerne med blandt andet kompressor overføres til nye chassiser og dermed kører dobbelt så længe, inden de udskiftes.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14